КОУЧИНГ ЯК ПСИХОТЕХНОЛОГІЯ НЕМАНІПУЛЯТИВНОГО СОЦІАЛЬНОГО ІНЖИНИРІНГУ У ПРОФЕСІЙНИХ ТА ІГРОВИХ СЕРЕДОВИЩАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-211-221

Ключові слова:

соціальний інжинирінг, метод коучингу, кочинг як неманіпулятивна соціально-психологічна технологія, коуч-менеджмент, професійні та ігрові середовища, гейміфікація

Анотація

У статті проаналізовано феномен соціального інжинирінгу як сучасну соціально-психологічну метатехнологію неманіпулятивного менеджменту. Показавано основні аспекти, напрямки та можливості реалізації соціального інжинирінгу в різних типах сучасних бізнес-, професійних та ігрових середовищ. Детально проаналізовано маніпулятивний та неманіпулятивний (екологічний, людиноцентрований) аспекти соціального інжинирінгу. Головними ознаками неманіпулятивного соціального інжинирінгу визначено екологічність, гуманістичну центрованість та суб’єкт-суб’єктну спрямованість комунікації та показано, що саме ці ознаки апріорі притаманні методології, методу і технології коучингу. Коучинг розглянуто як багатофункціональний інструмент неманіпулятивного соціального інжинирінгу, придатний для застосування в сучасних бізнес-середовищах, зокрема й для підвишення професійної кваліфікації менеджерів і персоналу, основу якого становить діалог як спосіб обміну інформацією на суб’єкт-субєктних засадах. Показано основні напрямки, переваги й обмеження методу коучингу в умовах індивідуальної, групової та командної роботи. Проаналізовано зв’язки коучингу з такими методами соціально-психологічного впливу як медіація, фасилітація, менторство (наставництво), консультування та тренінг (в тому числі тренінг із широким застосуванням ігрових технологій на засадах геймифікації). Акцентовано увагу на важливій ролі в процесі коуч-менеджменту професійних середовищ так званого «людського чинника». Показано, що, з огляду на природну «ігрову сутність» людини, найактивніше названий чинник, а також її особисті і професійні здібності активуються і розкриваються в процесі ігрової діяльності. Показано також, що перетворення ділових професійних середовищ на середовища ігрові може бути надзвичайно продуктивним у бізнесі, особливо коли йдеться про розв’язання проблемних і навчальних завдань та професійне, інтелектуальне й особистісне зростання учасників таких гейміфікованих середовищ.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Ольга Петрунько, ВНЗ "Університет економіки та права "КРОК"

Доктор психологічних наук, старший науковий співробітник, професор, ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК», м. Київ, Україна

Посилання

Антонов, Т. А. (2024). Вплив повномасштабного вторгнення на відеоігрову активність в Україні: психологічний копінг у часи кризи. Вчені записки Університету «КРОК». 1(73). 295–302.

Берн, Е. (2016). Ігри, у які грають люди. Харків : Клуб Сімейного Дозвілля. 256 с. ІSBN 978-617-12-0454-6

Бліхар, М. Медіація як спосіб вирішення адміністративних спорів. Підприємництво, господарство і право. Адміністративне право і процес. 2020. 10. 78–82.

Бондаренко, С.М. (2016). Ділова досконалість підприємств як фактор конкурентоспроможності національної економіки України. Економічний простір. 116. 200–208.

Бутко, М. П., Дітковська, М. Ю., Задорожна, С. М., Іванова, Н. В., Олійченко, І. М., Оліфіренко, Л. Д., Пепа, Т. В., Повна, С. В., Шабардіна, Ю. В., Шевченко, О. М. (2019). Стратегічний менеджмент : навч. посіб. / за ред. М. П. Бутка. Київ : Вид-во Центр учбової літератури. 375 с.

Горбунова, В. В. (2014). Психологія командотворення: ціннісно-рольовий підхід до формування та розвитку команд : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 380 с.

Казміренко, В.П. (2021). Соціальна психологія організації: монографія. Вид. 2-ге, випр. і доп. К.: Видавничий дім «Гельветика». 482 с.

Карамушка, Л. М. (2024). До проблеми розробки технологій забезпечення психологічного здоров’я особистості в умовах війни. Організаційна психологія. економічна психологія. 32 (2). С. 41–58.

Ложкін, Г. В., Пов’якель, Н. І. (2007). Психологія конфлікту: теорія і сучасна практика : навч. посіб. Київ : Вид-во Професіонал. 410 с.

Морозов, В. В., Чередніченко, А. М., Шпильова, Т. І. (2009). Формування, управління та розвиток команди проекту : навч. посіб. / за ред. В. В. Морозова. Київ : Вид-во Таксон. 463 с.

Муха, Р. А. (2015). Команда, її сутність та особливості розвитку. Ефективна економіка. 8. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4253

Петрунько, О. В. & Плющ, О. М. (2021). Перспективи застосування екологічного підходу в сучасних психологічних дослідженнях. Вчені записки Університету «КРОК», 4 (64). С. 205–216.

Чалдіні, Р. (2022). Психологія впливу. Харків : Клуб Сімейного Дозвілля, 608 с. ISBN 978-617-12-9625-1

Belbin, R.M. (2010). Management Teams: Why They Succeed or Fail (3nd ed.). London : Routledge. 204 р. https://doi.org/10.4324/9780080963594

Bishop, James W.; Scott, Dow; Maynard-Patrick, Stephanie; and Wang, Rei (2014). Teams, Team Process, and Team Building. Clinical Laboratory Management of Business, 2nd Edition. Faculty Publications and Other Works, 373–391. http://dx.doi.org/10.1128/ 9781555817282.ch18

Tuckman, B.W. Developmental sequence in small groups. Psychological Bulletin. 1965. 63 (6). 384–399.

Downloads

Опубліковано

2024-09-27

Як цитувати

Петрунько, О. (2024). КОУЧИНГ ЯК ПСИХОТЕХНОЛОГІЯ НЕМАНІПУЛЯТИВНОГО СОЦІАЛЬНОГО ІНЖИНИРІНГУ У ПРОФЕСІЙНИХ ТА ІГРОВИХ СЕРЕДОВИЩАХ. Вчені записки Університету «КРОК», (3(75), 211–221. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-211-221

Номер

Розділ

Розділ 3. Психологія

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають