ОСОБЛИВОСТІ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ СУЧАСНИХ СТРАШОКЛАСНИКІВ

Автор(и)

  • Галина Радчук Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-5809-544X
  • Вікторія Олексюк Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-3275-7433
  • Ірина Стецик Психолог-консультант

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-398-405

Ключові слова:

старшокласники, цінності, ціннісні орієнтації, типи цінностей

Анотація

Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню та емпіричному дослідженню особливостей ціннісних орієнтацій сучасних старшокласників. З’ясовано, що  період ранньої юності є найбільш сенситивним для становлення системи ціннісних орієнтацій як стійкого утворення особистості, що зумовлює успішність професійного самовизначення і вибір подальшого життєвого шляху. Визначено, що ціннісні орієнтації відображають свідоме ставлення  особистості  до соціальної дійсності і  тому визначають широку мотивацію  різних форм її активності  та істотним чином впливають на всі аспекти життя особистості. В основу емпіричного дослідження покладено підхід Ш. Шварца, який виокремлює десять мотиваційних типів, відповідно до їх центральної цілі: влада, досягнення, гедонізм, стимуляція, самостійність, універсалізм, доброта, традиція, конформізм, безпека. Емпіричне дослідження показало, що найважливішою для старшокласників  є така цінність, як  «самостійність», що включає у себе свободу думок і дій, креативність, унікальність, самодостатність, можливість вибирати власні цілі, допитливість. Незначущими для юнаків і дівчат є цінності влади, контролю, домінування, управління іншими, вплив на людей і події, поваги до культурних і релігійних звичаїв та традицій,  збереження традицій. Дівчата хочуть бути самостійними, унікальними, неповторними, чуйними, добрими, вірними, успішними, цілеспрямованими, впливовими. Вони надають дещо меншого значення таким цінностям як «гедонізм», «безпека», «конформізм» і «універсалізм». Цінності «влада», «стимуляція», «традиції» визнаються найменш важливими. Хлопці ж прагнуть свободи, незалежності і творчості, захищеності, стабільності, вірності, відвертості. Цінності «стимуляція», «досягнення», «влада» відсуваються на другий план, а найменш важливими для хлопців є  цінності  «універсалізм», «конформізм» та «традиції».

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Галина Радчук, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

Доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри психології розвитку та консультування,Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна

Вікторія Олексюк, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

Кандидат психологічних наук, доцент,

доцент кафедри психології розвитку та консультування

Тернопільського національного педагогічного університету

імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна

Ірина Стецик, Психолог-консультант

Магістр психології, психолог-консультант, м.Ужгород, Україна

Посилання

Радчук Г. К. (2014). Аксіопсихологія вищої школи: монографія. Тернопіль: ТНПУ, 2014. 380 с.

Романюк Л.В.(2009). Цінності в структурі особистості. Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України,2009. № 4. С.340-353.

Сошина Ю.М. (2016). Психологічні особливості формування ціннісно-смислових настановлень у підлітковому віці. Дисерт. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук. Київ, 2016. 224 с. URL: https://enpuirb.udu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/f7240c71-484f-4be7-b7ac-2197a9232390/content (дата звернення 19.07.2025).

Семків І. І. (2013). Адаптація методики Ш. Шварца «Портрет цінностей» українською мовою. Практична психологія та соціальна робота. 2013. №1. С. 12–28.

Шевчук З. М. (2012). Життєві цінності особистості як передумова розвитку духовного потенціалу в юнацькому віці. Проблеми сучасної психології. 2012. № 1. С. 83–87.

Schwartz Shalom H. (1999). Theory of Cultural Values and Some Implications for Work. Applied Psychology: An International Review. 1999. № 48. Р. 23–47.

Downloads

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Радчук, Г., Олексюк, В., & Стецик, І. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ СУЧАСНИХ СТРАШОКЛАСНИКІВ . Вчені записки Університету «КРОК», (3(79), 398–405. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-398-405

Номер

Розділ

Розділ 3. Психологія