ФОРМУВАННЯ ВНУТРІШНЬОЇ МОТИВАЦІЇ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТРЕНІНГОВИМИ ЗАСОБАМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-515-522

Ключові слова:

мотивація, здобувач ЗВО, професійна діяльність, групові тренінги, психолог, соціальний робітник, рефлексія, емпатія

Анотація

Науково-дослідна розвідка присвячена розгляду проблеми
формування внутрішньої мотивації здобувачів вищої освіти до професійної
діяльності з використанням у період навчання різноманітних тренінгових
технологій та засобів. Метою дослідження є дефініція групового
психологічного тренінгу як інтерактивного методу, що сприятиме активізації
навчальної діяльності, саморозвитку, активізації пізнавальних процесів,
розвитку професійно-комунікативної діяльності та професійних здібностей. В
основу проведення тренінгової роботи покладено уявлення про те, що тренінг
має бути мотивувальним: формувати та використовувати нові знання, досвід,
компетентності та здібності до самодетермінізму. Підготовка фахівців
потребує більш активного використання тренінгових технологій з
можливістю розв’язання прикладних проблем у галузі психології та соціальної
роботи. Проведення тренінгів створюватиме атмосферу занурення в умови
психологічної діяльності, сприятиме вдосконаленню професійних умінь та
навичок у вирішенні завдань психологічного розвитку. В ході тренінгових
занять відпрацьовуються уміння та навички психологічної техніки
майбутнього психолога/соціального працівника. Результати, які будуть
отримані після проходження тренінгового навчання, сприятимуть розвитку
психологічної грамотності, компетентності, соціальної та особистісної
зрілості, психологічної культури майбутнього фахівця. Важливу роль у
проведенні тренінгів відіграє професійно-комунікативна активність
особистості тренера та його професійно-комунікативні здібності. Тренінгові
технології є інноваційним інструментом у педагогіці та психології. Соціально-
психологічний тренінг сприяє активізації навчальної діяльності, розвитку
критичного мислення та формування особистісних і соціально значущих
якостей здобувачів вищої освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Тетяна Перепелюк, Маріупольський державний університет

Кандидат психологічних наук, професор, професор кафедри практичної психології, Маріупольський державний університет, м. Київ, Україна

Інна Лівандовська, «Інклюзивний ресурсний центр», м. Умань,

Директор комунального закладу «Інклюзивний ресурсний центр», м. Умань, Україна

Інна Осадченко, Національний університет біоресурсів і природокористування України

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної роботи та реабілітації, Національний університет біоресурсів і природокористування Україним, м. Київ, Україна; запрошений професор Білостоцького університету (Польща)

Посилання

Грінчук, О. І. (2012). Проблема оптимізації комунікативної підготовки майбутніх спеціалістів засобами соціально-психологічного тренінгу. Актуальні питання психології. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Т. ХІV, 2, 67-74.

Долинська, Л. В. (2021). Особистісне професійне зростання: психологічні тренінги К.: Каравела. 560 c.

Зливков, В. Л., & Лукомська, С. О. (2019). Теорія та практика психологічних тренінгів. Київ-Ніжин : Видавець ПП Лисенко М. М. 209 с.

Карамушка, Л. М. (2019). Тренінг «Психологічна підготовка персоналу освітніх організацій до розвитку підприємницької активності та соціальної мобільності»: структура, зміст, особливості використання. Актуальні проблеми психології: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Вип. 54, 76-85.

Карпенко, Є. (2015). Основи психотренінгу: навч. пос. Дрогобич. 78 с.

Климчук, В. О. (2006). Тренінг внутрішньої мотивації: результати апробації та структура. Практична психологія та соціальна робота, 10, 52-59.

Мілютіна, К. Л. (2004). Теорія і практика психологічного тренінгу: навч. посіб. Київ : МАУП, 192 с.

Нікітіна, І. В. (2016). Мотиваційний тренінг у процесі професійної підготовки фахівців. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Вип. 36, Том III (19). К. : Гнозис, 158-165.

Білінська, О. О, Василевська, О. І., & Гриньова, О. М. (2017). Особистісно-професійне зростання: психологічні тренінги. К. : Каравела, 559 c.

Федорчук, В. М. (2004). Соціально-психологічний тренінг «Розвиток комунікативної компетенції викладача» : навч.-метод. пос. Кам’янець-Подільський : Абетка, 240 с.

Яценко, Т. С. (2022). Активне соціально-психологічне навчання: теорія, процес, практика. Хмельницький : Вид-во НАПВУ, 792 с.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Self-Determination Theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 49, 182-185.

Ryan, R. M., Patrick, H., Deci, E. L., & Williams, G. C. (2008). Facilitating health behaviour change and its maintenance: Interventions based on self-determination theory. The European Health Psychologist, 10, 2-5.

Downloads

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Перепелюк, Т., Лівандовська, І., & Осадченко, І. (2025). ФОРМУВАННЯ ВНУТРІШНЬОЇ МОТИВАЦІЇ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТРЕНІНГОВИМИ ЗАСОБАМИ. Вчені записки Університету «КРОК», (3(79), 515–522. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-515-522

Номер

Розділ

Розділ 3. Психологія