SOCIO-ECONOMIC ESSENCE OF NETWORK ENTERPRISES

Authors

  • Б. В. Вікторов "KROK" University

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2019-53-8-16

Keywords:

network enterprise, essential features, network specialization, business structure, common goals, synergy effect, іnnovation, cooperation

Abstract

The main scientific views are systematized on the problem of the interpretation of the essence of the concept of a network enterprise with the appropriate allocation of the main essential features that characterize the socio-economic nature of the phenomenon under investigation. The author's interpretation of this concept is presented, taking into account the isolated essential features of network structures. Within the framework of the author's interpretation it is indicated that the network enterprise is the business structure of the participants (commercial, non-profit enterprises, individuals-entrepreneurs), which operates on the principles of innovation, openness, mobility, the use of horizontal and / or vertical ties of formal (informal) cooperation (partnership) between the parties who, within the limits of their own specialization, acceptance of obligations, interdependence, cooperate for the achievement of common goals, for which the specific advantages are used, with a single resource base, opportunities for providing a synergistic effect of scale, adaptability to environmental conditions. It is noted that the author's interpretation includes a list of such essential features, such as: a sign of partnership, "soft integration", common goals of participants, a common resource base of participants, a sign of obtaining economic effects from network business (or a sign of synergy, synergy effect), the resistance of the influence of external conditions on the part of the network structure, the existence of a single management center for the functioning of the network business structure, network specialization, openness of the relationship between the participants and openness to changes in cooperation, high level of commitment undertaken by actors of the network association, interdependence between participants in a network enterprise, a sign of the mobility of functioning, a sign of the speed of transactions, a sign of innovation. It is proved that this formulation broadens the theoretical basis on this problem, since it takes into account the most common essential features of network enterprises.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Б. В. Вікторов, "KROK" University

postgraduate student

References

Акулов В. Б., Рудаков М. Н. Теория организации. Петрозаводск : ПетрГУ, 2002. 142 с.

Вайлунова Ю. Г. Сетевые структуры и их роль в повышении конкурентоспособности предприятий. Экономика и банки. 2014. № 2. С. 53-60

Вютрих Х. А., Филипп А. Ф. Виртуализация как возможный путь развития управления. Проблемы теории и практики управления. 1999. № 5. С. 45-49.

Дзядук Т. В. Переваги та негативні ефекти формування мережевих підприємств. Інвестиції: практика та досвід. 2010. № 10. С. 36-38

Дмитриев В. И. CALS как снова проектирования виртуальных предприятий. Автоматизация проектировании. 1997. № 5. С. 14-17.

Магомедова А. М. Передумови розвитку мережевих структур у національній економіці. Теоретичні та прикладні питання економіки. 2012. Вип. 27. С. 375-379.

Парубець О. М. Дослідження сутності мережевих об’єднань транспорту як економічної категорії. Технологический аудит и резервы производства. 2016. № 1/3(27). С. 37-40.

Сущенко О. А., Буздаков Л. М. Розвиток управління мережевими формами взаємодії бізнес-структур. Управління проектами та розвиток виробництва. 2011. № 3(39). С. 52–56.

Чепурда Л. М. Дослідження ефективності функціонування мережевих структур невиробничої сфери обслуговування. Бізнес-Інформ. 2015. № 2. С. 175-179.

Castells M. The Information Age: Economy, Society and Culture Volume 1: The Rise of the Network Society. Oxford: Wiley Blackwell. 2010. 520 p.

Jones C., Hesterly W. S., Borgatty S. P. A general theory of network governance: exchange conditions and social mechanisms. Academy of Management Review. 1997. № 22(4). рр. 911-945.

Paturel R., Vallerand J. Essai d’élaboration d’une méthodologie de développement stratégique d’une organisation-réseau. Economies et Sociétés -Sciences de Gestion. 1999. № 26-27. pp. 121-143.

Published

2019-06-24

How to Cite

Вікторов, Б. В. (2019). SOCIO-ECONOMIC ESSENCE OF NETWORK ENTERPRISES. Science Notes of KROK University, (2 (54), 8–16. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2019-53-8-16

Issue

Section

Chapter 1. Economic theory and history of economic thought