PECULIARITIES OF VICTIM BEHAVIOR OF THE YOUTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-70-159-165

Keywords:

victimitality, victim behavior, victim personality, Karpman's dramatic triangle, reflection and self-reflection

Abstract

The article is intended to highlight the problem of studying the victim behavior of young people. The article presents a theoretical analysis that makes it possible to understand the problem of modern society in relation to the victim behavior of young people. The article examines the socio-psychological nature of victim behavior, which can manifest itself at any age, regardless of education, gender, and status, factors in the formation of the victim personality, such as the battered woman syndrome and the phenomenon of acquired learned helplessness, as well as the peculiarities of victim behavior in young people, which are considered on the basis of physical and psychological health. It was possible to establish the difference between victimization and victim behavior, to determine the causes of victimization. It mainly manifests itself in childhood due to infantility and lack of life experience. The influential reasons for its occurrence are the marginality of families, psychological and/or physical violence in the family and among peers, self-doubt and the inability to defend one's boundaries. Considered reasons for creating a dangerous situation for an individual, such as psychological trauma received in childhood, character weakness, self-doubt, unhealthy relationships among family members, adolescent maximalism, simple inexperience. The peculiarity of victim behavior includes acquired traumatic experience from school years, which acts as a scenario that young people reproduce in later life. It is shown that a person lives the main life scenarios that are formed in early childhood and are actively implemented in later life according to the model of Karpman's dramatic (dynamic) triangle, which is currently the most common model of human relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olga Petrynko, KROK University

Doctor of Sciences (Psychology), Senior Research Fellow, Professorr of the Academic and Scientific Institute of Psychology,“KROK” University, Kyiv, Ukraine

Hanna Patsiora, KROK University

Master's student,  Educational and Scientific Institute of Psychology, “KROK” University, Kyiv

References

Туляков В.О. Віктимологія. Соціальні та кримінологічни проблеми. Одеса: Юридична література, 2000. 336 с.

Шиліна А. А., Іванов М. С. Гендерні особливості статусно-рольової та поведінкової віктимності неповнолітніх. Право і безпека. 2016. № 4. С. 169–173.

Сингаївська І.В. Сучасні прояви віктимності жінок: окремі питання віктимологічної профілактики. Форум права. Харків : Харківський національний університет внутрішніх справ, 2011. № 2. С. 834–838.

Karpman S. B. (1968). Fairy tales and script drama analysis. Transactional Analysis Bulletin. 7(26), 39–43.

Голіна В.В, Н.В. Сметаніна, К.Д. Кулик “Навчально-методичний посібник для самостійної роботи з навчальнох дисципліни «Віктимологія» галузь знань 08 «Право», спеціальність 081 «Право», другий (магістерський) рівень. Харків, Нац. Юрид. ун-т імені Ярослава Мудрого, 2020. С. 52–60.

Roberts R. “Battered women and their families: intervention strategies and treatment programs” New York: Springer Publishing Company, 1998. 530 p.

Courtney E, Article Learned Helplessness: Seligman’s Theory of Depression, 2018. Режим доступу: https://positivepsychology.com/learned-helplessness-seligman-theory-depression-cure/

Журавель Т. В., Кочемировська О. О., Пуха К.В., Янковець В.В., Протидія домашньому та гендерно зумовленому насильству й добробут громад [Електронний ресурс] : практичний посібник. Київ, 2020. 62 с.

Бовть О. “Про дослідження віктимної поведінки молоді у морально- правовому вимірі”, Вісник Нац. ун-ту оборони України: зб. наук. Праць. 2012. Вип.1(26). С.131–138.

Дерев’янко С.П. Емоційні особливості рольової віктимності молоді. Проблеми психологічної безпеки сучасної молоді: монографія / за наук. ред. О. Ю. Дроздова. Чернігів: Десна Поліграф, 2019. С. 48–60.

Дерев’янко С.П. Роль емоційного інтелекту в запобіганні віктимності молоді. Наука і освіта. 2018. № 9-10. С. 44–51. Р. д.: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2018/9_10_2018/6.pdf

Published

2023-06-30

How to Cite

Petrynko, O., & Patsiora, H. (2023). PECULIARITIES OF VICTIM BEHAVIOR OF THE YOUTH. Science Notes of KROK University, (2(70), 159–165. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-70-159-165

Issue

Section

Chapter 3. Psychology