CORPORATE CULTURE AS A STRATEGIC DIRECTION OF ENTERPRISE MANAGEMENT IN THE CONDITIONS OF MODERN CHALLENGES

Authors

  • Marta Kopytko «KROK» University
  • Nataliia Mykhalitska Lviv State University of Internal Affairs
  • Mariana Veresklia Lviv State University of Internal Affairs

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-62-92-99

Keywords:

COVID-19 pandemic, corporate culture, values, personnel management, strategy, business

Abstract

The topicality of the research is substantiated by the fact that under current circumstances, in particular, COVID-19 pandemic, doing business is complicated. Under such conditions lots of attention is paid to an individual with his/her potential and abilities to work efficiently as a vital asset of the enterprise. The research identifies general impact of the coronavirus on the enterprise performance and the ability of the enterprise to adapt to crisis. The primary goal of the research is formation of a corporate culture which is one of the strategic directions of enterprise management, which leads to the formation of personnel values and «implants» unified conduct stereotypes in all the employees. The research characterizescorporate cultureby means of several approaches, namely: functional, normative and psychological ones. It identifies the goal and levels of corporate culture (artifacts, established values, basic assumptions). The factors influencing corporate culture formation are systematized. Corporate culture manifestations in the practical management of the enterprise are described enabling the enterprise management to efficiently implement organizational changes. The article identifies corporate culture strategy, which will contribute to the fulfillment of the specific mission of the enterprise and will be positively accepted and followed by the personnel. It is established that COVID-19 pandemic has transformed the labour market and the majority of the enterprises appeared to be unprepared for the changes in operative management model. COVID-19 made the enterprise management organize remote format of work, however, not all the companies were ready for such conditions. Working remotely presupposes digitalization of the enterprise personnel, and under such conditions one should ensure high level of enterprise corporate culture. In such new conditions corporate culture of the enterprise will form “positive” or “negative” brand of the employer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Kopytko, «KROK» University

Doctor of science (Economics), professor, professor of management technologies department

Nataliia Mykhalitska, Lviv State University of Internal Affairs

PhD (Public administration), assistant professor, assistant professor of management department

Mariana Veresklia, Lviv State University of Internal Affairs

PhD (Pedagogical), assistant professor, assistant professor of management department

References

Захарчин Г. М. Корпоративна культура: навч. посібник. Львів: Новий світ, 2011. 122 c.

Палига Є. М. Корпоративне управління: навчальний посібник. Львів: Українська академія друкарства, 2007. 422 с.

Петрова І. Л. Вплив корпоративної культури на модернізацію соціально-трудових відносин. Вчені записки. 2015. № 40. С. 145–152. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgiVzuk_2015_40_21.

KPMG 2020 CEO Outlook. Спецвипуск: COVID-19. URL: https:// home.kpmg/ua/en/home/insights/2020/09/ ukraineceooutlook2020.html.

Сисоєва І. М. Екологічні, соціальні та управлінські питання (esg) як імператив для бізнесу в умовах пандемії. Агросвіт. 2021. № 4. С. 31–37. URL: 10.32702/2306-6792.2021.4.31.

Степанова Л. В., Тужилкіна О. В. Корпоративна культура в контексті регулювання соціально-трудових відносин. Соціально-трудові відносини: проблеми науки та практики: монографія. Полтава, 2020. С. 518–534.

Дмитренко М. Й. Корпоративна культура: біхевіоральний і праксеологічний аспекти. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2014. Вип. 5. С. 3–7. URL: http://eprints.zu.edu.ua/17248.

Семикіна М. В. Еволюція організаційної культури на українських підприємствах: проблеми та протиріччя. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2009. № 6. С. 197–200. URL: http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/bitstream/123456789/3742/df.

Сікорська Л. В., Лесько О. Й. Формування корпоративної культури підприємства. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/63uen.

Небава М. І., Ратушняк О. Г. Менеджмент організацій і адміністрування. Частина 2: навч. посібник. Вінниця: ВНТУ, 2012. 108 с.

Виханский О. С., Наумов А. И. Менеджмент. М.: Гардарики, 2001. 528 с.

Колянко О. В. Структура корпоративної культури організації. Вісник ЛТЕУ. Економічні науки. 2011.№ 62. С. 81–85. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/visnyk-econom/iss.

Бугаєвська Ю. В. Поняття корпоративної культури: її суть і структура. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2011. № 36. С. 240–245. URL http://www.irbis-nbua/cgiBN=UOAD.

Терон І. В. Корпоративна культура в механізмах регулювання соціально-трудових відносин. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. № 6. С. 739–745. URL: http://global-national.in.ua/archive/6-2015/131.pdf.

Дмитренко М. Й. Методологічні засади дослідження корпоративної культури у соціально-філософському знанні. Гуманітарний часопис. 2011. № 1. С. 37–41. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nc_2011_1pdf.

Громко Л. Корпоративна культура як ключовий чинник розвитку торговельного підприємства. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2020. №2. С. 114–120. URL: https://echas.vnu.edu.ua/index.php/echas/article/vie.

Отенко І., Чепелюк М. Корпоративна культура: міжнародний та трансформаційний аспекти: монографія. Харків: ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2018. 243 с.

Паливода А. Як зберегти свою справу, коли весь світ на карантині, а економіка валиться. URL: https://zn.ua/business/udalitsya-chtoby-ne-udalit-biznes-349635ml.

Небилиця О. А. Цифрова корпоративна культура як стратегічний напрям управління персоналом сучасного підприємства. URL:http://repository.hnea/12345pdf.

Future of Work Trends Post-COVID-19. URL: https://www.gartner.com/smarterwithgar/9- future-of-work-trends-post-covid-19/.

Копитко М. І. Корпоративна культура підприємств: історія виникнення та сутність. Причорноморські економічні студії. 2016. Вип. № 9-1. С. 86-91.

Копитко М. І., Левків Г. Я. Вплив корпоративної культури на рівень лояльності працівників у процесі забезпечення економічної безпеки підприємств. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія економічна. 2016. Вип. 2. С. 187-200.

Копитко М. І. Взаємозв’язок процесів формування корпоративної культури підприємств та рівня лояльності працівників з позиції забезпечення економічної безпеки. Актуальні проблеми забезпечення економічної безпеки в Україні: колективна монографія. Львів: Ліга-Прес, 2017. 368 с.

Published

2021-06-13

How to Cite

Kopytko, M., Mykhalitska, N., & Veresklia, M. (2021). CORPORATE CULTURE AS A STRATEGIC DIRECTION OF ENTERPRISE MANAGEMENT IN THE CONDITIONS OF MODERN CHALLENGES. Science Notes of KROK University, (2 (62), 92–99. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-62-92-99

Issue

Section

Chapter 6. Management and marketing