DIGITALIZATION OF INFORMATION AND ANALYTICAL SUPPORT FOR THE MANAGEMENT OF INNOVATION ACTIVITY, INNOVATIVE DEVELOPMENT OF ENTERPRISES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-85-92

Keywords:

management of innovation activity, management of innovative development, digitalization, digitalization of business, European integration, information and analytical support, management of investment and innovation support, Information Technology

Abstract

The article examines the theoretical and methodological foundations and practical foundations of digitalization of information and analytical support for the management of innovation activity, innovative development of enterprises in the current conditions of digitalization, European integration. The relevance of the topic of the study is due to the fact that in modern conditions of functioning and provision of information both the country, society as a whole and each organization, enterprise, institution, the introduction of digitalization, informatization of all social, economic, managerial, social processes becomes an important integral part of its functioning and development. Information, information exchange, accounting, reporting, planning and implementation of the organization's activities today are impossible without the powerful introduction of modern information and digital technologies and the establishment of communications with the external and internal environment of the organization with the help of these effective communications of receiving, distributing, processing, storing and using information. The aim of the article is to study the process of digitalization of information and analytical support for the management of innovation activity, innovative development of enterprises. The methodological basis of the study was the methods of analysis and synthesis, observation, comparison; system approach, process, complex, functional, logical-dialectical methodological approaches. The obtained scientific results consist in the generalization and formation of the structure of digitalization of information and analytical support for the management of innovation activity, innovative development of enterprises, the components and elements of which are: modern digital technologies: the Internet, digital electronic platforms, specialized software, cloud technologies and other innovative digital technologies with the help of which information is obtained, accumulated; Formation of databases by subsystems: search, receiving, processing, storing, transmitting information, subsystems for the formation of information and analytical documentation and subsystems for information security; as well as the supporting component, the elements of which are organizational, personnel, methodological, financial, technical support of the work of the Electronic Office. Prospects for further research lie in the expediency of continuing consideration of certain components of the information and analytical support of enterprise with the formation of the Electronic Office, which provides information and analytical support for the functional subsystems of enterprise, namely: financial management; production and operational management; personnel management; management of logistics and sales activities; accounting, management of investment and innovation support; preparation of the company's reports, which together provide the enterprise with opportunities for effective functioning and development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viktor Alkema, «KROK» University, Kyiv, Ukraine

Doctor of Science  (Economics), Professor, Head of the  Management Technologies Department

Valerii Didenko, «KROK» University, Kyiv, Ukraine

Postgraduate  student of the  Management Technologies Department

References

Руденко, М. (2021). Цифровізація: категоріальні особливості та специфіка трактування.. Економічний форум. №1(4). С. 3-13. https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2021-4-1

Tapscott, D. (1995). The Digital Economy. Promise and Peril in the Age of Networked Intelligence. New York: Mc Graw-Hill. 345 p

Gray, J., & Rumpe B. (2015). Models for digitalization. Journal of Software & System Modellin. No 14 (1). P.1319-1320.

Коляденко, С. (2016). Цифрова економіка: передумови та етапи становлення в Україні і у світі. Економіка. Фінанси. Менеджмент. No 6. С. 105-112.

Ляшенко, В. & Вишневський О.(2018). Цифрова модернізація економіки України як можливість проривного розвитку: монографія. К.: НАН України. 252 с.

Панкратова, О. (2021). Цифровізація як сучасний тренд розвитку менеджменту. Економіка та суспільство, Вип. 33. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-33-55

Нікітін, Ю. & Кульчицький, О. (2019). Цифрова парадигма як основа визначень: цифровий бізнес, цифрове підприємство, цифрова трансформація. Маркетинг і цифрові технології. № 4. Том 3. С. 22-28

Карчева, Г. (2017). Цифрова економіка та її вплив на розвиток національної та міжнародної економіки. Фінансовий простір. No 3(27). С. 13-21.

Денисенко, М. & Колос, І. (2006). Інформаційне забезпечення ефективного управління підприємством. Економіка та держава. № 7. С. 19–24.

Дяченко, Н. (2011). Інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування. Теорія та практика державного управління. № 1(118). С. 33-39.

Коваль, Р. (2006). Інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності органів державної влади. Теорія та практика державного управління. № 1(113). С. 22-28.

Алькема, В. & Кириченко, О. (2023). Менеджмент організацій: навчальний посібник. Кн.1. Київ: Університет КРОК. 276 с. https://library.krok.edu.ua/media/library/category/navchalni-posibniki/alkema_0035.pdf

Published

2024-09-27

How to Cite

Alkema, V., & Didenko, V. (2024). DIGITALIZATION OF INFORMATION AND ANALYTICAL SUPPORT FOR THE MANAGEMENT OF INNOVATION ACTIVITY, INNOVATIVE DEVELOPMENT OF ENTERPRISES. Science Notes of KROK University, (3(75), 85–92. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-85-92

Issue

Section

Chapter 2. Management and administration

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>