QUALITY MONITORING OF WHEEL VEHICLES CERTIFICATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-58-88-96

Keywords:

process, process model, body certification, conformity assessment, quality management system, certification of wheeled vehicles

Abstract

The system analysis of definitions related to certification of wheel vehicles has been performed in the current article. The certification of wheel vehicles is a procedure that combine related types of activities which converts inputs to outputs and means that process approach is applied. It was defined that quality system control process is an autonomic system analysis showing that activities and results related to quality area meet the planned activities, actually performed,  appropriate for achieving the goals of the certification body es, actually performed,  appropriate for achieving the goals of the certification body of wheel vehicles. The peculiarity of certification processes is the verification of resulting service for compliance that cannot be performed with regular methods.  Such processes are called special. It was determined that methodologies should be developed within the quality system that define requirements for accomplishment of all service-related processes, including the following: marketing, designing and providing services. To summarize the views of various authors, the conclusion can be made that modern methods of quality management are socially oriented. The modern management methods are most fully reflected in the concept of "total quality management" . Annual Quality Improvement is a key point of the quality strategy success. As of today, the most dominated concept is annual quality improvement, that is focused on long-term results through a focus on strategic decisions. It is based on the Juran trilogy, that has defined the main stages of constantly quality management work: quality planning - quality control - quality improvement.  Based on the analysis of studies regarding evolutionary solution of quality assurance, it was concluded that the main defect of all quality management systems and approaches is focus on products, not consumers and their needs and satisfactions of requirements. In quality assurance projects in management of certification WV, we can achieve customer satisfaction only in case of harmony between the responsibility of management, staff and material resources and structure of the quality management system. The article analysed the quality management system (QMS) functioning in the certification body of wheel vehicles as to compliance degree, conducted ABC analysis - internal audit of the QMS system in  state company "UKRMETRTESTSTANDART". Based on the audit it was recommended to implement the “Schuhart Control Cards”. The analysis of providing services process with help of received maps was intended to identify reasons of variability of process quality indicators and to reduce this variability. This allowed to form and implement a process approach model to certification service realization at the state company "UKRMETRTESTSTANDART" and to cover all needed requirements of the quality management system in order to monitor, measure and improve process characteristics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

В. Г. Алькема, «KROK» University

Doctor of science (Economics), professor, head of the management technologies department

Л. А. Кібиш, «KROK» University

undergraduate

References

Андерсон Б. Бизнес-процессы. Инструменты совершенствования. Пер. с англ. С. В. Ариничева. Москва : РИА «Стандарты и качество». URL : https://www.studmed.ru/view/andersen-b-biznes-processy-instrumenty-sovershenstvovaniya_f71247f0f2b.html.

Інноваційна діяльність у сферах техніки, технології, технічного регулювання і забезпечення якості : підручник з грифом МОН / О. Г. Величко, А. М. Должанський, Л. М. Віткін, О. Е. Янішевський, Д. Ю. Клюєв. Дніпропетровськ : «Свідлер А.Л.», 2010. 394 с.

Віткін Л. М. Управління якістю (на прикладі освітньої діяльності) : навчальний посібник. Київ, 2018. 194 с.

Гончарова О. М. Реінжиніринг бізнес-процесів як метод процесного управління. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2013. № 10 (151). С. 78 – 82. URL : http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis _nbuv/cgiirbis_ 64.exe?C21COM =2&I21DBN= UJRN&P21DBN= UJRN&IMAGE _FILE _DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/VKNU_Ekon_2013_10_19.pdf.

Деминг Э. Выход из кризиса. Тверь: Альба, 1994 : учебное пособие. URL : https://img.yakaboo.ua/media/mediagallery/pdf/4/5/455238_ 81018993.pdf.

Джуран Дж. М. Якість і прибуток. Якість, торгівля, економіка. 1970.

Ігнаткін В. У., Віткін Л. М., Сурду М. В., Ігнаткіна Я. В. Розроблення моделі прогнозування можливої кількості відмов ЗВТ. Метрологія та прилади. 2012. № 6. С. 52-55.

Исикава К. Японские методы управления качеством : учебное пособие. Москва : Економика, 1988. 215 с. URL : https://www.studmed.ru /view/isikava-k-yaponskie-metody-upravleniya-kachestvom_c6f025faf92.html.

Калита П. Я., Сарновская Т. И. Система всеобщего управления качеством (TQM) : навчальний посібник. Київ : Наукова думка. 1993. 152 с.

Качество в истории цивилизации. Эволюция, тенденции и перспективы управления качеством / Под ред. Дж Джурана: Пер. с англ. В 3-х томах. Москва : РИА «Стандарты и качество», 2004.

Когут Ю. О. Модель реінжинірингу бізнес-процесів комапанії. Бізнес Інформ, 2011. № 10. С. 65–69. URL : https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2011-10_0-pages-65_69.pdf.

Кривов’язюк І. В., Кулик Ю. М. Реінжиніринг логістичних бізнес-процесів і систем як основа їх самовдосконалення та розвитку. URL : http://economics.opu.ua/files/archive/2013/No2/87-94.pdf.

Коно Т. Стратегия и структура японских предприятий: учебное пособие. Пер. с англ. Москва : Прогресс, 1987. 384 с.

Лапидус В. А. Система статистического управления процессами. Система Шухарта. Методы менеджмента качества. Надежность и контроль качества. 1999. № 5, 7.

Миттаг Х. Й. Статистические методы обеспечения качества : учебное пособие. / Пер. с нем. Под ред. Б. Н. Маркова. Москва : Машиностроение, 1995.

Монд Я. Тоєта - методи ефективного управління : учебное пособие. Пер. з англ. Москва : Економіка, 1989. 289 с.

Редзюк А. М. Автомобілебудування України: застосування міжнародних стандартів і процедур сертифікації. Стандартизація, сертифікація, якість, 1998. № 3. С. 28-29. URL : http://www.diat.edu.ua /journal/files/2013/3_2013.pdf.

Рудзінська О. В. Управління якістю процесів в органі з сертифікації дорожніх транспортних засобів (ОС ДТЗ) з використанням статистичних методів. Автошляховик України. 2005. № 6. С. 14-18.

Фейгенбаум А. Контроль качества продукции : учебное пособие. Москва : Экономика, 1986. 471с.

Харрінгтон Дж. Х. Управління якістю в американських корпораціях: учебное пособие. Сокр.пер. з англ. Москва : Економіка, 1990. 272с.

Kimbie R. Вusiness Process Reengineerinng – When to use it. URL : http://ezinearticles.com/?Business–Process–Reengineering–When–to–Use–It&id=6133794 .html.

Published

2020-06-05

How to Cite

Алькема, В. Г., & Кібиш, Л. А. (2020). QUALITY MONITORING OF WHEEL VEHICLES CERTIFICATION. Science Notes of KROK University, (2 (58), 88–96. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-58-88-96

Issue

Section

Chapter 6. Management and marketing