AДАПТАЦІЯ І ВАЛІДАЦІЯ КОРОТКОЇ ФОРМИ ШКАЛИ ВПЛИВУ ДОПОМІЖНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА СІМ’Ю ПРИ ВИКОРИСТАННІ АЛЬТЕРНАТИВНОЇ ТА ДОДАТКОВОЇ КОМУНІКАЦІЇ (FIATS-AAC 38)

Автор(и)

  • Ганна Усатенко Інститут соціальної і політичної психології Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0003-2201-0640

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-246-253

Ключові слова:

допоміжна комунікація, оцінювання комунікації, розвиток мови, мовлення та комунікації, використання системи АДК, діти зі складними комунікативними порушеннями, життєстійкість, вплив АДК інтервенцій на сім’ї

Анотація

Оцінювання комунікації дітей зі складними комунікаційними потребами потребує локалізованих інструментів вимірювання, які дозволяють проводити спостереження в сімейному оточенні. Сім'ї спостерігають за спілкуванням дітей під час повсякденної діяльності, надаючи важливі дані про комунікативний прогрес. Донедавна в Україні не використовувався жодний вимірювальний інструмент для оцінки впливу альтернативної та додаткової комунікації (АДК) на дитину з точки зору сім’ї. У статті подано переклад українською мовою та адаптацію Короткої форми шкали впливу допоміжних технологій на сім’ю при використанні альтернативної та додаткової комунікації (FIATS-AAC 38). Важливою особливістю опитувальника FIATS-AAC 38 є те, що вимірювання порівнюються не з нормативними балами, а показують розвиток спілкування дитини в динаміці. Перевірка перекладу інструментів була проведена на вибірці 63 батьків дітей 6-18 років зі складними комунікаційними потребами. Психометричні індекси показали, що перекладений інструмент працює як послідовна та внутрішньо логічна система та підтвердили успішну адаптацію української версії FIATS-AAC 38. Внутрішня узгодженість, структурна валідність структури, ретестова надійність та дискримінаційна потужність перекладеного опитувальника були визначені як прийнятні. Цей матеріал є дієвим інструментом оцінювання для української спільноти користувачів АДК, батьків і спеціалістів. Аналіз відповідей батьків, які фіксують функціональні та контекстуальні результати допоміжної комунікації, також може надати важливу дослідницьку інформацію про повсякденне життя та потреби дітей зі складними комунікаційними потребами та їхніх сімей для подальших наукових праць. Це дослідження також може створити основу для вивчення соціальної інтеграції дітей з порушеннями мови, мовлення та комунікації.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Ганна Усатенко, Інститут соціальної і політичної психології Національної академії педагогічних наук України

Доктор філософії, Інститут соціальної і політичної психології Національної академії педагогічних наук України, Київ

Посилання

Andrade, C. (2018). Internal, External, and Ecological Validity in Research Design, Conduct, and Evaluation. Indian J Psychol Med. Sep-Oct;40(5):498-499. doi: 10.4103/IJPSYM.IJPSYM_334_18. PMID: 30275631; PMCID: PMC6149308.

Angelo, D. H. (2000). Impact of augmentative and alternative communication devices on families. Augmentative and Alternative Communication, 16, 37–47. doi: 10.1080/07434610012331278894.

Boateng, G. O., Neilands, T. B., Frongillo, E. A., Melgar-Quiñonez, H. R., & Young, S. L. (2018). Best Practices for Developing and Validating Scales for Health, Social, and Behavioral Research: A Primer. Frontiers in Public Health, 6. doi:10.3389/fpubh.2018.00149

Carloni J., Magni R., Veglio E., Ryan S.E., Gherardini A. & Desideri L. (2020). Translation and preliminary validation of the Italian version of the Family Impact of Assistive Technology Scale for Augmentative and Alternative Communication (FIATS-AAC.it). Technology & Disability. 32: 129–135. doi: 10.3233/TAD-200261.

Delarosa L, Horner, S, Eisenberg C, Ball L, Renzoni A, Ryan, S.E. (2012). Family Impact of Assistive Technology Scale: Development of a measurement scale for parents of children with complex communication needs. Augmentative and Alternative Communication.28:171–80. doi: 10.3109/07434618.2012.704525.

Delarosa, E., Horner, S., Eisenberg, C., Ball, L., Renzoni, A. M., & Ryan, S. E. (2012). Family Impact of Assistive Technology Scale: Development of a Measurement Scale for Parents of Children with Complex Communication Needs. Augmentative and Alternative Communication, 28(3), 171–180. doi: 10.3109/07434618.2012.704525.

Khan, Т., Freeman, R. & Druet A. (2023) Louder than words: Pediatric speech disorders skyrocket throughout pandemic. Research Brief, March 14, 2023. Retreived from https://www.komodohealth.com/perspectives/louder-than-words-pediatric-speech-disorders-skyrocket-throughout-pandemic.

Kron A.T., Kingsnorth S., Wright F.V. & Ryan S.E. (2018). Construct validity of the Family Impact of Assistive Technology Scale for augmentative and alternative communication. Augmentative Alternative Communication. 34: 335–347. doi: 10.1080/07434618.2018.1518993.

Larose, V., Sotelo, K., Mottron, L., & Jacques, C. (2021). Initial Development of a Questionnaire About Parents’Perspectives on the Strengths and Interests of Autistic Preschoolers. Canadian Journal of Behavioural Science / Revuecanadienne des sciences du comportement. Advance online publication. doi: 10.1037/cbs0000268.

Light, Janice & McNaughton, David. (2014). Communicative Competence for Individuals who require Augmentative and Alternative Communication: A New Definition for a New Era of Communication?. Augmentative and Alternative Communication. 30. 1–18. doi: 10.3109/07434618.2014.885080.

Ryan S.E., Shepherd T.A., Renzoni A.M., Servais M., Kingsnorth S., Laskey C., Ward K. & Bradley K. (2018). Responsiveness of a parent-reported outcome measure to evaluate AAC interventions for children and youth with complex communication needs. Augmentative and Alternative Communication. 34:348–358. doi: 10.1080/07434618.2018.1520296.

Simms, L. (2008). Classical and modern methods of psychological scale construction. Social and Personality Psychology Compass, 2, 414–433.

Strauss, M. , Smith, G. (2009). Construct validity: Advances in theory and methodology. Annual Review of Clinical Psychology, 5, 1–25.

Usatenko H. (2024) Assisted communication as a factor of attachment in parent-child relationship. (PhD dissertation). Proquest Dissertations and Theses. (https://ispp.org.ua/2024/06/03/usatenko-g-v-asistovana-komunikaciya/).

Downloads

Опубліковано

2024-09-27

Як цитувати

Усатенко, Г. (2024). AДАПТАЦІЯ І ВАЛІДАЦІЯ КОРОТКОЇ ФОРМИ ШКАЛИ ВПЛИВУ ДОПОМІЖНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА СІМ’Ю ПРИ ВИКОРИСТАННІ АЛЬТЕРНАТИВНОЇ ТА ДОДАТКОВОЇ КОМУНІКАЦІЇ (FIATS-AAC 38). Вчені записки Університету «КРОК», (3(75), 246–253. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-246-253

Номер

Розділ

Розділ 3. Психологія