УПЕРЕДЖЕННЯ В БІЗНЕСІ ЯК ПОВЕДІНКОВА РЕАКЦІЯ НА ЕКОНОМІЧНУ НЕВИЗНАЧЕНІСТЬ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-36-43Ключові слова:
теорія «поведінкової економіки», упередженість як поведінкова реакція, упередженість в бізнесі, економічна невизначеністьАнотація
Це дослідження присвячене явищу «упередження в бізнесі», яке є актуальним остільки, оскільки рівень упередженості в прийнятті управлінських рішень зростає відповідно до збільшення рівня невизначеності. Українська економіка та її підприємницький сектор перебувають в стані вищого рівня невизначеності. Метою дослідження є загальне уточнення поняття «упередження» та поняття «упередження в бізнесі», обґрунтування підходу до класифікації упереджень та аналіз деяких упереджень, які нині виявляє українській бізнес. В результаті дослідження, яке спирається на фундаментальні засади теорії «поведінкової економіки», уточнений термін «упередження» та здійснена класифікація упереджень за трьома критеріальними ознаками. З’ясовано, що на основі даних соціологічних опитувань українських підприємців у 2003 та 2004 рр. можна зробити висновок про упередженість в формуванні очікувань підприємницької спільноти як певної цілісності щодо випуску та найму робочої сили. Визначені деякі можливі напрямки зменшення рівня упередженості в прийнятті підприємницьких рішень. В статті використані такі методи досліджень, як порівняння економічних теорій – «поведінкової економіки» та «теорії раціональних сподівань», класифікація з використанням різних критеріїв, узагальнення результатів соціологічних досліджень, візуалізація. Теоретичне значення дослідження, презентованого в цій статті, полягає в розвитку категоріального апарату теорії «поведінкової економіки», а його прикладне значення – в узагальненнях, які можуть бути використані в процесі обґрунтування модифікованих алгоритмів взаємин між українською владою та українським бізнесом з урахуванням високого («екстраординарного») рівня невизначеності економіки та суспільства.
Завантаження
Посилання
Thaler, R. H. (2015). Misbehaving: The making of behavioral economics. W. W. Norton & Company.
Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. Farrar, Straus and Giroux.
Kahneman, D., Sibony, O., & Sunstein, C. R. (2021). Noise: A flaw in human judgment. William Collins.
Akerlof, G. A. (2002). Behavioral macroeconomics and macroeconomic behavior. The American Economic Review, 92(3), 411–433. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/3083349
Henriksen, M. (2020). Variational free energy and economics optimizing with biases and bounded rationality. Frontiers in Psychology. Retrieved from https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.549187/full
Ishfag, M., Nazir, M., Qamar, M. A. J., & Usman, M. (2020). Cognitive bias and the extraversion personality shaping. Frontiers in Psychology. Retrieved from https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.556506/full
Schwenk, C. H. (1986). Information, cognitive biases, and commitment to a course of action. Academy of Management Review, 11(2), 298–310.
Busenitz, L. W., & Barney, J. B. (1997). Differences between entrepreneurs and managers in large organizations: Biases and heuristics in strategic decision-making. Journal of Business Venturing, 12(1), 9–30.
Das, T. K., & Teng, B. (1999). Cognitive biases and strategic decision processes: An integrative perspective. Journal of Management Studies, 36(6), 757–778.
Simon, M., Houghton, S. M., & Aquino, K. (2000). Cognitive biases, risk perception, and venture formation: How individuals decide to start companies. Journal of Business Venturing, 15(2), 113–134.
Pethokoukis, J. (2023). Could AI really generate explosive economic growth? American Enterprise Institute. Retrieved from https://www.aei.org/articles/could-ai-really-generate-explosive-economic-growth/
Бізнес2023-12-хвиля-v1.4. (2023). Дослідження стану бізнесу в Україні, Червень 2023. Доступ через https://drive.google.com/file/d/1X4e53R9UZs7IuXwAyPyOxrrAhhNy5rkL/view
Інтеграція вразливих верств населення 2024. (2024). Доступ через https://drive.google.com/drive/folders/1P3F3KfJ4QftrQN2ZWiax6LsJAJNU6mK3
Дослідження стану та потреб бізнесу в умовах війни: результати опитування в грудні 2023 — січні 2024 року. (2024). Доступ через https://business.diia.gov.ua/cases/novini/doslidzenna-stanu-ta-potreb-biznesu-v-umovah-vijni-rezultati-opituvanna-v-grudni-2023-sicni-2024-roku
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.