УПЕРЕДЖЕННЯ В БІЗНЕСІ ЯК ПОВЕДІНКОВА РЕАКЦІЯ НА ЕКОНОМІЧНУ НЕВИЗНАЧЕНІСТЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-36-43

Ключові слова:

теорія «поведінкової економіки», упередженість як поведінкова реакція, упередженість в бізнесі, економічна невизначеність

Анотація

Це дослідження присвячене явищу «упередження в бізнесі», яке є актуальним остільки, оскільки рівень упередженості в прийнятті управлінських рішень зростає відповідно до збільшення рівня невизначеності. Українська економіка та її підприємницький сектор перебувають в стані вищого рівня невизначеності. Метою дослідження є загальне уточнення поняття «упередження» та поняття  «упередження в бізнесі», обґрунтування підходу до класифікації упереджень та аналіз деяких упереджень, які нині виявляє українській бізнес. В результаті дослідження, яке спирається на фундаментальні засади теорії «поведінкової економіки», уточнений термін «упередження» та здійснена класифікація упереджень за трьома критеріальними ознаками. З’ясовано, що на основі даних соціологічних опитувань українських підприємців у 2003 та 2004 рр. можна зробити висновок про упередженість в формуванні очікувань підприємницької спільноти як певної цілісності щодо випуску та найму робочої сили. Визначені деякі можливі напрямки зменшення рівня упередженості в прийнятті підприємницьких рішень. В статті використані такі методи досліджень, як порівняння економічних теорій – «поведінкової економіки» та «теорії раціональних сподівань», класифікація з використанням різних критеріїв, узагальнення результатів соціологічних досліджень, візуалізація. Теоретичне значення дослідження, презентованого в цій статті, полягає в розвитку категоріального апарату теорії «поведінкової економіки», а його прикладне значення – в узагальненнях, які можуть бути використані в процесі обґрунтування модифікованих алгоритмів взаємин між українською владою та українським бізнесом з урахуванням високого («екстраординарного») рівня невизначеності економіки та суспільства.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Ірина Радіонова, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана

Д.е.н., професор, професор кафедри економічної теорії, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, професор кафедри економіки та фінансів, ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК», Київ

Сергій Гуща, Приватний підприємець

Приватний підприємець, Київ

Посилання

Thaler, R. H. (2015). Misbehaving: The making of behavioral economics. W. W. Norton & Company.

Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. Farrar, Straus and Giroux.

Kahneman, D., Sibony, O., & Sunstein, C. R. (2021). Noise: A flaw in human judgment. William Collins.

Akerlof, G. A. (2002). Behavioral macroeconomics and macroeconomic behavior. The American Economic Review, 92(3), 411–433. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/3083349

Henriksen, M. (2020). Variational free energy and economics optimizing with biases and bounded rationality. Frontiers in Psychology. Retrieved from https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.549187/full

Ishfag, M., Nazir, M., Qamar, M. A. J., & Usman, M. (2020). Cognitive bias and the extraversion personality shaping. Frontiers in Psychology. Retrieved from https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.556506/full

Schwenk, C. H. (1986). Information, cognitive biases, and commitment to a course of action. Academy of Management Review, 11(2), 298–310.

Busenitz, L. W., & Barney, J. B. (1997). Differences between entrepreneurs and managers in large organizations: Biases and heuristics in strategic decision-making. Journal of Business Venturing, 12(1), 9–30.

Das, T. K., & Teng, B. (1999). Cognitive biases and strategic decision processes: An integrative perspective. Journal of Management Studies, 36(6), 757–778.

Simon, M., Houghton, S. M., & Aquino, K. (2000). Cognitive biases, risk perception, and venture formation: How individuals decide to start companies. Journal of Business Venturing, 15(2), 113–134.

Pethokoukis, J. (2023). Could AI really generate explosive economic growth? American Enterprise Institute. Retrieved from https://www.aei.org/articles/could-ai-really-generate-explosive-economic-growth/

Бізнес2023-12-хвиля-v1.4. (2023). Дослідження стану бізнесу в Україні, Червень 2023. Доступ через https://drive.google.com/file/d/1X4e53R9UZs7IuXwAyPyOxrrAhhNy5rkL/view

Інтеграція вразливих верств населення 2024. (2024). Доступ через https://drive.google.com/drive/folders/1P3F3KfJ4QftrQN2ZWiax6LsJAJNU6mK3

Дослідження стану та потреб бізнесу в умовах війни: результати опитування в грудні 2023 — січні 2024 року. (2024). Доступ через https://business.diia.gov.ua/cases/novini/doslidzenna-stanu-ta-potreb-biznesu-v-umovah-vijni-rezultati-opituvanna-v-grudni-2023-sicni-2024-roku

Downloads

Опубліковано

2024-09-27

Як цитувати

Радіонова, І., & Гуща, С. (2024). УПЕРЕДЖЕННЯ В БІЗНЕСІ ЯК ПОВЕДІНКОВА РЕАКЦІЯ НА ЕКОНОМІЧНУ НЕВИЗНАЧЕНІСТЬ. Вчені записки Університету «КРОК», (3(75), 36–43. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-36-43

Номер

Розділ

Розділ 1. Економіка