DEVELOPMENT OF EMOTIONAL RESISTANCE OF FUTURE TEACHERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-71-176-183

Keywords:

future teachers, emotional stability, emotional intelligence, mental health, emotional sphere of personality

Abstract

The article is devoted to the study of the problem of developing emotional stability, as an important personal and professional attribute of future teachers. The purpose of the article is a theoretical and empirical study of the psychological features of the emotional stability of the personality of future teachers - graduates of the Uman State Pedagogical University named after Pavel Tychyna. An analysis of approaches to defining the concepts of "emotional stability", "emotional intelligence", and their relationship was carried out. The essence of modern approaches to determining the essence of emotional stability is revealed and its components are analyzed. The essence of emotional stability is revealed as a complex dynamic integrative personal property that ensures high productivity and efficiency of activity and behavior in difficult emotionally stressful conditions and preservation of mental health. The essence and features of emotional intelligence as a unity of intellectual and emotional-volitional features and properties of the personality are defined. The results of an empirical study of emotional stability and emotional intelligence of students of higher education while studying at a higher education institution are presented, and a comparison of the development of emotional states and abilities of students of the 1st and 4th courses is made. It was established that the components of emotional stability (extraversion - introversion; attachment - detachment; self-control - impulsivity; emotional instability - emotional stability; expressiveness - practicality) are at a higher level among students of the 4th year, compared to students of the 1st year. levels of development. Diagnostics of self-assessment of mental states (anxiety, frustration, aggression, rigidity) proved that their level of states in the 4th year students is lower than in the 1st year students. It was determined that the development of the constituent components of emotional stability and emotional intelligence is important for maintaining the mental health of the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nataliia Hryniova, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University

Ph.D. (Psychology), Associate Professor of Psychology chair, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Uman

Larisa Danilevich, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University

Ph.D. (Psychology), Associate Professor of Psychology chair, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Uman

References

Аршава, І.Ф. (2010). Прогнозування емоційної стійкості людини з урахуванням рівнів розвитку емоційного інтелекту. Медична психологія. Психіатрія. 1, 22–27.

Емоційний інтелект особистості (на хвилі Нової української школи): навч.-метод. посіб. /М. Яцюк (2019). Вінниця : Вид-во «Діло» URL: http://metodclaster.vn.ua/page/na_dop_met/5_2019/kaf_psiholog/Lab_psyhol/psyhologu.pdf.

Кордунова, Н. О., Дмитріюк, Н. С. (2020). Емоційна стійкість як важлива складова особистості у період фахової підготовки. Актуальні проблеми психології: зб. наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Том. VІ. Психологія обдарованості. Київ-Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 6, 129–138. URL: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v6/i17/17.pdf.

Лапшинська, Г. М. (2014). Огляд основних груп чинників емоційної стійкості особистості Вісник Харківського Національного університету імені В.Н. Каразіна. Сер. Психологія Зб. наукових праць. № 1121. 56, 23–27. URL: http://visnyk-ps.univer.kharkov.ua/vystnik_psy_ukr/nomera/1121.pdf

Носенко, Е. Л., Коврига, Н.В. (2003). Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції : монографія. Київ. URL: http://distance.dnu.dp.ua/ukr/nmmateriali/documents/Em_intellekt.pdf.

Носенко, Е. Л. (2012). Емоційний інтелект як форма прояву важливої складової особистісного потенціалу – рефлексивної свідомості. Вісник Дніпропетровського університету. Сер. Педагогіка і психологія. 18, Т. 20, № 9/1, 116–123.

Овсяннікова, Я. О. (2009). Теоретико-методологічні підходи до аналізу понять емоційної, психологічної стійкості та стресостійкості. Проблеми екстремальної та кризової психології. 6, 85–94. URL: https://nuczu.edu.ua/sciencearchive/ProblemsOfExtremeAndCrisisPsychology/vol6/011.pdf.

Пилипенко, К.В. (2019). Емоційна стійкість як професійно важлива якість майбутнього педагога. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. Збірник наукових праць. 9, 154–159. URL: https://journal.kdpu.edu.ua/psychology/article/view/3723

Пилипенко, К. В. (2010). Формування емоційної стійкості як професійно важливої якості майбутнього практичного психолога: автореф. дис. … канд. психол. наук 19.00.07. Київ.

Пухно, С. В., Щербак, Т. І. (2022). Емоційна стійкість як складова емоційно-етичної компетентності майбутніх вчителів. Актуальні питання природничо-математичної освіти. Збірник наук. праць. 2 (20), 136–143. URL: https://library.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/02/aktualni-pytannya-pryr.-mat.osvity_220_2022.pdf.

Сингаївська І. В. (2015). Психологічні особливості узгодження особистісних і суспільних вимог до професійної успішності викладача. Проблеми сучасної психології. 30. 574–588.

Яновська, Т.А. (2018). Особливості формування емоційного інтелекту майбутніх педагогів під впливом інтерактивних методів навчання. Молодий вчений. Психологічні науки. 4 (56), 232–235. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/4/53.pdf.

Gramzow, R. (2004). Patterns of Self-regulation and Big Five. European Journal of Personality, 18, 367–385.

Published

2023-09-30

How to Cite

Hryniova, N., & Danilevich, L. (2023). DEVELOPMENT OF EMOTIONAL RESISTANCE OF FUTURE TEACHERS. Science Notes of KROK University, (3(71), 176–183. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-71-176-183