THE GLOBALIZATION CHALLENGES FOR UKRAINIAN EDUCATION AS ONE OF THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS

Authors

  • А. Zablotska National Academy of Public Administration under the President of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2019-56-108-116

Keywords:

globalization, sustainable development goals, educational policy, schools, assessment systems, reforms, education rating, international communication capacity, decentralization

Abstract

The article discusses the theoretical bases of Globalization, its aspects and implications, as well as the theoretical bases of education in a global context as one of the Goals of Sustainable Development. The review of the state vector of equation of the state standard of education in Ukraine to the international level is also carried out, and the comparison criteria are outlined. The paper analyzes the level of quantitative and qualitative educational indicators of Ukraine and compares them with indicators of different countries of the world through the mechanism of global ratings. Based on statistics, the educational trends in Ukraine in the context of world approaches and concepts of educational development are evaluated. According to rating indicators, a comparison of the effectiveness of public policy in the field of education is provided, especially with countries with similar socio-economic status and cultural and historical affinity. There is comparison of approaches in the education of European countries, focusing on "hard" and "soft" skills. The analysis of the current state and problems of state regulation in the issue of the post-Soviet educational paradigm is provided, an assessment of modern state reforms is described. A comparison of the Ukrainian and international education quality assessment systems has been made as an example of evaluating one of the required global communication skills - English proficiency. In addition, an assessment was made of state capacity for today and in the future regarding international communication, sharing of global experience, knowledges and scientific achievements. The risks to the educational sector of Ukraine in the framework of decentralization are outlined, referring to the financial capacity of educational institutions within the framework of reforms, as a basis for effective implementation of state policy today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

А. Zablotska, National Academy of Public Administration under the President of Ukraine

postgraduate student

References

Закон України «Про освіту» від 01.09.2017 р. № 2145-VIII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Розпорядження КМУ «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року» від 14.12.2016 р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-р

Наказ Міністерства освіти і науки України No 1222 від 21.08.2013 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти». URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1222729-13/stru

Закон України «Про професійну (професійно-технічну) освіту» від 10.02.1998 № 103/98-ВР. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/103/98-вр

Глобалізація URL : https://uk.wikipedia.org/wiki/Глобалізація

International Monetary Fund «Globalization: Threats or Opportunity», 2000, IMF Publications.

Цілі сталого розвитку 2016-2030 року ООН. URL : http://www.un.org.ua/ua/tsili-rozvytku-tysiacholittia/tsili-staloho-rozvytku

Аналітичний портал «Слово і Діло». – URL : https://www.slovoidilo.ua/2017/08/22/infografika/suspilstvo/serednya-osvita-ukrayini-yak-zmenshylasya-kilkist-shkil-uchniv-roky-nezalezhnosti.

Офіційна сторінка Прем’єр-Міністра України – Олексія Гончарука у Facebook. URL : https://www.facebook.com/watch/?v=4889153281369832

Alex Gray. The 10 skills you need to thrive in the Fourth Industrial Revolution. World Economic Forum. URL : https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-10-skills-you-need-to-thrive-in-the-fourth-industrial-revolution/.

Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 / кол. авт. : М. Мазорчук (осн. автор), Т. Вакуленко, В. Терещенко, Г. Бичко, К. Шумова, С. Раков, В. Горох та ін. ; Український центр оцінювання якості освіти. Київ: УЦОЯО, 2019. 439 с URL : http://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2019/12/PISA_2018_Report_UKR.pdf

OECD (2019), PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do, PISA, OECD Publishing, Paris, URL : https://doi.org/10.1787/5f07c754-en.

Шон Кохлан. Світовий рейтинг освіти: Україна стала 38-ю. URL : https://www.bbc.com/ukrainian/science/2015/05/150513_vj_education_rankings_it.

Бібік Н. М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування. Компетентнісний підхід у сучасній освіті. Світовий досвід та українські перспективи, 2004. С. 47–52.

Лега Ю. Г., Мельник В. В., Цимбалюк І. М. Концептуальні засади підготовки менеджерів вищої кваліфікації : навчальний посібник. Черкаси : ЧДТУ, 2003. 107с.

Закон України «Про державний бюджет України на 2020 рік» (Додаток №5). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/294-20.

Published

2019-12-22

How to Cite

Zablotska А. (2019). THE GLOBALIZATION CHALLENGES FOR UKRAINIAN EDUCATION AS ONE OF THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS. Science Notes of KROK University, (4 (56), 108–116. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2019-56-108-116

Issue

Section

Chapter 6. Management and marketing