TOURIST BRANDING, PROMOTION, AND DIGITIZATION AS WAYS TO PRESERVE HISTORICAL AND CULTURAL TOURIST AND RECREATIONAL RESOURCES IN WAR CONDITIONS (THE CASE OF THE CITY OF LVIV)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-261-267

Keywords:

historical and cultural tourist and recreational resources, cultural heritage, tourist branding, war, digitalization

Abstract

The relevance of the research topic is due to modern trends, such as globalization and digitalization, along with an extremely difficult period for Ukraine, a full-scale war, when the aggressor purposefully destroys historical and cultural heritage as evidence of national identity. Historical and cultural heritage is a symbol and evidence of national identity, as well as an important resource for the development of the tourism industry. Awareness of the value of historical and cultural heritage, its popularization among potential tourists, and promotion at the international level are important factors in its preservation. The purpose of this article is to analyze the interaction between tourist branding and the preservation of historical and cultural tourist and recreational resources, using the example of the city of Lviv, and to identify innovative tools for protecting such resources through their popularization during wartime. Based on the analysis of official documents and information materials that determine the directions of tourist branding and protection of historical and cultural heritage in wartime, the authors reveal the variety of innovative digital tools used by various stakeholders – public authorities, businesses, international and public organizations - to protect historical and cultural heritage in wartime by popularizing it through tourist branding and promotion. The study's results provide factual information on the implementation of innovative technologies in preserving the historical and cultural heritage of the city of Lviv through digitization and promotion as a tourist product. The study highlights the importance of effective stakeholder interaction in protecting historical and cultural heritage, emphasizing its significance as a historical and cultural tourist and recreational resource for branding the territory and promoting tourism development. The role of tourist branding and promotion in preserving historical and cultural heritage is also highlighted, as it fosters an understanding of its value and uniqueness at the global level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Rastvorova, KROK University

Ph.D. (Geography), Associate Professor of the Department of Tourism, KROK University, Kyiv, Ukraine

Mariana Korolyshyn, KROK University

Bachelor's degree graduate in Tourism from the University of Economics and Law “KROK”, Kyiv, Ukraine

References

LVIV.TRAVEL. (2019, квітень). Культурна столиця. Офіційна туристична платформа міста Львів. URL: https://lviv.travel/ua/news/culturecapital?srsltid=AfmBOooZ4MqcsW56AtX933ztqps-qrDMvoWe9hOXxFx9JcoiF9sqB6nS

Poker City AR. URL: https://pocketcityar.com/product-category/lviv/

Бюро спадщини. (2022). Спадщина в смартфоні: SKEIRON ініціює масштабне сканування пам’яток України. URL: https://spadshchyna.lviv.ua/spadshhyna-v-smartfoni-skeiron-inicziyuye-masshtabne-skanuvannya-pamyatok-ukrayiny/

Бюро спадщини. (2023). Захист культурної спадщини під час війни: Львівський вимір. URL: https://spadshchyna.lviv.ua/zahyst-kulturnoyi-spadshhyny-pid-chas-vijny-lvivskyj-vymir/

Гулюк Є. (2023, березень). Львів у UNESCO. LVIV.TRAVEL. URL: https://lviv.travel/ua/news/unesco?srsltid=AfmBOopnEfw9Sc5HIqqDFgUJxqw8rqKw4b3UN63I88xEG9AJkLtP161s

Гуц Р. (2024). Державні заходи щодо збереження та просування культурної спадщини у туристичних цілях. Перспективи популяризації історичної спадщини та культурного туризму в Україні: досвід європейських країн: матеріали ІI міжнародної науково-практичної конференції студентів та молодих вчених (9-10 травня 2024 р.). Національний університет «Львівська політехніка». Растр-7, 64–65. URL: https://lpnu.ua/sites/default/files/2023/pages/24673/zbtez-ii-2024r7a5.pdf

Демчина М. (2017, грудень). Львів туристичний: як змінилося місто у 2017 році. Основні показники. Львівська міська рада. URL: https://city-adm.lviv.ua/news/tourism/244922-lviv-turystychnyi-iak-zminylosia-misto-u-2017-rotsi-osnovni-pokaznyky

Дорофєєва Х.М. Аналіз впливу наявності об’єктів культурно-історичної спадщини на туристичну привабливість регіону. Економіка і суспільство, Мукачівський державний університет, №13, 2017. С. 184 – 190. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/13_ukr/31.pdf

