FORMATION OF INTERNAL MOTIVATION TOWARDS PROFESSIONAL ACTIVITY OF HIGHER EDUCATION STUDENTS USING TRAINING TOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-515-522

Keywords:

motivation, higher education applicant, professional activity, group trainings, psychology, social work, reflection, empathy

Abstract

This article examines how higher education students can develop
intrinsic motivation for professional activity by engaging with diverse training
technologies and methods during their studies. It conceptualises group psychological
training as an interactive pedagogical method that enhances learning engagement,
stimulates cognitive processes, supports self-development, promotes critical thinking,
and strengthens professional communication and abilities.
Training practice rests on the idea that training must motivate. It should
generate and apply new knowledge, experience, and competencies, while cultivating
self-determination, professional orientation, and continuous self-development.
Preparing specialists therefore requires the active use of training technologies that
help solve applied problems in psychology and social work.
Training sessions immerse participants in psychological practice, foster
professional skills and competencies, and guide them in resolving issues of
psychological development. Within these sessions, students acquire and practise
techniques essential for their future profession. Training-based education fosters
psychological literacy, competence, social and personal maturity, and develops the
psychological culture of future specialists.
The trainer’s professional communicative activity and competence play a
crucial role in the success of training. Training technologies function as an
innovative tool in pedagogy and psychology. Socio-psychological training, in
particular, enhances learning activity, develops critical thinking, and shapes
personal and socially significant qualities among higher education students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tetiana Perepeliuk, Mariupol State University

Candidates of Science (Psychology), Professor, Professor of the Department of Practical Psychology, Mariupol State University, Kyiv, Ukraine

Inna, Municipal Institution «Inclusive Resource Center» of the Uman City Council, Uman

Director of the Municipal Institution «Inclusive Resource Center» of the Uman City Council,  Uman,

Ukraine

Inna Osadchenko, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Full Professor, Professor of the Department of Social Work and Rehabilitation, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Kyiv, Ukraine, ; Visiting Professor of the Department of Intercultural Education Faculty of Education University of Białystok (Poland)

References

Грінчук, О. І. (2012). Проблема оптимізації комунікативної підготовки майбутніх спеціалістів засобами соціально-психологічного тренінгу. Актуальні питання психології. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Т. ХІV, 2, 67-74.

Долинська, Л. В. (2021). Особистісне професійне зростання: психологічні тренінги К.: Каравела. 560 c.

Зливков, В. Л., & Лукомська, С. О. (2019). Теорія та практика психологічних тренінгів. Київ-Ніжин : Видавець ПП Лисенко М. М. 209 с.

Карамушка, Л. М. (2019). Тренінг «Психологічна підготовка персоналу освітніх організацій до розвитку підприємницької активності та соціальної мобільності»: структура, зміст, особливості використання. Актуальні проблеми психології: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Вип. 54, 76-85.

Карпенко, Є. (2015). Основи психотренінгу: навч. пос. Дрогобич. 78 с.

Климчук, В. О. (2006). Тренінг внутрішньої мотивації: результати апробації та структура. Практична психологія та соціальна робота, 10, 52-59.

Мілютіна, К. Л. (2004). Теорія і практика психологічного тренінгу: навч. посіб. Київ : МАУП, 192 с.

Нікітіна, І. В. (2016). Мотиваційний тренінг у процесі професійної підготовки фахівців. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Вип. 36, Том III (19). К. : Гнозис, 158-165.

Білінська, О. О, Василевська, О. І., & Гриньова, О. М. (2017). Особистісно-професійне зростання: психологічні тренінги. К. : Каравела, 559 c.

Федорчук, В. М. (2004). Соціально-психологічний тренінг «Розвиток комунікативної компетенції викладача» : навч.-метод. пос. Кам’янець-Подільський : Абетка, 240 с.

Яценко, Т. С. (2022). Активне соціально-психологічне навчання: теорія, процес, практика. Хмельницький : Вид-во НАПВУ, 792 с.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Self-Determination Theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology/Psychologie Canadienne, 49, 182-185.

Ryan, R. M., Patrick, H., Deci, E. L., & Williams, G. C. (2008). Facilitating health behaviour change and its maintenance: Interventions based on self-determination theory. The European Health Psychologist, 10, 2-5.

Published

2025-09-30

How to Cite

Perepeliuk, T., Livandovska, I., & Osadchenko, I. (2025). FORMATION OF INTERNAL MOTIVATION TOWARDS PROFESSIONAL ACTIVITY OF HIGHER EDUCATION STUDENTS USING TRAINING TOOLS. Science Notes of KROK University, (3(79), 515–522. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-515-522