ДИСКУРС ІДЕНТИЧНОСТІ У РЕЛЯЦІЙНОМУ ПІДХОДІ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-78-530-543Ключові слова:
ідентичність, дискурс ідентичності, реляційний психоаналіз, інтерсуб’єктивність, аналітичний третій, психоаналітичний процесАнотація
Анотація. Статтю присвячено дослідженню ідентичності як дискурсивного утворення в межах реляційного психоаналізу та інтерсуб’єктивної теорії. Актуальність. Сучасна психотерапевтична практика в українському суспільному контексті спрямована на вирішення проблем кризи ідентичності, фрагментації Я та наслідків травматичного досвіду, зокрема, військових подій. Це зумовлює потребу в нових теоретичних рамках для розуміння формування і зміни ідентичності в аналітичному процесі. Мета дослідження полягає у концептуалізації ідентичності як дискурсу, що співтвориться аналітиком і аналізантом у просторі інтерсубʼєктивної психології. Методологія. Дослідження ґрунтується на теоретичному аналізі та синтезі сучасної психоаналітичної літератури і філософських напрацювань з проблеми ідентичності. Застосовано порівняльно-аналітичний метод для зіставлення есенціалістичних і конструктивістських поглядів на природу Я та його розвиток. Для ілюстрації положень статті використано клінічні випадки з психотерапевтичної практики автора. Результати. Обґрунтовано, що ідентичність у психоаналітичному процесі не є фіксованою внутрішньою структурою, а виникає та трансформується у діалогічній взаємодії та несвідомому обміні значеннями між учасниками психотерапії. Реляційне позасвідоме (інтерсуб’єктивний “аналітичний третій”) постає як спільний простір, в якому розгортається дискурс ідентичностей, включаючи взаємні проєкції, ідентифікації та створення наративів про себе. Висвітлено теоретичну новизну такого підходу: перегляд традиційних уявлень про цілісне «Я» на користь динамічної множинності самостей, що проявляються залежно від відносин. Висновки. Визначено, що розуміння ідентичності як дискурсивного процесу дозволяє гнучкіше підходити до терапевтичних тупиків та криз, пов’язаних з питаннями самовизначення пацієнта. Це створює можливості для спільного з клієнтом переосмислення його наративів, інтеграції конфліктних аспектів особистості та відновлення цілісності Я. Перспективи. Отримані результати відкривають простір для подальших досліджень у напрямку поєднання психоаналітичних і дискурсивних методів вивчення ідентичності, а також для розробки клінічних підходів, спрямованих на роботу з кризами ідентичності та посттравматичними розладами у рамках реляційного підходу.
Завантаження
Посилання
Aron, L. (1996). A meeting of minds: Mutuality in psychoanalysis. The Analytic Press.
Butler, J. (1990). Gender trouble: Feminism and the subversion of identity. Routledge.
Benjamin, J. (1988). The bonds of love: Psychoanalysis, feminism, and the problem of domination. Pantheon Books.
Benjamin, J. (2018). Beyond doer and done to: Recognition theory, intersubjectivity and the third. Routledge.
Brandom, R. (2007). The structure of desire and recognition: Self-consciousness and self-constitution. Philosophy & Social Criticism, 33(1), 127–150. https://doi.org/10.1177/0191453707071389
Bromberg, P. M. (1998). Standing in the spaces: Essays on clinical process, trauma, and dissociation. The Analytic Press.
Cushman, P. (2019). Between two worlds: A political psychology for precarious times. Oxford University Press.
Davies, J. M. (2004). Whose bad objects are we anyway? Repetition and our elusive love affair with evil. Psychoanalytic Dialogues, 14(6), 711–732.
Davies, J. M., & Frawley, M. G. (1992). Dissociative processes and transference-countertransference paradigms in the treatment of adult survivors of childhood sexual abuse. Psychoanalytic Dialogues, 2(1), 5–36.
