ПРОГНОЗУВАННЯ ПОПИТУ У КОНТЕКСТІ ОПТИМІЗАЦІЇ ЗАПАСІВ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2023-72-29-38Ключові слова:
прогноз попиту, ланцюг постачань, підприємство, ефект батога, оптимізація запасівАнотація
Стаття присвячена дослідженню прогнозування попиту у контексті оптимізації запасів підприємства. Вивчено сучасні підходи до організації прогнозної діяльності, визначення об’єкту та цілей прогнозування, методи збору інформації про історичний попит. Показана різниця між прогнозом попиту та прогнозом продажів, наведена класифікація невиконаних замовлень. Розроблено рекомендації щодо роботи з ними. Зазначені методологічні помилки, яких може припускатися менеджмент при прогнозуванні попиту, та показаний їх негативний ефект, який виявляється, зокрема, у таких явищах, як ефект батога, заміщення та канібалізація попиту. Докладно розглянуто причини цих негативних явищ та наведені методи мінімізації їх впливу. Наведено та проаналізовано техніки, що застосовуються для узгодження постачань з клієнтами та постачальниками, а саме: консигнація; управління запасами, здійснюване постачальником; спільне планування, прогнозування, поповнення. Дані техніки покликані збільшити ефективність взаємодії у ланцюгу постачань та суттєво зменшити дію ефекту батога. Розроблено рекомендації щодо правильного вибору деталізації та горизонту прогнозування попиту з метою організації максимально ефективного поповнення запасів і підтримки їх оптимального рівня. Зокрема, проаналізовано виміри, за якими може змінюватися деталізація прогнозів, та визначено принцип, за яким має відбуватися вибір оптимального рівня деталізації за кожним виміром. Розглянуто такий атрибут ланцюжка постачань як горизонт ризику, досліджені його складові. Вивчено взаємозв’язок між горизонтом ризику та горизонтом прогнозування. На основі цього запропоновано рекомендації щодо частоти оновлення прогнозу попиту. У статті також вивчено питання взаємодії між різними підрозділами підприємства у процесі складання та використання прогнозів попиту, а також проаналізовано підходи до їх координації.
Завантаження
Посилання
Азьмук, Л.А. & Щербатюк, О.М. (2014). Мікроекономічний аналіз. Київ : КНЕУ. Доступ через: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/21f8a14a-a296-49dd-923b-731488c4eb95/content
Андрейшина, Н.Б. (2013). Концептуальний підхід щодо прогнозування попиту. Бізнес-Інформ, 6, 120-124. Доступ через: https://www.business-inform.net/pdf/2013/6_0/120_124.pdf
Грушко, В.І., Наконечна О.С. & Чумаченко, О.Г. (2019). Фінанси : підручник. Київ : Видавництво Ліра-К. Доступ через: https://lira-k.com.ua/books/ekonomichni/finansy-gotujetsja-do-druku.html
Заруба, В.Я. & Парфентенко, І.А. (2020). Кількісні методи в управлінні маркетингом. Харків : НТУ «ХПІ». Доступ через: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/ee0fd980-1393-45b3-ba86-b227698eaa9b/content
Зозульов, О.В., Царьова, Т.О. & Гавриш, Ю.О. (2022). Фундаментальний маркетинг : навчально-методичний комплекс. Київ : КПІ. Доступ через: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/51901/1/Fundamentalnyi_marketynh_NMK.pdf
Kotler, P. & Keller, K. (2021). Marketing Management. Pearson Education Limited, Harlow. Доступ через: https://t1p.de/mxrbc
Нефьодов, Л.І. (2012). Математична модель прогнозування попиту на товари. Вісник Нац. техн. ун-ту «ХПІ», збірник наукових праць, 1, 27-38. Доступ через: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/5754
Румик, І. (2020). Продовольча безпека держави: питання теорії, методології, практики : монографія. Київ: ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК». DOI: https://doi.org/10.31732/FS
Румик, І. & Пижьянов, С. (2022). Економічні підходи до функціонування системи маркетингу на промислових підприємствах. Вчені записки Університету «КРОК», 4(68), 9-19. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-68-9-19
Румик, І. & Пилипенко, О. (2021). Антикризове управління при реалізації санаційних заходів підприємства. Вчені записки Університету «КРОК», 3(63), 51-60. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-63-51-60
Румик, І. & Пилипенко, О. (2022). Фінансове забезпечення підприємств: можливості використання когнітивного моделювання. Вчені записки Університету «КРОК», 2(66), 44-52. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-66-44-52
Tennent, J. (2013). Guide to financial management. Second edition. Profile Books Ltd. Доступ через: https://profilebooks.com/work/the-economist-guide-to-financial-management-3rd-edition/
Vandeput, N. (2020). Inventory Optimization. Walter de Gruyter GmbH, Berlin/Boston. Доступ через: https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783110673944/html
Vandeput, N. (2023). Demand Forecasting Best Practices. Manning Publications Co., Shelter Island NY. Доступ через: https://www.oreilly.com/library/view/demand-forecasting-best/9781633438095/
Федусенко, Є.В. (2010). Моделювання і прогнозування попиту методами багатокритеріальної оптимізації. Управління розвитком складних систем, 3, 66-70. Доступ через: https://urss.knuba.edu.ua/files/zbirnyk-4/65-68_0.pdf
Чумаченко, О.Г. (2019). Фінансовий контролінг: синонім управління чи контролю? Держава, регіони, підприємництво: інформаційні, суспільно-правові, соціально-економічні аспекти розвитку : матеріали міжнародної конференції (м. Київ, 21-22 листопада 2019 р.). Київ : Університет «КРОК». Доступ через: https://www.krok.edu.ua/ua/pro-krok/spivrobitniki/chumachenko-olga-grigorivna
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.