ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СПОЖИВЧОЇ ПОВЕДІНКИ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ОБМЕЖЕНИХ ФІНАНСОВИХ ВИТРАТ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-67-134-146Ключові слова:
обмежені фінансові витрати, споживчі уподобання, споживчі переваги, стилі споживчої поведінки, індивідуальні цінності, толерантність до невизначеностіАнотація
У статті розглянуто поняття споживчої поведінки особистості та проаналізовано феномен обмежених фінансових витрат як один із чинників поведінки людини у сфері споживання товарів і послуг. Уточнено поняття стилю споживчої поведінки особистості. Узагальнено підходи до типізації цих стилів. Акцентовано увагу на фінансових, соціальних та психологічних чинниках споживчої поведінки особистості в нормальних умовах існування та в умовах обмежених фінансових витрат. Презентовано методологію і методику авторського емпіричного дослідження з виявлення особливостей споживчої поведінки осіб, які почуваються обмеженими у власних фінансових витратах. Особливий наголос зроблено на тому, що «умови обмежених фінансових витрат» – це не лише економічний феномен (що вимірюється за матеріальними показниками), а насамперед феномен психологічний (що вимірюється показниками суб’єктивного психологічного задоволення від своєї життєдіяльності в цілому). Представлено результати емпіричного дослідження споживчих переваг і уподобань та стилів споживчої поведінки в умовах обмежених фінансових витрат. Респондентами були переважно жінки віком від 18 до 57 років. А отже дані нашого емпіричного дослідження репрезентативні і можуть бути екстрапольовані на жіночі аудиторії. Показано, що в умовах обмежених фінансових витрат переваги й уподобання опитаних жінок здебільшого зосереджені у сферах догляду за собою (косметичні засоби, косметичні процедури, естетична медицина та стоматологія і т.д.), подорожей, додаткових витрат на дітей (організація дитячого дозвілля, відвідування додаткових гуртків, центрів розвитку тощо), взуття та одягу. Виявлено, що домінуючими стилями споживчої поведінки в умовах обмежених фінансових витрат є традиціоналістичний, консервативний і ситуативний стилі. Встановлено також кореляційні зв’язки між споживчими уподобаннями, стилями споживчої поведінки в умовах обмежених фінансових витрат та між іншими психологічними характеристиками особи (домінуючими індивідуальними цінностями, особистісними рисами, толерантністю до невизначеності).
Завантаження
Посилання
Кузьмук, О.М. (2015). Споживацька поведінка як механізм ідентичності. Грані. №4. С. 12-16.
Овчар, О.В. (2016). Психологічна характеристика стилю споживання матеріальних благ особами з низьким економічним статусом. Педагогічний процес: теорія і практика. Вип. 1. С. 69-74.
Перерва, Б.К. (2021). Внутрішні та зовнішні фактори впливу на поведінку споживачів. Економіка і менеджмент 2021: перспективи інтеграції та інноваційного розвитку: зб. наук. праць Міжнар. наук.-практ. конф., 8-9 квітня 2021 р.: у 8 т. Дніпро: Вид-ць Біла К.О. С. 91-93.
Савченко, О.В. & Хтей, С.В. (2020). Методика діагностики аспектів споживацької поведінки студентів. Організаційна психологія. Економічна психологія. №4 (21). С. 96-109.
Hoyer, W.D., MacInnis, D.J., Pieters, R. (2017). Consumer Behavior (7th Edition) Boston, Mass.: Cengage Learning,. 560 р.
Ramya, N. & Mohamed Ali, S.A. (2016). Factors affecting consumer buying behavior. International Journal of Applied Research. №2(10). Р. 76-80.
Solomon, M.R. (2017). Consumer Behavior: Buying, Having, and Being (12th Edition) Hoboken, NJ: Pearson,. 624 р.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Ольга Петрунько, Олексій Біленко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.