ГЕНДЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЇ ДО ПОЗАКЛАСНОГО НАВЧАННЯ В УЧНІВ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-532-538Ключові слова:
підлітки, мотивація, педагогічна психологія, статьАнотація
Відмінність у мотивації між хлопцями та дівчатами починає активніше проявлятися з настанням пубертату. Вже в початковій школі можна бачити відмінність в поведінці, але мотивація до навчання в цей період схожа. Коли учні переходять до середньої школи, можна вже бачити, як вони по різному адаптуються до нових умов або проявляють мотивацію до навчання. Основна мета цієї статті – з’ясування головних відмінних рис в поведінці та мотивації учнів середньої школи, порівняння їх у підлітків 11-16 років, які навчаються в школах в різних країнах (за попередні роки).
Було здійснено аналіз праць, які опубліковані як в Україні, так і в інших країнах за останні п'ятнадцять років. В процесі аналізу було виділено відмінності не лише за статтю в цілому, але і вікові відмінності. Під час обробки інформації, було виділено три вікові категорії підліткового віку: ранній підлітковий вік 11-12 років, середній підлітковий вік 13-14 років та пізній підлітковий вік 15-16 років. Виявлено різний тип мотивації до навчання у хлопців та дівчат, що обумовлено стереотипами, гендером та культурними особливостями. Відмічено, що підлітки підбирають активність на основі того, що більше типово для їх гендеру, при цьому у хлопців та дівчат підліткового віку можуть проявлятися різні співвідношення маскулінних та фемінних рис. Також, мотивація більше відрізняється за статтю, ніж за віком, у дівчат більша внутрішня мотивація, а у хлопців зовнішня. Описано, як культура може впливати на мотивацію хлопців та дівчат, також від типу школи або сімейних цінностей вона залежить.
Проаналізовано міжнародні тенденції у мотивації до навчання у підлітків і порівняно їх з українським досвідом. Враховано різноманітні фактори – економічні, культурні, соціальні та фактор війни.
Завантаження
Посилання
Антонова, З., & Гладка, О. (2024). Мотивація як засіб впливу на прокрастинацію в учнів старших класів.
Білюченко, Ю. М. (2022). Психологічні передумови розвитку ірраціональних переконань у підлітків. Актуальність та особливості наукових досліджень в умовах воєнного стану: зб. тез міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф. з нагоди відзначення Дня науки-2022 в Україні. (с. 201-203). Київ.
Грушецька, В. Л. (2023). Особливості мотивації навчання у підлітків в умовах воєнного стану. (Дисертація, Київський університет імені Бориса Грінченка). Електронне архівне сховище КУБГ.
Дзюба, Т. М. (2024). Самодеструктивна поведінка підлітків як форма негативного переживання травматичного досвіду. Редакційна колегія, 299.
Єрофєєва, Н. В. (2022). Гендерні особливості поведінки підлітків у конфліктних ситуаціях.
Завгородня, О. В., Мінаєнко, Т. А., & Депутат, В. В. (2021). Гендерні аспекти адаптації підлітка до середньої ланки школи. Вчені записки, 82.
Іщенко, Т. В. (2024). Вплив тривожності підлітків на навчальну мотивацію в умовах воєнного стану.
Курдибаха, О. М. (2017). Психологічні особливості гендерної соціалізації підлітків в умовах позашкільних навчальних закладів [Дисертація].
Марченко, О. Ю. (2019). Теоретико-методологічні основи гендерного підходу до формування аксіологічної значущості фізичної культури у школярів.
Матохнюк, Л., & Швець, В. (2025). Розуміння власної гендерної ідентичності сучасними підлітками. Psychology Travelogs, (1), 16–27.
Никоненко, О., & Лимарева, І. (2024). Соціально-психологічні чинники формування мотивації досягнень в умовах війни. Scientific Notes of the University "KROK", (1(73)), 244–253. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-73-244-253
Предко, В. В. (2022). Психологічний аналіз статевих відмінностей у прояві життєстійкості підлітків в процесі освітньої соціалізації. Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки, 17(62), 84–95.
Сисоєва, О. (2019). Гендерний розрив в опануванні STEM предметів: причини та шляхи подолання. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, (2), 111–118.
Сингаївська, І. В., & Кравчук, О. В. (2024). Особливості переживання страхів та тривоги у підлітків. Вчені записки Університету «КРОК», 2(74), 288–297. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-74-288-297
Столярчук, О. А. (2022). Навчання та психоемоційний стан українських підлітків в умовах війни в Україні.
Широких, А., & Шевчук, А. (2023). Психологічні особливості підвищеної тривожності у підлітків. Психологія: реальність і перспективи, (20), 195–204.
Щербан, Т. Д., Ямчук, Т. Ю., Долинай, М. І., Барчі, Б. В., Корнієнко, І. О., Замураєва, Н., ... & Брецко, І. І. (2024). Підліток в умовах війни: психосоціальні аспекти, гендерні виміри та стратегії адаптації.
Національний звіт за результатами Міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. (2023). pisa.testportal.gov.ua. Retrieved August 11, 2025, from https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf
Asif, S., Kamal, A., Fahim, M., Naveen, N., & Yousaf, F. (2018). Exploring Gender Differences in Academic Motivation among Adolescents. Ophthalmology Update, 16(4).
