ADAPTIVE DEVELOPMENT STRATEGIES IN THE STRATEGIC MANAGEMENT OF ORGANIZATIONS, HEALTH CARE INSTITUTIONS IN THE CONTEXT OF DIGITAL TRANSFORMATION
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-73-158-165Keywords:
strategic management, adaptive development strategies, digitalization, digital transformation, healthcare institutionsAbstract
The article examines adaptive development strategies in the strategic management of organizations, health care institutions in the context of digital transformation. The relevance of the topic of the study is due to the fact that the general integration processes taking place in the field of health care in the world and the gradual phased implementation of medical reform in Ukraine have activated the issues of adapting and ensuring the development of health care institutions for the implementation of long-term, significant structural and systemic changes. The implementation of such changes is impossible without effective long-term planning and strategic management. The use of technologies, methods and tools of strategic management makes it possible to adapt the industry to the existing dynamic changes. The aim of the article is to study adaptive development strategies in the strategic management of organizations, health care institutions in the context of digital transformation. The methodological basis of the study is the methods of scientific cognition: analysis and synthesis, strategic, systematic approach; adaptive, process, comprehensive, functional scientific approaches. The obtained scientific results consist in substantiating the basic stages of adaptive strategic management plans, namely: carrying out a strategic analysis of the external and internal environment of a health care institution; determining, choosing the direction of strategic development; final formation of alternatives for the implementation of an adaptive strategy. The formulation of adaptive strategic management of a health care institution is generalized, which can be defined as a complex process, which is based on an adaptive-system approach to the development and management of a health care institution with the development and adoption of long-term action plans, organization of the work of the institution and its structural subdivisions, in order to adequately adapt its activities and direct means and measures to achieve the goals and objectives of the health care institution. Prospects for further research lie in the expediency of a comprehensive study of the aspects of planning and implementation of the adaptive strategy for the development of a health care institution in the current conditions of highly dynamic changes and significant turbulence, uncertainty of the external market environment for the functioning of health care institutions and, accordingly, effective planning and financial, economic, personnel, technical, technological and socio-public resources of health care institutions in order to ensuring their adaptation to external changes and further effective functioning and development.Downloads
References
Ansoff, H. (2007). Strategiс Management. New York : Springer. Р. 251.
Корінєв В. Л., & Мартиненко Д. О. (2014). Стратегічне планування маркетингу як складова адаптивного управління підприємством. Держава та регіони. № 3 (78). С. 71-74.
Талавиря, О. (2017). Особливості формування стратегії розвитку підприємств. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. № 260. С. 339-347.
Шраменко О.В., Жиліна Г.Ф., & Задорожна С.М. (2019). Критерії та підходи до оцінки стратегії підприємства. Вісник економіки транспорту і промисловості. № 67. С. 107-114.
Соковніна, Д. (2020). Адаптивна маркетингова стратегія підприємства: методика формування та реалізація . Економiка та держава. № 10. С. 89-92.
Готра В.В., & Філін Ю.І. (2017). Розробка адаптивної стратегії маркетингу. Актуальні проблеми інноваційного розвитку кластерного підприємництва в Україні. №2. С. 163-169.
Пащенко, О. (2011). Стратегічне управління розвитком підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. №2. С. 99-103.
Drucker, P. (1993). The Practice of Management, Harper Business. New York: Springer. Р. 132.
Зінченко, О. (2021). Адаптивні стратегії підприємств у цифровому середовищі. Проблеми економіки № 3 (49). С. 110-116.
Калиніченко, Ю. (2010). Стратегічний розвиток підприємства: теоретичні та практичні аспекти. Галицький економічний вісник. №4(29). С. 106-115.
Вишневська, К. (2017). Моделі адаптації підприємства у постіндустріальних умовах господарювання. Фінансовий простір. № 1 (25). С. 125–130.
Пищуліна, О. (2020). Цифрова економіка: тренди, ризики та соціальні детермінанти. К.: Центр Разумкова. 274 с.
Мінцберг, Г. (2008). Зліт і падіння стратегічного планування. К.: Вид-во Олексія Капусти. 412 с.
Litvin, N., Grabar, N., Tymofeev, S., Harasym, P., & Myshchyshyn, O. (2021). ASSESSMENT OF THE LEVEL OF ECONOMIC SECURITY OF INNOVATIVELY ACTIVE ENTERPRISES AS THE BASIS OF THE MANAGEMENT PROCESS WITHIN THE FINANCIAL AND LEGAL FIELD. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 4(39), 209–215. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v4i39.241310
Mihus, I. & Gupta, S. G. (2023). The main trends of the development of the digital economy in the EU countries. The development of innovations and financial technology in the digital economy: monograph. Editor-in-Chief. M. Denysenko. Scientific Center of Innovative Researches OU, 230 p., pp. 23-41. DOI: https://doi.org/10.36690/DIFTDE-2023-23-41
Mihus, I. & Gupta, S. G. (2023). Exploring the Foundations of the Digital Economy: an In-Depth Overview. Business model innovation in the digital economy. Scientific Center of Innovative Researches OU, 208 p., pp. 23-41. DOI: https://doi.org/10.36690/BM-ID-EU-6-37
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.