Дусько І., Карнаух Н. (2023, грудень). 25 років у переліку світової культурної спадщини: як ЮНЕСКО працює над збереженням пам’яток у Львові. Суспільне Львів. URL: https://suspilne.media/lviv/629292-25-rokiv-u-pereliku-svitovoi-kulturnoi-spadsini-ak-unesko-pracue-nad-zberezennam-pamatok-u-lvovi/

Єдина база обліку публічної інформації. (2025). Перелік об’єктів культурної спадщини міста Львова. Львівська міська рада. URL: https://city-adm.lviv.ua/portal/public-information/monuments/perelik-pamiatok/

Завадовський Т., Незюлик О., Каднічанський Д. (2017). Культурно-історичні ресурси міста Львова як складова туризму. Географія, економіка і туризм: національний та міжнародний досвід: матеріали ХІ наукової конференції з міжнародною участю (Львів, 15–17 вересня 2017 р.). Львівський національний університет імені Івана Франка. URL: https://geography.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/03/Konferentsiia-2017.pdf

Завадовський Т., Каднічанський Д., Ярмолович В. (2022). Проблеми і перспективи розвитку історико-кульутрного туризму у Львівській області. . Географія, економіка і туризм: національний та міжнародний досвід: матеріали XVI наукової конференції з міжнародною участю (7 жовтня 2022 р.). Львівський національний університет імені Івана Франка. 301–304. URL: https://geography.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/10/Zavadovskyy-Kadnichanskyy-YArmolovych-PROBLEMY-I-PERSPEKTYVY-ROZVYTKU-ISTORYKO-2022-stattya.pdf

Кулиняк І., Карий О., Прокопишин-Рашкевич Л., Огінок С., Бондаренко Ю. (2023). Європейський досвід популяризації історичної спадщини та культурного туризму. Растр-7. 256 с. URL: https://lpnu.ua/sites/default/files/2024/pages/25870/navchalniy-posibnik.pdf

Львівська міська рада (офіційний сайт). URL: https://city-adm.lviv.ua/

Львівська міська рада. (2024, вересень). Львів – фіналіст конкурсу European Capital of Smart Tourism 2025. URL: https://city-adm.lviv.ua/news/tourism/303474-lviv-finalist-konkursu-european-capital-of-smart-tourism-2025

Новаківський І., Киян М. (2024). Застосування методів проєктного менеджменту для збереження й пропаганди історичної спадщини в Україні. Перспективи популяризації історичної спадщини та культурного туризму в Україні: досвід європейських країні: матеріали ІI міжнародної науково-практичної конференції студентів та молодих вчених (9-10 травня 2024 р.). Національний університет «Львівська політехніка». Растр-7. 99. URL: https://lpnu.ua/sites/default/files/2023/pages/24673/zbtez-ii-2024r7a5.pdf

Новинний портал офіційного сайту ЮНЕСКО (2025, вересень). Пошкоджені культурні пам'ятки в Україні перевірені ЮНЕСКО. URL: https://www.unesco.org/en/articles/damaged-cultural-sites-ukraine-verified-unesco

Потапенко В., Тищенко Ю., Каплан Ю., Бакальчук, В., Литвиненко О., Михайлова О. Культурна спадщина та національна безпека: Аналітична доповідь. Київ: Національний інститут стратегічних досліджень, 2023. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2023-09/ad_kult_spad_nac_bezp_06092023.pdf

Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради. (2022). Звіт про роботу управління охорони історичного середовища у 2022 році. Львівська міська рада. URL: https://city-adm.lviv.ua/portal/public-information/attachment/24138/36/

Чорна Н.М., Мартинова Л.Б. (2020). Брендинг як інструмент підвищення туристичної привабливості території (на матеріалах м. Вінниці). Економіка та управління національним господарством №40. 115–119. URL: https://www.market-infr.od.ua/journals/2020/40_2020_ukr/21.pdf

Rastvorova, M. Good Governance Principles in the Tourism Sector During War: Implementation Strategies and Lessons Learned / M. Rastvorova // Relationship Between Public Administration and Business Entities Management: Proceedings of the 2nd International Conference (November 12, 2022, Tallinn, Estonia). – Tallinn: Scientific Center of Innovative Researches, 2022. – https://conf.scnchub.com/index.php/RPABM/RPABM-2022/paper/view/469

Published

2025-09-30

How to Cite

Rastvorova, M., & Korolyshyn, M. (2025). TOURIST BRANDING, PROMOTION, AND DIGITIZATION AS WAYS TO PRESERVE HISTORICAL AND CULTURAL TOURIST AND RECREATIONAL RESOURCES IN WAR CONDITIONS (THE CASE OF THE CITY OF LVIV). Science Notes of KROK University, (3(79), 261–267. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-261-267

Issue

Section

Chapter 2. Management and administration