ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СПОЖИВЧОЇ ПОВЕДІНКИ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ОБМЕЖЕНИХ ФІНАНСОВИХ ВИТРАТ

Автор(и)

  • Ольга Петрунько ВНЗ "Університет економіки та права "КРОК" https://orcid.org/0000-0001-9023-5265
  • Олексій Біленко ВНЗ "Університет економіки та права "КРОК"

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-67-134-146

Ключові слова:

обмежені фінансові витрати, споживчі уподобання, споживчі переваги, стилі споживчої поведінки, індивідуальні цінності, толерантність до невизначеності

Анотація

У статті розглянуто поняття споживчої поведінки особистості та проаналізовано феномен обмежених фінансових витрат як один із чинників поведінки людини у сфері споживання товарів і послуг. Уточнено поняття стилю споживчої поведінки особистості. Узагальнено підходи до типізації цих стилів. Акцентовано увагу на фінансових, соціальних та психологічних чинниках споживчої поведінки особистості в нормальних умовах існування та в умовах обмежених фінансових витрат. Презентовано методологію і методику авторського емпіричного дослідження з виявлення особливостей споживчої поведінки осіб, які почуваються обмеженими у власних фінансових витратах. Особливий наголос зроблено на тому, що «умови обмежених фінансових витрат» – це не лише економічний феномен (що вимірюється за матеріальними показниками), а насамперед  феномен психологічний (що вимірюється показниками суб’єктивного психологічного задоволення від своєї життєдіяльності в цілому). Представлено результати емпіричного дослідження споживчих переваг і уподобань та стилів споживчої поведінки в умовах обмежених фінансових витрат. Респондентами були переважно жінки віком від 18 до 57 років. А отже дані нашого емпіричного дослідження репрезентативні і можуть бути екстрапольовані на жіночі аудиторії. Показано, що в умовах обмежених фінансових витрат переваги й уподобання опитаних жінок здебільшого зосереджені у сферах догляду за собою (косметичні засоби, косметичні процедури, естетична медицина та стоматологія і т.д.), подорожей, додаткових витрат на дітей (організація дитячого дозвілля, відвідування додаткових гуртків, центрів розвитку тощо), взуття та одягу. Виявлено, що домінуючими стилями споживчої поведінки в умовах обмежених фінансових витрат є традиціоналістичний, консервативний і ситуативний стилі. Встановлено також кореляційні зв’язки між споживчими уподобаннями, стилями споживчої поведінки в умовах обмежених фінансових витрат та між іншими психологічними характеристиками особи (домінуючими індивідуальними цінностями, особистісними рисами, толерантністю до невизначеності).   

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Ольга Петрунько, ВНЗ "Університет економіки та права "КРОК"

Доктор психологічних наук, старший науковий співробітник, професор, ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК», м. Київ, Україна

Олексій Біленко, ВНЗ "Університет економіки та права "КРОК"

Здобувач вищої освіти ступеня магістр, ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК»,  м. Київ, Україна

Посилання

Кузьмук, О.М. (2015). Споживацька поведінка як механізм ідентичності. Грані. №4. С. 12-16.

Овчар, О.В. (2016). Психологічна характеристика стилю споживання матеріальних благ особами з низьким економічним статусом. Педагогічний процес: теорія і практика. Вип. 1. С. 69-74.

Перерва, Б.К. (2021). Внутрішні та зовнішні фактори впливу на поведінку споживачів. Економіка і менеджмент 2021: перспективи інтеграції та інноваційного розвитку: зб. наук. праць Міжнар. наук.-практ. конф., 8-9 квітня 2021 р.: у 8 т. Дніпро: Вид-ць Біла К.О. С. 91-93.

Савченко, О.В. & Хтей, С.В. (2020). Методика діагностики аспектів споживацької поведінки студентів. Організаційна психологія. Економічна психологія. №4 (21). С. 96-109.

Hoyer, W.D., MacInnis, D.J., Pieters, R. (2017). Consumer Behavior (7th Edition) Boston, Mass.: Cengage Learning,. 560 р.

Ramya, N. & Mohamed Ali, S.A. (2016). Factors affecting consumer buying behavior. International Journal of Applied Research. №2(10). Р. 76-80.

Solomon, M.R. (2017). Consumer Behavior: Buying, Having, and Being (12th Edition) Hoboken, NJ: Pearson,. 624 р.

Downloads

Опубліковано

2022-10-28

Як цитувати

Петрунько, О., & Біленко, О. (2022). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СПОЖИВЧОЇ ПОВЕДІНКИ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ОБМЕЖЕНИХ ФІНАНСОВИХ ВИТРАТ. Вчені записки Університету «КРОК», (3(67), 134–146. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-67-134-146

Номер

Розділ

Розділ 3. Психологія

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають