ACTUAL IDENTITY OF MODERN STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-445-450

Keywords:

personality, identity, temporal aspects of identity, actual identity, student age

Abstract

The article is devoted to the study of one of the temporal aspects of personal identity - actual identity. The relevance of the topic is determined by the need to identify the characteristics of the actual identities of modern students, who today face a number of problems of social reality caused by the war. The purpose of the article is to determine the structure and content of the actual identities of modern students. The article provides a brief overview of classical and recent domestic research on the topic of identity as one of the basic concepts of general, social, and developmental psychology.

The article presents the criteria for individual psychological and social maturity - the main achievement of student age as a specific age period – and points out the importance of forming a system of social and personal identities of future specialists. The author provides a definition of actual identity as a socioculturally determined, dynamic component of the self-concept of the personality, which provides the subject with orientation in the social environment and finding their own place there. Actual identity is a holistic system that combines a certain number of interrelated constructs and has a different structure, determined by the individual characteristics of the subject and their sociocultural environment.

The results of a pilot empirical study conducted using M. Kuhn and T. McPartland's “Twenty Statements Test” on a sample of 54 junior students, including 20 males (37.04%) and 34 women (62.96%). A collective matrix of students' current identity, consisting of 13 categories, created using content analysis, is presented. The leading identities are identified and interpreted: “Family,” “Characteristics and roles in communication,” “Metaphorical definitions,” “Personal qualities,” “Studenthood.” Prospects for further research are outlined, which should be aimed at determining the temporal aspects of the identity of modern students - retrospective, actual, and prospective identities and their dynamics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Viktoriya Ostrova, KROK University

PhD  (Psychological sciences), KROK” University, Kyiv, Ukraine

References

Васютинський, В. О. (2010). Психологічна структура соціальної ідентичності російськомовних жителів України. Психологічні перспективи, (16), 12 – 18.

Дроздова, М. А. (2024). Динаміка ідентичності молодих громадян в умовах російсько-української війни. Науковий вісник Ужгородського національного університету, 113-119.

Іщук, О. В. (2011).Усвідомлення ідентичності як чинник успішної соціалізації / О. В. Іщук // Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України, (12), 449 – 458.

Журба, К. & Шкільна, І. (2023). Формування громадянської ідентичності студентів як умови національної солідарності у воєнний час. Advanced Linguistics, (11), 146-153.

Найдьонова, Л. А. (2013). Медіапсихологія: основи рефлексивного підходу : підручник. НАПН України, Ін-т соціальної та політичної психології. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. 244.

Панок, В. Г. & Острова, В.Д. (2010). Психологічна служба вищого навчального закладу (організаційно-методичні аспекти). Київ: Освіта України, 2010. 230.

Горностай, П .П, Ліщинська, О. А. & Чорна, Л.Г. (2014). Психологія групової ідентичності: закономірності становлення : монографія. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Київ: Міленіум, 2014. 252.

Степико, М. Т.(2011) .Українська ідентичність: феномен і засади формування : монографія. Київ: НІСД, 2011. 336 с.

Титаренко, Т.М., Кочубейник, О.М. & Черемних К. О. (2014). Психологічні практики конструювання життя в умовах постмодерної соціальності: монографія. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Київ: Міленіум, 2014. 206.

Published

2025-09-30

How to Cite

Ostrova, V. (2025). ACTUAL IDENTITY OF MODERN STUDENTS. Science Notes of KROK University, (3(79), 445–450. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-445-450