ENSURING OF EFFECTIVE QUALITY MANAGEMENT IN TRADING COMPANY THROUGH THE USE OF TQM CONCEPT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2019-53-90-96

Keywords:

Quality Management, Quality Control, Statistical Quality Control, Total Quality Control, Total Quality Management

Abstract

The article identifies and analyzes the priority factors that hinder the quality management of the enterprise, since in any society occasional crises occur, and in recent years a significant number of enterprises remain ineffective and financially ineffective. It has been established that the quality management of the enterprise focuses on the establishment of a system for managing all the vital processes of an enterprise that would enable it to make the necessary conclusions and adjust the processes, reacting to the rapid changes in the external and internal environment, requires the introduction of internal standards that fix the requirements for management processes, which allows for the concept of TQM. The development of the TQM concept, which includes several stages of evolution, is analyzed: Quality Control (QC), Statistical Quality Control (SQC), Total Quality Control (TQC), and Total Quality Management (TQM). The article presents a universal scheme for product quality management, which, unlike the generally known, focuses on the resources and potential of the enterprise. A program for improving the quality management of a trading company is proposed, the content and terms of which can be adjusted in accordance with the needs and capabilities of a particular enterprise. Also, the block diagram of checking the functioning of the quality system in accordance with the concept of TQM is also substantiated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

О. Б. Данченко, «KROK» University

doctor of technical sciences, professor of business administration and project management, head of the department of business administration and project management

О. І. Бєлова, «KROK» University

«KROK» University

Х. М. Сафар, «KROK» University

Ph.D. student, department of business administration and project management

References

Батенко Л., Твердушка Т. Практические подходы к повышению эффективности организации производственных процессов. Менеджер по персоналу. 2009. № 7. С. 59-67.

Бєлова О. І. Теоретичні аспекти формування мотиваційного механізму стратегічного управління торговельними мережами. Інноваційна економіка. 2012. №10, С. 109-115.

Бєлова О. І. Методологічний підхід до формування змісту та структури мотиваційного механізму стратегічного управління торговельними мережами. БІЗНЕС-ІНФОРМ, БИ-2-2013. С. 155-163.

Гордієнко П. Л., Дідківська Л. Г., Яшкіна Н. В. Стратегічний аналіз : навч. посіб. Київ, 2008. 478 с.

Довгань Л. Є. Каракай Ю. В., Артеменко Л. П. Стратегічне управління : навч. посіб. 2-ге вид. Київ, 2011. 440 с.

Петрова І. Л. Стратегічне управління людськими ресурсами: навч. посіб. Київ, 2013. 466 с.

Петрова І. Л. Шпильова Т. І., Сисоліна Н. П. Інноваційна діяльність: стимули та перешкоди : монографія. Київ, 2010. 320 с.

Системи управління якістю. Вимоги (ISO 9001 : 2000, IDT) : нормативно-технічний матеріал. Вид. офіц. На заміну ДСТУ ISO 9001-95, ДСТУ ISO 9002-95, ДСТУ ISO 9003-95 ; Введ. с 2001-06-27. Київ : Держстандарт України, 2001. 24 с.

Хміль Ф. Удосконалення управління вітчизняними організаціями в контексті економічних та суспільних змін. Вісн. Терноп. нац. екон. ун-ту. 2009. №1. С. 31-35.

Шаповал М. І. Основи стандартизації, управління якістю і сертифікації : підручник. 3-тє вид., перероб. і доп. Київ, 2000. 88 с.

Published

2019-04-29

How to Cite

Данченко, О. Б., Бєлова, О. І., & Сафар, Х. М. (2019). ENSURING OF EFFECTIVE QUALITY MANAGEMENT IN TRADING COMPANY THROUGH THE USE OF TQM CONCEPT. Science Notes of KROK University, (1 (53), 90–96. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2019-53-90-96

Issue

Section

Chapter 6. Management and administration