Deleuze, G. (1993). The fold: Leibniz and the Baroque (T. Conley, Trans.). University of Minnesota Press. (Original work published 1988)
Deleuze, G. (1994). Difference and repetition (P. Patton, Trans.). Columbia University Press. (Original work published 1968)
Deleuze, G., & Guattari, F. (1987). A thousand plateaus: Capitalism and schizophrenia (B. Massumi, Trans.). University of Minnesota Press. (Original work published 1980)
Erikson, E. H. (1959). Identity and the life cycle. International Universities Press.
Foucault, M. (1972). The archaeology of knowledge (A. M. Sheridan Smith, Trans.). Pantheon Books. (Original work published 1969)
Foucault, M. (1977). Discipline and punish: The birth of the prison (A. Sheridan, Trans.). Pantheon Books. (Original work published 1975)
Foucault, M. (1988). Technologies of the self. In L. H. Martin, H. Gutman, & P. H. Hutton (Eds.), Technologies of the self: A seminar with Michel Foucault (pp. 16–49). University of Massachusetts Press.
Freud, S. (1929). Das Unbehagen in der Kultur [Civilization and its discontents]. Internationaler Psychoanalytischer Verlag.
Gergen, K. J. (1991). The saturated self: Dilemmas of identity in contemporary life. Basic Books.
Gerson, S. (2004). The relational unconscious: A core element of intersubjectivity, thirdness, and clinical process. The Psychoanalytic Quarterly, 73(1), 63–98.
Harris, A. (2000). Gender as a soft assembly: Tomboys’ stories. Studies in Gender and Sexuality, 1(3), 223–250.
Hegel, G. W. F. (1977). Phenomenology of spirit (A. V. Miller, Trans.). Oxford University Press. (Original work published 1807)
Heidegger, M. (1962). Being and time (J. Macquarrie & E. Robinson, Trans.). Harper & Row. (Original work published 1927)
Kernberg, O. F. (2006). Identity: Recent findings and clinical implications. Psychoanalytic Inquiry, 26(4), 395–406. https://doi.org/10.1080/07351690600995515
Kohut, H. (1971). The analysis of the self. International Universities Press.
Kojève, A. (1969). Introduction to the reading of Hegel: Lectures on the phenomenology of spirit (J. H. Nichols Jr., Trans.). Basic Books.
Kristeva, J. (1982). Powers of horror: An essay on abjection (L. S. Roudiez, Trans.). Columbia University Press. (Original work published 1980)
Levinas, E. (1969). Totality and infinity: An essay on exteriority (A. Lingis, Trans.). Duquesne University Press. (Оригінальна робота опублікована 1961)
McAdams, D. P. (1997). The stories we live by: Personal myths and the making of the self. Guilford Press.
Mitchell, S. A. (2000). Relationality: From attachment to intersubjectivity. The Analytic Press.
Ogden, T. H. (2020). Toward a revised form of analytic thinking and practice: The evolution of analytic theory of mind. The Psychoanalytic Quarterly, 89(2), 201–226.
Rorty, R. (1989). Contingency, irony, and solidarity. Cambridge University Press.
Sartre, J.-P. (1956). Being and nothingness: An essay on phenomenological ontology (H. E. Barnes, Trans.). Philosophical Library. (Original work published 1943)
Stern, D. B. (1997). Unformulated experience: From dissociation to imagination in psychoanalysis. The Analytic Press.
Stolorow, R. D., Atwood, G. E., & Orange, D. M. (2002). Worlds of experience: Interweaving philosophical and clinical dimensions in psychoanalysis. Basic Books.
Sullivan, H. S. (1953). The interpersonal theory of psychiatry. W. W. Norton & Company.
Winnicott, D. W. (1971). Playing and reality. Tavistock Publications.
Wittgenstein, L. (1953). Philosophical investigations (G. E. M. Anscombe, Trans.). Basil Blackwell.

Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.