РОЗВИТОК КОНКУРЕНТОЗДАТНОЇ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ МЕТОДОМ КОУЧИНГУ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-78-497-504Ключові слова:
метод коучингу, конкурентоздатна особистість, розвиток майбутнього фахівця, професійні компетенції, мотиваційна сфера особистості, професійний розвиток, заклади вищої освітиАнотація
Стаття присвячена особливостям розвитку конкурентоздатності особистості майбутнього фахівця у закладі вищої освіти методом коучингу та відповідно забезпечення його професійного розвитку в майбутньому. Розглянуто основні підходи до конкурентоздатності вітчизняних та зарубіжних науковців, зазначено її важливість на сучасному етапі під час підготовки майбутнього фахівця закладу вищої освіти до здійснення його професійної діяльності. Розкрито сутність та основні підходи до розкриття поняття «коучинг», особливості його виникнення та розвитку. Представлено особливості впровадження методу коучингу в систему освіти, актуальність сьогодні коучингового підходу в роботі викладача закладу вищої освіти. Також висвітлені основні етапи коучингового процесу (аналіз, планування, впровадження, оцінка), під час проходження яких відбувається ґрунтовна робота особистості. Обґрунтовано важливість методу коучингу під час взаємодії між викладачем і майбутнім фахівцем, окреслено напрями допомоги здобувачу вищої освіти у розширенні можливостей, сприянні у набутті професійних компетенцій, вмотивованості, а саме розвиток конкурентоздатності особистості в подальшому. Доведено важливість застосування методу коучингу та використання коучингових інструментів у системі вищої освіти. Визначено важливість розвитку та професійного вдосконалення викладача закладу вищої освіти, який сьогодні окрім опанування методу коучингу та навичок використання його під час своєї професійної діяльності має володіти психологічними знаннями, високим рівнем менеджменту та самоменеджменту тощо та бути ефективним при роботі з групою. Наведено приклади інструментів коучингу, які застосовують у сфері освіти та інших галузях.
Метою дослідження є висвітлення особливостей розвитку конкурентоспроможності особистості майбутнього фахівця у закладі вищої освіти методом коучингу.
Завантаження
Посилання
Крупник, І. Р. (2024). Коучинг в освіті: теорія і практика. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологiчнi науки». Секція 2. Педагогічна та вікова психологія, 2, 22-27. URL: https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/1319/1266
Лев, Н. Ю., & Бала, Р. Д. (2012). Моделі коучингу: характеристика та особливості застосування. Вісник Національного університету «Львівська політехніка» : зб. наук. пр., 727, 76-81.
Нежинська, О. О. (2024). Силабус навчальної дисципліни «Основи коучингу». Ірпінь : Державний податковий університет, 8. URL: https://drive.google.com/file/d/1L5uAMq0wufZe4STlzNxTbMNSW_coQHiK/view
Нежинська, О. О., & Тименко, В. М. (2015). Використання коучингу в системі вищої освіти України. Вісник післядипломної освіти, 15, 236-245. URL: http://umo.edu.ua/visnik-pisljadiplomnoji-osviti---poperedni-vidannja-arkhiv/visnik-pisljadiplomnoji-osviti-zbirnik-naukovikh-pracj-vipusk-15-28
Нежинська, О. О., & Тименко, В. М. (2017). Основи коучингу : навч. посібн. Київ ; Харків : ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 220. : іл. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710073/1/Основи%20коучингу_розміщення%20в%20ел.біблітоеку.pdf
Остафійчук, Р. Ю. (2021). Конкурентоспроможність як організаційний і особистісний феномен у дискурсі соціальної психології. Наукові студії із соціальної та політичної психології, 46(49), 251-257. URL: https://doi.org/10.33120/ssj.vi46(49).174
Сергеєва, Л. М., & Стойчик, Т. I. (2020). Конкурентоздатність як умова професійного становлення фахівців : монограф. Дніпро : Журфонд, 181.
Сидоренко, В. В. (2021). Діяльність школи педагогічного коучингу в умовах управління децентралізацією освіти в Україні. Вісник післядипломної освіти. Серія: Педагогічні науки, 16. 173-193. URL: https://ojs.uem.edu.ua/index.php/vpo/article/view/203
Сингаївська, І. В., & Іванова, О. В. (2023). Коучинговий підхід як інструмент для встановлення довірливих стосунків між батьками і підлітками. Вчені записки Університету «КРОК», 2(70), 166-172.
Bönte, W., Lombardo, S., & Urbig, D. (2017). Economics meets psychology: Experimental and self-reported measures of individual competitiveness. Personality and Individual Differences, 116, 179-185. URL: https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.04.036
Gallwey, W. Timothy (1974). The Inner Game of Tennis. 1st. New York : Random House, 141.
Downey, M. (2015) Effective Modern Coaching: The Principles and Art of Successful Business Coaching. London : LID Publishing, 224.
Marciniak, Ł. T., & Rogala-Marciniak, S. (2012). Coaching. Zbiór narzędzi wspierania rozwoju. Warszawa : ABC a Wolters Kluwer business, 392.
Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality. Second edit. New York, Evanston and London : Harper & Row, Publishers, Inc., 394.
Nieżyńska, H., & Tymenko, W. (2016). Coaching jak innowacyjna technologia pedagogicznego współdziałania w systemie wyższej edukacji Ukrainy. Pracy IV Międzynarodowej Multidyscyplinarnej Konferencji Naukowej «Dylematy współczesnej edukacji. Formy i metody pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi» (12 lipca 2016 r., WSL, Częstochowa, Polska). Problemy nowoczesnej edukacji ; Pod red. Edyty Sadowskiej, Wieslawa Sztumskiego. Częstochowa : WSL, 2016, VI, 139-146.
Rogers, J. (2004). Coaching skills: A handbook. New York : Open University Press, 176.
Cywińska, А., Majewska, S., Pępiak-Kowalska, K., & Szwec, E. (2013). Coaching. Wydanie pierwsze. Lublin, 190.
Whitmore, J. (2017). Coaching for Performance: The Principles and Practice of Coaching and Leadership (5th ed.). Boston : Performance Consultants International, 240.
Zhang, P., Zhang, Y., & Palma, M. A. (2024). Social roles and competitiveness: My willingness to compete depends on who I am (supposed to be). Games and Economic Behavior, 143, 125-151. URL: https://doi.org/10.1016/j.geb.2023.11.005

Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.