MULTI-CRITERIA CLASSIFICATION OF DIGITAL MARKETING STRATEGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-360-369

Keywords:

digital marketing, digital marketing strategy, marketing management, digital marketing management, classification of digital marketing strategies

Abstract

This article focuses on the study and systematization of approaches to the classification of digital marketing strategies, which is highly relevant in the context of the rapid digitization of business processes. The relevance of the topic is due to the lack of a unified standardized approach to classification, which complicates the selection and application of effective strategies in the practical activities of enterprises. The purpose of the study is to create a structured classification of digital marketing strategies, enabling marketers and business leaders to effectively identify and apply appropriate strategies to achieve their marketing goals.

The research is based on the analysis of existing scientific works and the generalization of experience in digital marketing practice. The methodology includes systematization, comparative analysis, and synthesis of different approaches to classification.

The key scientific results include the development of a generalized classification of digital marketing strategies, considering various criteria such as strategic goals, tools, approaches to audience interaction, duration, media types, target audience, and geographic reach. This classification facilitates better understanding and selection of the most effective strategies for different business tasks.

Prospects for future research include the development of algorithms and models for selecting a digital marketing strategy, as well as studying the impact of innovative technologies on the development and classification of digital marketing strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dmytro Protsenko, KROK University

Postgraduate student, «KROK» University, Kyiv, Ukraine

References

Янковець, Т. (2022). Стратегічне управління цифровим маркетингом. Scientia fructuosa, 145(5), 93-112. DOI: https://doi.org/10.31617/1.2022(145)06.

Татаринцева, Ю. Л. (2024). Управління цифровим маркетингом в економіці вражень: теорія і практика. Монографія. Харків: НТУ «ХПІ». DOI: https://doi.org/10.20998/978-617-05-0458-6.

Князєва, Т., & Казанська, О. (2022). Маркетингова стратегія: виклики та можливості в умовах цифровізації. Економіка та суспільство, (46). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-46-21.

Головач, М. С. (2022). Стратегії цифрового маркетингу в мережі інтернет. Science, practice and theory: матеріали міжнар.-наук.конф. Токіо, Японія, 2022. С.101-105

Романенко, О. О. (2016). Використання системи цифрового маркетингу для ефективного впровадження маркетингових стратегій підприємствами харчової промисловості. Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер.: Економічні науки, (21 (2)), 98-103.

Charles Gibson, M. B. A. (2018). The most effective digital marketing strategies & approaches: a review of literature. International Journal of Scientific and Research Publications, 8(2). 12–16.

Patrutiu-Baltes, L. (2016). Inbound Marketing-the most important digital marketing strategy. Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Series V: Economic Sciences, 61-68.

Mocanu, A. A., & Szakal, A. C. (2023). Digital marketing strategies: a comprehensive literature review. Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Series V Economic Sciences, 37-44. DOI: https://doi.org/10.31926/but.es.2023.16.65.2.4.

Далик, В., Продеус, О., Федорига, З., & Бабій, С. (2023). Формування стратегії цифрового маркетингу в умовах висококонкурентного середовища. Академічні візії, (19). DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7952329.

Бондаренко, В. М., & Рябчик, А. В. (2023). Формування стратегії digital-маркетингу на підприємствах України: теоретично-практичний аспект. Ефективна економіка, (12), 2307-2105. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.12.7.

Янковець, Т. (2019). Цифрові технології підвищення вартості брендів. Scientia fructuosa, 126(4), 85-100. DOI: https://doi.org/10.31617/visnik.knute.2019(126)08.

Поліщук, І. І., Довгань, Ю. В., & Якушевська, О. В. (2024). Маркетингова стратегія в цифровому середовищі: огляд компонентів та ключових аспектів. Ефективна економіка. 2024. № 5. DOI: http://doi. org/10.32702/2307-2105.2024. 5.11.

Олифіренко, І. С., Олифіренко, Ю. І., & Біланенко, О. М. (2024). Напрями трансформації маркетингових стратегій підприємств в умовах цифровізації. Проблеми і перспективи економіки та управління, (1 (37), 45–61. https://doi.org/10.25140/2411-5215-2024-1(37)-45-61.

Гавриш А. М., Могилова А. Ю. (2022) Особливості розробки стратегій digital-маркетингу на підприємстваху різних галузях. Ефективна економіка. №12. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2022.12.53

Проценко Д. О. (2024). Сутність та перспективи використання цифрової маркетингової стратегії. Держава, регіони, підприємництво: інформаційні, суспільно-правові, соціально-економічні аспекти розвитку (5-6 грудня 2024 р., м. Київ). Київ: Університет «КРОК». URL: https://conf.krok.edu.ua/SRE/SRE-2024/paper/view/2246.

Ologunebi, J., & Taiwo, E. O. (2023). Digital Marketing Strategies, plan and implementations: A case study of Jumia Group and ASDA Uk. Plan and Implementations: a Case Study of Jumia Group and ASDA UK (October 6, 2023).

Sayudin, S., Kartono, K., & Curatman, A. (2023). Increasing business effectiveness through the implementation of an integrated digital marketing strategy. Journal of World Science, 2(11), 1908-1913. DOI: https://doi.org/10.58344/jws.v2i11.478.

Generaxion (2022). POEM: Paid, Owned, and Earned Media. URL: https://www.generaxion.com/get-inspired/poem-paid-owned-and-earned-media/

Factum Group (2025). Тенденції 2024 в управлінні маркетинговими комунікаціями. URL: https://factum-ua.com/document/Factum%20Group%20Marketing%20Directors%20Poll%20-%20Report%202024.pdf

IAB (2025). Ukraine Digital Market Overview 2025. URL: https://iab.com.ua/wp-content/uploads/2025/06/IAB-Ukraine-Digital-Market-Overview_2025-1.pdf

IAB (2025). Trendbook 2025. URL: https://iab.com.ua/wp-content/uploads/2025/04/IAB-Trendbook-150425.pdf

Published

2025-09-30

How to Cite

Protsenko, D. (2025). MULTI-CRITERIA CLASSIFICATION OF DIGITAL MARKETING STRATEGIES. Science Notes of KROK University, (3(79), 360–368. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-360-369

Issue

Section

Chapter 2. Management and administration