CROSS-CULTURAL STUDY OF PSYCHOLOGICAL PECULIARITIES OF STUDENTS MONETARY SOCIALIZATION IN POLAND AND UKRAINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-70-173-179

Keywords:

economic socialization, monetary socialization, monetary representations, monetary behavior, moral monetary representations

Abstract

The article presents an empirical study of the psychological characteristics of monetary socialization of students in Poland and Ukraine. Complex and ambiguous transformations in our society are primarily associated with the economic crisis as a result of the pandemic and war, the country's monetary policy necessitate the preparation of economically competent high school graduates who are able to independently and responsibly solve issues related to money. Rational monetary ideas are universal and applied in all spheres of life, while in the conditions of reorientation of the Ukrainian economy to market values, a young person without an adequate financial and economic orientation, without the ability to effectively manage money cannot be considered prepared for life and work, especially in crisis conditions. Рsychological features of the components of monetary socialization of student youth depending on the socio-economic living conditions and ethno-cultural factor are identified іn the course of the study. The peculiarity of the content of the cognitive component of Polish students is the absence of destructive ideas about money. They are not inclined to overestimate and underestimate the functions of money, which contributes to their rapid and successful adaptation in the field of monetary relations. Students from Western European countries are characterized by a morally positive assessment of money, while for students from Ukraine – a morally negative assessment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olena Nykonenko, KROK University

Ph.D. (Psychology),  Professor,  Department  of  Psychology,University “KROK” Kyiv

References

Карамушка Л.М. Ходакевич О.Г. Ставлення до грошей: вітчизняний та зарубіжний досвід досліджень. Актуальні проблеми психології. Т. 1: Соціальна психологія. Психологія управління. Організаційна психологія : зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. К. : Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України, 2006. Ч. 17. С. 81–85.

Зубіашвілі І. К.; Слободяник Н.В. Психологічні особливості становлення монетарної культури особистості. In: The VIII International Science Conference «Impact of modernity on science and practice», April 6-7, 2021, Madrid, Spain. 193 p. 2021. p. 142.

Никоненко О. В. "Дослідження моральнісного компонента монетарної соціалізації студентської молоді." Організаційна психологія. Економічна психологія 4 (11) (2017): 70–78.

Никоненко, Олена Вікторівна. "Дослідження когнітивного компоненту монетарної соціалізації студентської молоді." Психологічний часопис 1 (2017): 88–99.

Сингаївська І.В. Шеремет К.О. Психокорекція монетарних установок особистості. Держава, регіони, підприємництво: інформаційні, суспільно-правові, соціально-економічні аспекти розвитку: матеріали III Міжнародної конференції (м. Київ, 2-3 грудня 2021 р.). К.: Університет "КРОК", 2021. - https://conf.krok.edu.ua/SRE/SRE-2021/paper/view/873

Chen H, Volpe RP (1998) An analysis of personal financial literacy among college students. Financ Serv Rev 7(2):107–128. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.392.4650&rep=rep1&type=pdf

Damian, L. E., Negru-Subtirica, O., Domocus, I., & Friedlmeier, M. (2019). Healthy financial behaviors and financial satisfaction in emerging adulthood: A parental socialization perspective. Emerging Adulthood. https://doi.org/10.1177/2167696819841952.

Deenanath, V., Danes, S. M., & Jang, J. (2019). Purposive and unintentional family financial socialization, subjective financial knowledge, and financial behavior of high school students. Journal of Financial Counseling and Planning, 30(1), 83–96. https://doi.org/10.1891/1052-3073.30.1.83.

Furnham A. Children's views regarding possessions and their theft / А. Furnham, S. Jones // J. of Moral Education. 1987. 16. N 1. Р. 18–30.

Lusardi A, Mitchell OS (2011a) Financial literacy and planning: implications for retirement wellbeing. In: Mitchell OS, Lusardi A (eds) Financial literacy: implications for retirement security and the financial marketplace. Oxford University Press, Oxford, UK, pp 17–39

Published

2023-06-30

How to Cite

Nykonenko, O. (2023). CROSS-CULTURAL STUDY OF PSYCHOLOGICAL PECULIARITIES OF STUDENTS MONETARY SOCIALIZATION IN POLAND AND UKRAINE. Science Notes of KROK University, (2(70), 173–179. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-70-173-179

Issue

Section

Chapter 3. Psychology