АНАЛІЗ МОДЕЛЕЙ ПРОЄКТНОГО ФІНАНСУВАННЯ: МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Ольга Чумаченко ВНЗ "Університет економіки та права "КРОК" https://orcid.org/0000-0003-3404-3976
  • Олексій Клюжин ВНЗ "Університет економіки та права "КРОК"

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-88-98

Ключові слова:

проєктне фінансування, моделі, моделювання, державно-приватне партнерство, BOT, BOOT, DBFO, PPP, інфраструктурні проєкти, інвестиції

Анотація

У статті досліджено сучасні моделі проєктного фінансування, які активно застосовуються у міжнародній практиці реалізації інфраструктурних та інвестиційних проєктів. Проаналізовано сутність та особливості найпоширеніших моделей – Build-Operate-Transfer (BOT), Build-Own-Operate-Transfer (BOOT), Design-Build-Finance-Operate (DBFO), Public-Private Partnership (PPP) та інших. Визначено ключові параметри кожної моделі, серед яких структура фінансування, механізми розподілу ризиків, рівень участі держави й приватних інвесторів, терміни окупності та можливості залучення додаткових джерел капіталу. Особлива увага приділяється порівняльному аналізу переваг та недоліків зазначених моделей, а також умовам їх ефективного застосування. На основі узагальнення зарубіжного досвіду виокремлено найбільш результативні підходи до проєктного фінансування у країнах Європейського Союзу, США та Азії. У статті обґрунтовано, що для України, з огляду на економічну нестабільність, потребу модернізації інфраструктури та обмеженість бюджетних ресурсів, найбільш перспективними є моделі, що передбачають ефективний розподіл ризиків між державою та приватними інвесторами, стимулюють притік іноземного капіталу та підвищують фінансову стійкість проєктів. Додатково наголошується, що в умовах війни та післявоєнного відновлення України проєктне фінансування набуває особливої актуальності. Масштабні руйнування інфраструктури, дефіцит бюджетних ресурсів і високі ризики інвестування зумовлюють необхідність використання гнучких моделей державно-приватного партнерства, які дозволяють поєднати державну підтримку та приватні інвестиції. Розглянуто як успішні приклади впровадження концесійних проєктів (зокрема у портовій сфері), так і бар’єри, що перешкоджали реалізації окремих ініціатив у транспортній та комунальній галузях. Це дало змогу сформувати практичні рекомендації щодо вибору оптимальних моделей фінансування з урахуванням сучасних воєнних викликів та перспектив післявоєнної відбудови. Результати дослідження можуть бути використані при розробці державних програм розвитку інфраструктури, формуванні стратегій державно-приватного партнерства та вдосконаленні інституційного середовища для залучення інвестицій в Україну.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Ольга Чумаченко, ВНЗ "Університет економіки та права "КРОК"

Кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри економіки та фінансів, ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК», м. Київ, Україна

Олексій Клюжин, ВНЗ "Університет економіки та права "КРОК"

Магістрант ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК», м. Київ, Україна

Посилання

Про державно-приватне партнерство: Закон України від 1 липня 2010 р. № 2404-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2404-17#Text

Кійко, Ю. (2023). Державно-приватне партнерство у фінансуванні інвестиційних проєктів. URL: https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/44035

Криклій, В. (2020). Укладено договір концесії морського порту «Ольвія». Міністерство інфраструктури України. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/ukladeno-dogovir-koncesiyi-morskogo-portu-olviya-vladislav-kriklij

Круглов, В. (2022). Державно-приватне партнерство як інструмент інфраструктурного відновлення українських міст. Актуальні проблеми державного управління, 1(60), 63–77. URL: https://www.researchgate.net/publication/365744069_Derzavno privatne_partnerstvo_ak_instrument_infrastrukturnogo_vidnovlenna_ukrainskih_mist

Сас, Б., & Гетьман, О. (2011). Теоретичні основи проектного фінансування. Українська наука: минуле, сучасне, майбутнє, 16. URL: https://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/26404/1/Сас%20Б..pdf

Турченко, І. (2024). Сучасні моделі державно-приватного партнерства у сфері розбудови вітчизняної транспортної інфраструктури. Південноукраїнський правничий часопис. https://doi.org/10.32850/sulj.2024.4.11

Херсонський морський порт перейшов у концесію (2021). LB.ua. URL: https://lb.ua/economics/2021/12/24/501757_hersonskiy_morskiy_port_pereyshov.html

Чумаченко, О., & Стусь, Ю. (2024). Управління фінансовими ресурсами підприємств. Вчені записки Університету «КРОК», 4(76), 80–89. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-76-80-89

Esty, B. C. (2004). Modern Project Finance: A Casebook. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

Finnerty, J.D. (2013). Project Financing: Asset-Based Financial Engineering (3rd ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. DOI: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781119204169

Yescombe, E.R. (2014). Principles of Project Finance. Financial Times Prentice Hall. URL: https://egcportalantigo.tcm.sp.gov.br/images/conteudo-palestras/curso-internacional/principles-of-project-finance.pdf

Румик, І., & Пилипенко, О. (2022). Фінансове забезпечення підприємств: можливості використання когнітивного моделювання. Вчені записки Університету «КРОК», (2(66), 44–52. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-66-44-52

Mihus, I., Denysenko, M., Rumyk, I., Pletenetska, S., Laptiev, M., & Kupriichuk, V. (2021). Methodology of corporate financial diagnostics in the period of a crisis. AD ALTA: journal of interdisciplinary research, 11(1), Spesial Issue XV, 52-55. URL: http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/110115/PDF/110115.pdf

Downloads

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Чумаченко, О., & Клюжин, О. (2025). АНАЛІЗ МОДЕЛЕЙ ПРОЄКТНОГО ФІНАНСУВАННЯ: МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ УКРАЇНИ. Вчені записки Університету «КРОК», (3(79), 88–98. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-88-98

Номер

Розділ

Розділ 1. Економіка

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають