PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF INTERNAL AUDIT AS A QUALITY MANAGEMENT SYSTEM IMPLEMENTATION PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-69-207-212Keywords:
internal audit, quality management system, psychological aspect, psychological recommendationsAbstract
The article reveals the psychological aspects of internal audit as a process of implementing a quality management system. The professional and personal qualities of the auditor during the internal audit are presented. The definition of audit as a process that should be one of the most important tools for assessing the functioning of the quality management system is given. The study of psychological aspects plays an important role both in establishing a favorable psychological climate at the enterprise, which leads to improved performance and to reducing emotional exhaustion, stress and anxiety by explaining why not only internal audit but also the quality management system is needed. Analyzing the problems of the psychology of ensuring and implementing the QMS at enterprises, the author considers socio-psychological (education and motivation); psychological (creating a psychological climate in the team, psychological impact by positive examples) factors. The author mentions specific methods used in internal audit: special observation of certain phenomena, processes and things; inspection; reviews; inquiries; oral or written confirmation of facts; analytical calculations; modeling of phenomena and processes; various types of analysis; study of abnormal situations; questionnaires; surveys, etc. The role of psychological methods of management, such as methods of professional selection and training, is defined. The effectiveness of an organization depends on how the staff behaves within the system in which it operates. Within the organization, the staff becomes involved and acts in a cohesive manner if there is a common understanding of the quality policy and the results that the organization wants to achieve. Employees can act independently, but within the rules and requirements set by their manager. The dominant sphere in such an organization is activity, with a focus on results.
Downloads
References
Системи управління якістю. Основні положення та словник (ISO 9000:2015, IDT): ДСТУ ISO 9000:2015. К. : ДП «УкрНДНЦ», 2016. 50 с.
Красун Н. Л., Проскурня О. М. Психологічні аспекти проведення внутрішніх аудитів на фармацевтичних підприємствах. Управління якістю в фармації : матер. VІІІ Науково-практичної конференції. (23 травня 2014 р., м. Харків). Харків : Вид-во НФаУ, 2014. С. 59–61.
Великий Ю. В. Етапи внутрішнього аудиту на підприємстві. К. : Агросвіт, 2017. № 7. С. 28–31.
Шостаківська Н. М Методичні вказівки для практичних занять з дисципліни «Внутрішній аудит». Тернопіль : ТНТУ, 2014. 28 с.
Пушкар М. С., Семанюк В. З. Внутрішній аудит: підручник. Тернопіль : ТНЕУ, 2016. 211 с.
Сазонова Т. О., Даниленко В. В. Застосування психологічних методів управління персоналом підприємства в конкурентних умовах господарювання. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. Ужгород, 2020. Вип. 29. С. 142–147.
Роголь Г. Дистанційний аудит систем менеджменту. Управління якістю. 2022. № 1-2 (49-50). С.16–23.
Сингаївська І. В. Аналіз теоретико-методологічних підходів до вивчення проблеми професійної успішності особистості. Актуальні проблеми психології : зб. наукових праць. Т. 1: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. К. : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2014. Вип. 41. С. 168–176.
Петрунько О.В. Психотехнологічні та психологічні ресурси управління образом суспільних і освітніх інновацій. Проблеми політичної психології та її роль у становленні громадянина Української держави: зб. наук. праць. К. : Міленіум, 2011. Вип. 12. С. 215-225.
Яцишин А. В., Лупаренко Л. А. Соціально-психологічні аспекти забезпечення відкритого доступу з використанням електронних журнальних систем. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Житомир, 2013. Вип. 4. С. 69–74.
Настанови щодо проведення аудитів систем управління (ISO 19011:2018, IDT): ДСТУ ISO 19011:2019. К. : ДП «УкрНДНЦ», 2020. 40 с.
Каменська Т. О., Редько О. Ю. Внутрішній контроль і аудит в управлінні: практ. посіб. К. : ДП «Інформ.-аналіт. агентство», 2015. 375 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.