МЕТОДОЛОГІЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ В ЕКОНОМІЦІ: ТРАДИЦІЙНИЙ ТА ОНОВЛЕНИЙ ПІДХОДИ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-73-11-19Ключові слова:
методологія наукових досліджень, економіка, традиційний підхід, оновлений підхід, структура курсу, компоненти, викликиАнотація
У цій статті вирішується проблема ідентифікації традиційного та, так званого «оновленого» підходу до методології наукових досліджень. Автори знаходять аргументи на користь доцільних змін у методології наукових досліджень як в особливій сфері знань. Відповідно, йдеться й про зміни у методології наукових досліджень як в освітньому компоненті програм навчання докторів філософії (PhD). Метою дослідження є обґрунтування структури оновленого курсу методології наукових досліджень. В якості основних факторів (обставин) такого оновлення визначені: зміни, що відбуваються в організації сучасної науки, освіти та суспільства, а також існуюча практика необґрунтованого ототожнення філософії науки та методології наукових досліджень. У статті презентована структура курсу методології наукових досліджень, яка побудована авторами цієї статті на основі проведених апробацій під час реалізації освітньої програми підготовки докторів філософії (PhD) зі спеціальності 051 Економіка в Університеті «КРОК». Ця структура охоплює три компоненти, кожен з них підпорядкований специфічному завданню, а саме: формуванню уявлень про продукти наукової діяльності та зміст наукової новизни, розробці структури наукового дослідження з урахуванням сформульованої проблеми та мети дослідження, створенню джерельної бази дослідження та правильному використанню джерел. У дослідженні використано компаративний, історичний аналіз та факторний аналіз якісних зв’язків між процесами (явищами). Це дало можливість опрацювати, так званий «оновлений» підхід до методології наукових досліджень з позицій історичних досягнень у цій сфері знань і з позицій необхідних змін, пов’язаних з вимогами сучасності. Результатом дослідження є пропонована авторами структура курсу методології наукових досліджень в економіці. Вона має ознаки релевантності викликам, які спричинені змінами у сучасній науці та суспільстві. Саме тому така структура, на думку авторів, може розглядатись як прийнятний варіант змін у методології наукових досліджень в економіці та стати предметом обговорень у середовищі освітян.
Завантаження
Посилання
Darwish, M.A. (2022). Methodology of scientific research and its modern divisions according to Whitney, Marquis, Good and Scates, and Van Dalen. https://www.researchgate.net/publication/359442630
Rebeca, R. (2024). Research Methods in Science. https://sciencing.com/research-methods-in-science-12748094.html
Camarinha-Matos, L.M. (2022). Scientific research methodologies and techniques. https://sites.fct.unl.pt/doutoramento-engenharia-electrotecnica-computadores/files/srmtunit2-2022.pdf
Pandey, P., & Pandey, M.M. (2015). Research methodology: tools and techniques, Bridge Center. https://www.euacademic.org/BookUpload/9.pdf
Gunnel, M. (2016). Research Methodologies: A Comparison of Quantitative, Qualitative and Mixed Methods. https://www.linkedin.com/pulse/research-methodologies-comparison-quantitative-mixed-methods-gunnell/
Шишкіна, Є.К., & Носирєв О.О. (2014). Методологія наукових досліджень : Навч. посібник. Харків : Вид-во «Діса плюс». Доступ через: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/492556a5-18fd-4ec4-8c5e-167c653338a6/content
Самсонов, В.В., Сільвестров, А.М., & Тачиніна О.М. (2022). Методологія наукових досліджень та приклади її використання : Навч. посібник. Київ : НУХТ. Доступ через: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/47687/1/MND.pdf
Радіонова, І.Ф. (2010). Методологія наукових досліджень: прикладний аспект : Навч. посібник. Київ : КНЕУ. Доступ через: https://studfile.net/preview/2399374/
Румик, І.І. (2021). Застосування інтерактивних форм і методів вивчення фінансових дисциплін. Освіта та наука: трансформація, відповідальність, академічна свобода : тези допов. наукової конференції (Київ, 5 березня 2021 року). Київ : Університет «КРОК». Доступ через: https://conf.krok.edu.ua/ONTR/ESTR/paper/view/393
Mihus, I. (2020). Use of scientific profiles to present the results of scientific research of universities. Economics, Finance and Management Review, 3, 89-94. DOI: https://doi.org/10.36690/2674-5208-2020-3-89
Небрат, В.В. (2016). Історико-економічні дослідження в Інституті економіки АН УРСР. Історія народного господарства та економічної думки України, 49, 9-26. Доступ через: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ingedu_2016_49_3
Blaug, M. (1992) The methodology of economics or how economists explain. Second edition. http://digamo.free.fr/blaug80.pdf
Blaug, M. (1997). Economic theory in retrospect. Fourth edition. http://pratclif.com/2014/blaug-economic-theory-in-retrospect.pdf
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII (в редакції від 27.12.2023). Доступ через: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Зразок освітньо-професійної програми : лист Міністерства освіти і науки України від 28.04.2017 р. № 1/9-239. https://pstu.edu/wp-content/uploads/2019/01/
Про затвердження Національної рамки кваліфікацій : постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1341 (в редакції від 25.06.2020 р. № 519). Доступ через: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#n37
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.