Berenbaum, S. A., Martin, C. L., Hanish, L. D., Briggs, P. T., & Fabes, R. A. (2008). Sex differences in children's play. In Sex differences in the brain: From genes to behavior (pp. 275-290). Oxford University Press.
Bugler, M., McGeown, S. P., & St Clair-Thompson, H. (2013). Gender differences in adolescents' academic motivation and classroom behaviour. Educational Psychology, 35(5), 541–556. https://doi.org/10.1080/01443410.2013.849325
Bugler, M., McGeown, S., & St Clair-Thompson, H. (2015). An investigation of gender and age differences in academic motivation and classroom behaviour in adolescents. Educational Psychology, 36(7), 1196–1218. https://doi.org/10.1080/01443410.2015.1035697
Ganotice, F. A. (2010). A confirmatory factor analysis of scores on Inventory of School Motivation (ISM), Sense of Self Scale, and Facilitating Conditions Questionnaire (FCQ): A study using a Philippine sample. Educational Measurement and Evaluation Review, 1(1), 59–77.
Givens Rolland, R. (2012). Synthesizing the Evidence on Classroom Goal Structures in Middle and Secondary Schools: A Meta-Analysis and Narrative Review. Review of Educational Research, 82(4), 396–435. https://doi.org/10.3102/0034654312464909
Korpershoek, H., Kuyper, H., & van der Werf, G. (2015). Differences in students' school motivation: A latent class modelling approach. Social Psychology of Education, 18(1), 137–163. https://doi.org/10.1007/s11218-014-9274-6
Korpershoek, H., King, R. B., McInerney, D. M., Nasser, R. N., Ganotice, F. A., & Watkins, D. A. (2021). Gender and cultural differences in school motivation. Research Papers in Education, 36(1), 27–51.
Leaper, C., Farkas, T., & Starr, C. R. (2019). Traditional masculinity, help avoidance, and intrinsic interest in relation to high school students' English and math performance. Psychology of Men & Masculinities, 20(4), 603–611. https://doi.org/10.1037/men0000188
Maheswari, K. K., & Aruna, M. (2016). Gender difference and achievement motivation among adolescent school students. International journal of applied research, 2(1), 149–152.
Marumo, P., Joseph, C. H., & Anikelechi, I. G. (2019). Academic motivation of school going adolescents: Gender and age difference. Gender and Behaviour, 17(1), 12306–12315.
Master, A. (2021). Gender stereotypes influence children's STEM motivation. Child Development Perspectives, 15(3), 203–210.
McGuire, L., Hoffman, A. J., Mulvey, K. L., Hartstone-Rose, A., Winterbottom, M., Joy, A., ... & Rutland, A. (2022). Gender stereotypes and peer selection in STEM domains among children and adolescents. Sex Roles, 87(9), 455–470. https://doi.org/10.1007/s11199-022-01327-9
McGuire, L., Jefferys, E., & Rutland, A. (2020). Children's evaluations of deviant peers in the context of science and technology: The role of gender group norms and status. Journal of Experimental Child Psychology, 195, 104845. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2020.104845
McGuire, L., Elenbaas, L., Killen, M., & Rutland, A. (2019). The role of in-group norms and group status in children's and adolescents' decisions to rectify resource inequalities. British Journal of Developmental Psychology, 37(3), 309–322. https://doi.org/10.1111/bjdp.12274
Ratelle, C. F., Duchesne, S., & Guay, F. (2017). Predicting school adjustment from multiple perspectives on parental behaviors. Journal of adolescence, 54, 60–72.
Schweder, S., & Raufelder, D. (2021). Needs satisfaction and motivation among adolescent boys and girls during self-directed learning intervention. Journal of Adolescence, 88, 1–13.
Tapola, A., & Niemivirta, M. (2008). The role of achievement goal orientations in students' perceptions of and preferences for classroom environment. British Journal of Educational Psychology, 78, 291–312. https://doi.org/10.1348/000709907X205272
Vantieghem, W., & Van Houtte, M. (2018). Differences in study motivation within and between genders: An examination by gender typicality among early adolescents. Youth & Society, 50(3), 377–404.
Voyer, D., & Voyer, S. D. (2014). Gender differences in scholastic achievement: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 140(4), 1174–1204. https://doi.org/10.1037/a0036620
Wang, M. T., Guo, J., & Degol, J. L. (2020). The role of sociocultural factors in student achievement motivation: A cross-cultural review. Adolescent Research Review, 5(4), 435–450.
Way, N., Cressen, J., Bodian, S., Preston, J., Nelson, J., & Hughes, D. (2014). "It might be nice to be a girl... Then you wouldn't have to be emotionless": Boys' resistance to norms of masculinity during adolescence. Psychology of Men & Masculinity, 15(3), 241–252. https://doi.org/10.1037/a0037262
Yu, J., McLellan, R., & Winter, L. (2021). Which boys and which girls are falling behind? Linking adolescents' gender role profiles to motivation, engagement, and achievement. Journal of Youth and Adolescence, 50(2), 336–352. https://doi.org/10.1007/s10964-020-01293-z

Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.