КОМУНІКАТИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ОСНОВА ПРОФЕСІОНАЛІЗМУ ПРИКОРДОННИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-269-279Ключові слова:
професійне спілкування, комунікація, комунікативна компетентність, професійна діяльність прикордонників, соціально-психологічні чинники комунікативної компетентності прикордонниківАнотація
У результаті теоретичного дослідження проаналізовано основні теоретичні підходи до вивчення проблеми комунікативної компетентності прикордонників в дослідженнях зарубіжних та вітчизняних науковців. Виділено вихідне поняття «комунікативна компетентність», яке покладено в основу визначення базових понять досліджуваного феномену (комунікація, спілкування, професійне вміння налагоджування контакту з суб’єктом). Визначено суть поняття комунікативної компетентності як сукупність лінгвістичних, екстралінгвістичних і фонових знань, умінь, навичок; світоглядних, загальнолюдських і професійно важливих якостей, що забезпечують ефективну комунікативну взаємодію у процесі виконання функціональних обов'язків, як стійке прагнення особистості до досягнення очікуваного успіху в своїй діяльності, орієнтації на конкретний результат шляхом мобілізації психічних ресурсів та підвищення активності. Здійснений аналіз основних змістовних та процесуальних теорій комунікативної компетентності в психологічній науці свідчить про те, що дані теорії є взаємопов'язаними, складають єдину систему знань про комунікацію в людській поведінці в цілому та професійній діяльності зокрема, а також можуть застосовуватися у вивченні соціально-психологічних механізмів формування професійної компетентності у прикордонників. Вказано на специфіку професійного спілкування прикордонників яке ускладнюється тим, що їм доводиться мати справу з людьми, різними за певними ознаками: матеріальним і соціальним статусом, рівнем освіти, фахом, гендером, віковим цензом, рівнем інтелекту, морально-етичними якостями. Саме тому прикордонникам щоразу доводиться “пристосовуватись” до співбесідника, знаходити зрозумілі для співбесідника й ефективні форми впливу та засоби спілкування, що вимагає від працівників прикордонних служб креативності, творчості, нестандартних підходів у стилі мовлення, частих розмаїтих перевтілень-змін манери поводження, й поведінки. Проаналізовано основні соціально-психологічні механізми формування професійної компетентності, до яких можна віднести: рівень домагань особистості, самоефективність, життєстійкість, почуття самоцінності та потребу у самоактуалізації, внутрішні очікування та стимули, соціальні гарантії та систему заохочень, рівень соціалізації особистості, професійну спрямованість та перспективи кар’єрного зростання, соціокультурне середовище, стиль управління в організації та умови праці.
Завантаження
Посилання
Бабіч, О. В. (2017) Рекомендації науково-педагогічному складу щодо вдосконалення комунікативно-дискурсивної культури офіцерів прикордонників. Хмельницький : НАДПСУ. 50 с.
Берестецька, Н. В. (2008) Підготовка офіцерів-прикордонників до професійного спілкування у процесі навчання гуманітарних дисциплін. Хмельницький, 244 с.
Волошина, Н. В. (1998) Особливості комунікативних здібностей особистості. Психолого-педагогічна наука і суспільна ідеологія: матеріали методичного семінару АПН України, 12 листопада 1998 р. Київ, 301-305.
Гринчук, О. (2002) Проблема спілкування в структурі підготовки менеджера до управлінської діяльності. Філософія, соціологія, психологія. Збірник наукових праць. Івано-Франківськ, Вип.7, ч. 2. 143–150.
Добротвор, О. В. (2013) Комунікативна компетентність як предмет наукового дослідження. Педагогічний процес: теорія і практика. 3. 56–62.
Заброцький, М. М., Максименко, С. Д. (2005) Технологія спілкування комунікативна компетентність учителя: сутність і шляхи формування: посібник. Київ: Главник, 112 с.
Культура прикордонного контролю у пунктах пропуску через державний кордон України: навчальний посібник. Хмельницький: Видавництво Національної академії Держприкордонслужби України ім. Б. Хмельницького, 2010. 142 с.
Лук'янчук, Н. В. (2012) Комунікативна компетентність особистості: посібник. НАПН України, Інститут обдарованості дитини. Київ: Інформаційні системи, 130 с.
Мисечко, О. В. (2006) Педагогічна технологія формування вмінь службового спілкування у офіцерів-прикордонників. Хмельницький, 186 с.
Міжкультурна компетентність спілкування сучасного фахівця Державної прикордонної служби України. (2012) Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні та психологічні науки. Хмельницький: Вид-во НАДПСУ. 65. 5–8.
Москаленко, В. В. (2005) Соціальна психологія : підручник. Київ : Центр навчальної літератури, 624 с.
Москалець, В. П. (2012) Види діяльності з позицій суб'єктного підходу в психології. Психологія і суспільство. Український теоретико-методологічний соціогуманітарний часопис. 4 (50). 66–78.
Москалець, В. П. (2013) Психологія особистості: навчальний посібник. Київ: Видавництво “Центр учбової літератури”, 262 с.
Про державний кордон України: Закон України від 4 листоп. 1991 р. № 1777–ХІІ. Комп'ютерна інформаційно-правова система “Ліга”. URL: www.liga. net. (дата звернення: 11.12.2021р.)
Орбан-Лембрик, Л. Е. (2004) Соціальна психологія : у 2 кн. кн. 2 : Соціальна психологія особистості і спілкування. Київ : Либідь, 541 с.
Прозорова, Є. В. (2000) Педагогічні умови формування комунікативної компетентності. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди: Психологія. 2. 91–102.
Федоренко, О. І. (2012) Види комунікативних вмінь та їх роль у професійній діяльності працівників правоохоронних органів. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/j–pdf/Vnadps_2012_1_21.pdf
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.