MANAGEMENT OF INNOVATION ACTIVITY, INNOVATIVE DEVELOPMENT OF PRODUCTION PROCESSES OF ENTERPRISES BASED ON DIGITALIZATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-74-139-145

Keywords:

innovation management, innovation process management, digitalization, European integration, digital technologies, production processes, RFID, new digital technologies

Abstract

The article examines the theoretical and methodological foundations of management of innovation activity, innovative development of production processes of enterprises on the basis of digitalization. The relevance of the topic of the study is determined by the fact that at the current stages of economic development, digital technologies and the processes of digitalization, the transition to the mass use of new technologies in the activities of enterprises become a driving force capable of ensuring high efficiency in the use of resources, the development and implementation of production, operational, financial and economic activities of enterprises, to ensure their effective functioning and powerful development, growth competitiveness in the context of European integration. The aim of the article is to study the theoretical and methodological foundations of management of innovation activity, innovative development of production processes of enterprises on the basis of digitalization.The methodological basis of the study is both general scientific and specific methods such as: observation, comparison, analysis of relationships, systematization, abstraction, methods of systemic, complex, process, dynamic, functional, quantitative, scientific approaches are applied. The obtained scientific results consist in the systematization of the main types of innovative digital technologies that are introduced in production, operational activities in order to ensure the innovative development of production processes of enterprises, namely: introduction of specialized software; development of Cyber-Physical Systems; automation of production systems, "smart factories"; work with databases; use of Blockchain technology; use of digital electronic platforms; use of Artificial Intelligence technologies; application of radio frequency identification systems and other innovative technologies. It is determined that the main areas of activity to which innovative digital technologies are directed and due to which the improvement of optimization of the growth of quality and efficiency of functioning of enterprises is carried out. Prospects for further research lie in the need to study the aspects of implementing digital transformation, which should be integrated into all spheres of enterprise activity: production, operational processes; service activities; implementation of document flow and accounting; personnel management; management of financial resources, logistics and marketing communications in order to ensure effective development, competitiveness of enterprises in the dynamic conditions of European integration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oleg Denysov, «KROK» University, Kyiv, Ukraine

Doctor  of  Science (Economics), Associate Professor of the Department of International Business  «KROK» University, Kyiv

References

Шумпетер, Й. А. (2011). Теорія економічного розвитку: дослідження прибутків, капіталу, кредиту, відсотка та економічного циклу. Київ: Києво-Могилянська Академія. 244 с.

Drucker, P. (2000). The discipline of innovation. Harvard Business School Publishing. Product Number 3480. 294 p.

Mench, G.( 1979). Statement in Technology: innovation overcome the depression. Cambridge : Mass. 340 р.

Майорова, Т. В. (2003). Інвестиційна діяльність. К.: ЦУЛ. 376 с.

Покропивний, С. Ф. (1995). Інноваційний менеджмент у ринковій системі господарювання. Економіка України. № 2. С. 24-28.

Загородній, А. Г. & Вознюк, Г. Л (2007). Фінансово-економічний словник. К. : Знання. 1027 с.

Харів, П. С. (2003). Інноваційнадіяльність підприємства та економічна оцінка інноваційних процесів. Тернопіль : Економічна думка. 326 с.

Коваль, Л.А. & Романчук, С.А. (2012). Розвиток наукової думки про інновації - як предмет особливої трудової діяльності. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. № 22. С. 112-116.

Кліяненко, Б.Т. & Осика, О.П. (2004). Визначення поняття і економічної сутності інновацій в умовах сталого розвитку: методологічний аспект. Економіка та право. № 1(8). С. 61–64.

Свінарьова, Г. Б. (2021). Перехідні зміни систем управління підприємством та їх вплив на інноваційний потенціал підприємства. Економічний журнал Одеського політехнічного університету. № 2 (16). С. 87-91.

Амоша, О.І. (2002). Інновації у виробництві. К.: Наукова думка. 192 с.

Коляденко, С. В. (2016). Цифрова економіка: передумови та етапи становлення в Україні та світі. Економіка. Фінанси. Менеджмент: актуальні питання науки і практики. № 6. С. 105-112.

Андрос, С. В. & Чан Сі, Цо. (2019). Діджіталізація та підприємства: нові тренди інноваційного розвитку. Економічний журнал Одеського політехнічного університету. № 4 (10). С. 5-13.

Chong, S. (2008). Success in Electronic Commerce Implementation: A Cross-Country Study of Small and Medium Sized Enterprises. Journal of Enterprise Information Management. Vol. 21. рр. 468–492.

Published

2024-06-30

How to Cite

Denysov, O. (2024). MANAGEMENT OF INNOVATION ACTIVITY, INNOVATIVE DEVELOPMENT OF PRODUCTION PROCESSES OF ENTERPRISES BASED ON DIGITALIZATION . Science Notes of KROK University, (2(74), 139–145. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-74-139-145

Issue

Section

Chapter 2. Management and administration