MECHANISMS OF STATE REGULATION OF FINANCIAL AND ECONOMIC ACTIVITY OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2018-52-140-147Keywords:
mechanisms of state regulation, financial and economic activity, higher educational establishments, pricingAbstract
In today's post-industrial economic system, the intellectual capital that forms under the influence of educational activity is the decisive factor in development. Education, above all higher, is the foundation and guarantee of the progress of society. The high level of education of the nation contributes to the effectiveness of economic and social reforms, creates conditions for the progressive individual activity of the individual. In the Ukrainian society, along with the awareness of the importance of the education system, recognizing the problems inherent in this area. With the growing pace and scale of modernization of the production and information base of civilization, the role of the education system in the life of society and man is constantly increasing. In our time, in the Ukrainian society, along with the awareness of the importance of the education system, there is widespread acceptance of the problems inherent in this sphere. Under such conditions, the tasks of state administration and state regulation in the field of education are of paramount importance. Necessary is a qualitative restructuring of the state regulation system in the educational sphere, which involves the use of modern tools, methods and concepts of public administration. In addition, state regulation of national education is a complex process due to the complexity and ambiguity of its object. It consists of interrelated specific goals, tasks, methods and mechanisms, which constitute the institution of state regulation of education, which is fully combined with the freedom of action. New motives in the vision of public administration, due to the transition to market relations, led to certain changes in the traditional terminology of public administration science, redistribution of content concepts. The article defines the existing mechanisms of state regulation of financial and economic activity of higher educational institutions and determines the mechanism of pricing for training as a priority in the conditions of market relations.
Downloads
References
Доватур А. И. Аристотель: соч.: в 4 т. Москва : Мысль, 1975–1984. Т. 4: Аристотель. Политика. 1983. С. 376–644.
Белый Е. М. Романова И. Б.Организационно-экономический механизм управления вузом предпринимательского типа. Инновации: журнал. 2003. № 1. С. 30–31.
Бычкова, Г.М. Модель определения стоимости платного образования в вузе / Г.М. Бычкова // Высшая школа. – 2004. – № 1. – С. 61–64.
Гаєвська Л. А. Управління освітою : нові пріоритети. Проблеми та перспективи входження України в європейський інтелектуальний простір : освітні аспекти : зб. наук. експерт. матер. Київ : НІСД, 2009. С. 73-77.
Журавльова Ю. О Механізми державного управління реформуванням вищої освіти України в умовах євроінтеграції: автореф. дис. на здобуття наук, ступеня канд. наук з держ. управл. : 25.00.02 / Одеський регіональний ін-т держ. управління; Нац. акад. держ. управління при Президентові України. – К., 2009. 20 с.
Закон України «Про вищу освіту» Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, № 37-38, ст.2004). 7. Про освіту: Закону України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
Колісніченко Н. М. Взаємозв’язок державного регулювання та механізмів самоорганізації в управлінні вищою освітою; автореф. дис. на здобуття наук, ступеня канд. наук з держ. упр.: 25.00.02 / Українська акад. держ. упр. при Президентові України. К., 2003. 20 с.
Крисюк С. В. Державне управління освітою: навч. посібник. Київ : НАДУ, 2009. С. 5-6.
Макконел К. Р., Брю С. Л. Экономикс: принципы, проблемы и политика. Москва : Республика, 1992. 400 с.
Мігус І. П.., Шпиця І. М., Натрошвілі С. Г. Економічний підхід до пошуку оптимальних щляхів фінансування системи освіти. Освіта: соціальні проблеми в контексті економічного розвитку України: колективна монографія. Київ : Університет економіки та права «КРОК», 2014. С. 231-232.
Новиков Д. А. Введение в теорию управления образовательными системами : монография. Москва : Эгвес, 2009. 156 с.
Поступна О. В. Механізми державного управління вищою освітою на регіональному рівні : автореф. дис. на здобуття наук, ступеня канд. наук з держ. управл. : 25.00.02 / акад. держ. упр. при Президентові України, Харк. регіон, ін-т держ. упр. X., 2010. 20 с.
Сакайя Т. Стоимость, создаваемая знаниями, или История буду-щего. Новая индустриальная волна на Западе: антология. Москва : Academia, 1999. С. 337–371.
Самуэльсон П. Экономика. Вводный курс. Москва : Прогресс, 1964. 843 с.
Скрипак Е. И. Мировой опыт многоканального государственного финансирования вузов. Оптимизация структур и систем управления вузами и университетскими комплексами непрерывного образо-вания в современных условиях, их финансовое обеспечение: материалы кон-ференции НФПК. Кемерово : ИНТ, 2003. С. 130–133.
Шумар Н. Л. Державне регулювання фінансового забезпечення розвитку освіти в Україні: дис. ... канд. економ, наук: спец. 08.00.03 – економіка та управління національним господарством. / Донецький державний університет управління Міністерства освіти і науки України. Донецьк, 2008.
Яременко Л. М. Організаційно-економічні механізми державного управління вищою освітою в Україні: автореф. дис. на здобуття наук, ступеня канд. екон. наук: спец. 08.00.03 / Науково-дослідний економічний ін-т. К., 2008. 20 с.
Thurow L. Creating Wealth. The New Rules for Individuals, Companies and Countries in a Knowledge-Based Economy / N. Y. : Harper Collin,