FEATURES OF THE TEACHER'S PSYCHOLOGICAL COMPETENCE IN WORKING WITH TEENAGERS DURING THE WAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-76-320-337

Keywords:

psychological competence of the teacher, components of the teacher's psychological competence, work with teenagers in conditions of war and crisis, trauma-informed pedagogy

Abstract

Abstract. The article is devoted to the study of the features of the teacher's psychological competence in working with teenagers during the war. The theoretical and methodological basis of the research is revealed and described. It consists of scientific and applied research in the field of pedagogical and age psychology, social psychology, organizational psychology, management psychology, scientific works in the field of pedagogy and education management. The psychological approach to the study of the problem of the psychological competence of the teacher's personality included the conceptual provisions of classical theories of human personal development. An empirical study of the features of the teacher's psychological competence in working with teenagers during the war was conducted. The research served to achieve the following tasks: to investigate the impact of the war on the teacher's professional activity and his ability to effectively perform work and withstand various types of stress during professional activity; assess the difficulties that currently present in the teacher's work and determine the need for additional psychological knowledge and skills in working conditions during war and crisis; to determine the components of the teacher's psychological competence and additional psychological knowledge and skills necessary for effective work with teenagers in wartime conditions. The analysis of the results of the study made it possible to identify the acute need of teachers for special psychological knowledge and skills for working with teenagers in conditions of war and crisis, as well as for receiving support for themselves, which requires the appropriate development of the psychological competence of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iryna Synhaivska, KROK University

Ph.D. (Psychology, Professor, Director of the institute of psychology, “KROK” University, Kyiv, Ukraine

Olena Glugovska, KROK University

Master's degree,

“KROK” University,

Kyiv

References

Бондарчук, О. І. (2012). Психологічна компетентність фахівця: зміст та основні підходи. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського : Зб. наук. праць. Серія «Психологічні науки», т. 2, 8, 30–35.

Вознюк, О. М. (2018). Деякі особливості психологічної підтримки дітей із травмою війни. Психосоціальна підтримка осіб з травмою війни: міжнародний досвід та українські реалії: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції, 95–98.

Журба, К. (2022). Війна як чинник впливу на смисложиттєву сферу сучасних підлітків. Нова педагогічна думка, 2(110), 105–109.

Кавецький, В. Є. (2023). Формування готовності педагогів до психолого-соціальної самопідтримки та підтримки учасників освітнього процесу в кризових ситуаціях. Організація безпечного освітнього середовища ‒ виклик сучасності: перспективи та рішення: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Тернопіль: ТОКІППО, 163–169.

Кравцова, О. К. (2018). Особливості вдосконалення психологічної компетентності вчителів із закладів освіти, які перебували в зоні збройного конфлікту, в умовах реалізації концепції нової української школи. Психолого-педагогічні засади розвитку професіоналізму освітян в умовах реалізації концепції нової української школи: матеріали Всеукраїнської Інтернет-конференції. К. : ДВНЗ «Університет менеджменту освіти»; Рівне: РОІППО. [Електронний ресурс]. – URL: http://umo.edu.ua/konferenciji (Дата звернення: 01.09.2024)

Науково-методичні засади формування психологічної компетентності керівників освітніх організацій у системі післядипломної педагогічної освіти: наук.-метод. посібник. (2012). За наук. ред. О. І. Бондарчук. К. : Педагогічна думка, 144.

Орбан-Лембрик, Л. Б. (2003). Комунікативний простір міжособистісних відносин. Вісник Прикарпатського університету. Філософські і психологічні науки. Івано-Франківськ, 4, 130–136.

Освітній фронт. Вплив війни на освітян (Дослідження організації

GoGlobal у рамках проєкту «Термінова підтримка

ЄС для громадянського суспільства», 2023) URL: https://globaloffice.org.ua/wpcontent/uploads/2023/01/PREZENTATSYA_VPLIV-VIJNINAOSVITYAN.pdf (Дата звернення: 01.09.2024)

Панок, В. Г., Ткачук, І. І., Острова, В. Д., Лунченко, Н. В., & Бондарук, Ю. С. (2019). Науково-методичні засади надання психосоціальної допомоги дітям, котрі опинилися у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій. Педагогіка і психологія, 2, 64–71.

Підлітки та їхнє життя під час війни: настрої, цінності, майбутнє Результати всеукраїнського соціологічного дослідження (Дослідження Клубу добродіїв за підтримки гуманітарної організації Plan International, 2023) URL: https://dobrodiy.club/wp-content/uploads/2023/03/doslidzhennya-pidlitky-ta-yihnye-zhyttya-pid-chas-vijny-nastroyi-czinnosti-majbutnye.pdf (Дата звернення: 01.09.2024)

Сингаївська, І., & Федорець, С. (2022). Підлітковий вік як один із критичних періодів психосексуального розвитку людини. Вчені записки Університету «КРОК», 4(68), 107–114. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-68-107-114.

Цільмак, О. М. (2023). Зміст поняття «компетентність». The 3rd International scientific and practical conference «Scientific research in the modern world» (January 12-14, 2023) Perfect Publishing, Toronto, Canada, 519–523.

Цільмак, О. М. (2009). Складові структури компетентностей. Наука і освіта : науково-практичний журнал Південного наукового Центру АПН України, 1-2, 128–135.

Raven, J. (1984). Competence in Modern Society: Its Identification, Development and Release. H. K. Lewis, 251.

Rowe, C. (1995). Clarifying the use of competence and competency models in recruitment, assessment and staff development. Industrial and Commercial Training, 27, 11, 12–17.

Sparrow, P., Bognanno, M. (1993). Competency requirement forecasting : issues of international selection and assessment. International journal of selection and assessment, 1, 50–58.

Published

2024-12-30

How to Cite

Synhaivska, I., & Glugovska, O. (2024). FEATURES OF THE TEACHER’S PSYCHOLOGICAL COMPETENCE IN WORKING WITH TEENAGERS DURING THE WAR. Science Notes of KROK University, (4(76), 319–337. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-76-320-337

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>