METHODICAL APPROACH TO DEVELOPING THE ENTERPRISE MARKETING STRATEGY

Authors

  • Iryna Petrova «KROK» University
  • Yelyzaveta Loiko «KROK» University

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-65-95-104

Keywords:

enterprise, market economy, marketing strategy, competitiveness, targeted advertising, algorithm, efficiency

Abstract

The article considers the methodological approach to the development of marketing strategy of the enterprise in the sphere of promotion policy. The purpose of the article is to substantiate the methodological approach and algorithm for developing the marketing strategy of the enterprise. It is determined that due to the rapid change in society there is a need to develop new marketing strategies to promote goods and services to consumers. Information on the development of new marketing strategies is summarized: neuromarketing, event marketing, emotional marketing, internet marketing, content marketing. Due to these strategic directions, the main goal of the enterprise is to meet the needs of consumers. The application of modern directions of development of new marketing strategies is considered on the example of enterprises of the garment industry. It is determined that the work of industrial enterprises, in particular garment enterprises, in the conditions of quarantine restrictions due to the pandemic COVID-19 has undergone significant changes. During the quarantine period of COVID-19, consumer demand for clothing decreased significantly, so garment companies were forced to develop a new list of individual services that they could provide to their customers. The list of new services requires the garment company to develop a new marketing strategy to attract consumers of these services. Modern marketing strategies to promote services to a new market segment are based on the use of Internet marketing tools. It is proved that for garment companies marketing strategies using Internet marketing tools are not common and widely used, so they need theoretical and methodological justification and development of practical tools for Internet marketing. Analysis of the results of financial and economic activities of the garment company for the period 2018-2021 and analysis of the site of the garment company allowed us to conclude that even a properly formed and configured site does not give a 100% guarantee of product sales. An algorithm for the application of targeted advertising through the social network Facebook in order to promote the services of the garment company to the consumer is proposed. Economic efficiency of the introduction of targeted advertising in the marketing activity of  company was proved in the article.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iryna Petrova, «KROK» University

Doctor of sciences (Economics), professor, head of marketing and dehavioral economics

Yelyzaveta Loiko, «KROK» University

undergraduate

References

Шевченко Т. М., Шевченко О. А. Маркетингова стратегія підприємства: формування та розвиток в умовах ринкових відносин національної економіки. Ефективна економіка. 2020. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8414.

Шульга Л. В., Терещенко І. О., Шарлай О. В. Сучасні маркетингові стратегії управління підприємством. Ефективна економіка. 2020. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8192.

Каут О. В., Аніщенко Л. О., Ясинський І. П. Особливості розробки і прийняття стратегічних маркетингових рішень. Ефективна економіка. 2020. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8447.

Ковальчук В. В. Суть поняття, особливостіформування в сучасних умовах господарювання. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки та практики. 2018. № 9. С. 156 –165.

Левченко К. А. Маркетингова стратегія підприємства на ринку промислових товарів України: порядок формування та стратегічні ризики. Економіка та держава. 2018. № 3. С. 113 -117.

Терещенко І. О., Кібальник В. О. Маркетингові аспекти стратегічного управління підприємством. Інвестиції: практика та досвід. 2019. № 20. С. 56 – 60.

Гаркавенко С. С. Маркетинг: підручник. Київ : Лібра, 2007. 720 с.

Куденко Н. В. Маркетингові стратегії фірми : монографія. Київ : КНЕУ, 2002. 245 с.

Руделіус В., АзарянО.М., Виноградов О.А. та ін: Маркетинг: підручник / ред.-упор. О.І. Сидоренко, П.С. Редько. Київ : Навчально-методичний центр „Консорціум із удосконалення менеджмент-освіти в Україні”, 2005. 422 с.

Ассэль Г. Маркетинг: принципы и стратегия: Учебник для вузов. Москва : ИНФРА-М, 1999. 804 с.

Лабурцева О. І. Ризики формування маркетингових стратегій. Вісник Хмельницького національного університету. 2018. № 2. С. 237 – 243.

О`ШонессиДж. Конкурентный маркетинг: стратегический подход / Дж. О`Шонесси; пер. сангл. под. ред.. Д.О. Ямпольской. СПб.: Питер, 2001. 864 с.

Маркетинг : підруч. / за заг. ред. д.е.н., проф. М. М. Єрмошенка, д.е.н., проф. С. А. Єрохіна. Київ : Національна академія управління, 2011. 632 с.

Гуменна О. В., Гончарова К. О. Нейромаркетинг як інноваційний інструмент у маркетингу. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки. 2018. № 3(1), С.38–44.

Coleman K. “Why These 4 Fortunate Companies are Using Neuromarketing”, retrieved from https://edgylabs.com/ four-companies-using-neuromarketing. 2016.

Harris J., Ciorciari J., & Gountas J. (2018). “Consumer neuroscience for marketing researchers”, Consumer Behav, 2018. Рр. 1–14. DOI: https://doi.org/10.1002/cb.1710.

Кітченко О. М., Приходько Є. Г. Використання інструментів маркетингових комунікацій з ціллю просування брендів у соціальних мережах. Ефективна економіка. 2020. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8448

Loiko V., Loiko Ye. Features of marketing strategy of internet promotion of services. International conference on Economics, Accounting and Finance. 5.11.2021. Tallinn. Estonia. URL:https://conf.scnchub.com/index.php/ICEAF/ICEAF-2021/author/submission/292

Тертичний О. О. Особливості маркетингу в мережі Інтернет. Економіка та суспільство. 2017. №12. С. 382-385.

Красовська О. Ю. Інтернет-маркетинг як сучасний інструмент комунікацій підприємства. Проблеми системного підходу в економіці. 2018. № 1(63). С. 67-71.

Банкин А. Пятьдесят три инструмента контент-маркетинга. Контентмаркетинг для роста продаж. URL: https://wmhelp.net/lib/b/book/735117749/44.

Пічик К. Івент-маркетинг як сучасний інструмент впливу на споживача. Наукові записки НаУКМА. Економічні науки. 2016. Т. 1, вип. 1. С. 145-148.

Лойко В. В., Лойко Є. М. Застосування інструментів інтернет-маркетингу як сучасного засобу рекламної діяльності підприємства. European scientific journal of Economic and Financial innovation. 2020. № 1(5). С. 45-55.

Loiko V., Maliar S., Loiko Ye. Adaptation of the strategy of internet promotion of advertising services for management of an apartment building. Economics, Finance and Management. Review, 2021. vol.1, pp. 67-74.

Published

2022-03-03

How to Cite

Petrova, I., & Loiko, Y. (2022). METHODICAL APPROACH TO DEVELOPING THE ENTERPRISE MARKETING STRATEGY. Science Notes of KROK University, (1(65), 95–104. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-65-95-104

Issue

Section

Chapter 2. Management and administration