FEATURES OF THE DEVELOPMENT OF COPING STRATEGIES IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING OF PSYCHOLOGISTS: COGNITIVE AND BEHAVIORAL ASPECTS

Authors

  • Yurii Shynkarenko KROK University

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-76-402-408

Keywords:

psychological education, professional training, coping strategy, stress resistance, adaptation, psycho-emotional state, cognitive techniques, modeling techniques

Abstract

Abstract. The article analyzes the peculiarities of the development of coping strategies in the process of professional training of future psychologists with the focus on cognitive and behavioral aspects. Given the modern conditions of high requirements for psychological training of specialists, the formation of stress resistance and adaptive potential through the development of effective coping strategies is of particular importance. This allows future psychologists to ensure the quality performance of professional duties, overcoming the challenges associated with the specifics of their activities. The article reveals the relevance of the study, substantiates the need to integrate the development of coping strategies into professional education, given the high level of emotional stress of psychologist’s work.

The modern scientific literature that highlights the relationship between personal traits, social influences and the specifics of learning environment in the formation of coping strategies has been analyzed. The key cognitive and behavioral components of these strategies, which play a significant role in the professional efficiency and psychological well-being of specialists, are highlighted. It is substantiated that the development of coping strategies is an important factor in preventing emotional burnout, which emphasizes their importance in the professional training of future psychologists.

The paper uses the methods of theoretical analysis, comparison, generalization and systematization, which allowed to structure modern approaches to the study of coping strategies. It is proved that the professional training of psychologists should include not only the acquisition of theoretical knowledge and practical skills, but also the development of the ability for emotional self-regulation and adaptation to stressful situations. The content of the cognitive and behavioral components of coping strategies is determined.

As a result, it is proved that the effectiveness of the formation of coping strategies depends on the ability of the modern education system to take into account the cognitive and behavioral aspects of the coping competence of future professionals. The specific methods and techniques for developing the cognitive and behavioral components of coping strategies in future psychologists are outlined. The theoretical study forms a solid basis for further improvement of psychological education aimed at training stress-resistant and professionally adapted specialists.

Prospects for further research are related to the study of the dynamics of the development of the cognitive and behavioral components of coping strategies at different stages of training, as well as the influence of individual psychological characteristics of psychological education students on this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yurii Shynkarenko , KROK University

PhD student of the specialty “Psychology”,

KROK University , Kyiv

References

Андрущенко, І. Г. (2018). Психологічні особливості впливу копінг-стратегій на саморозвиток особистості юнацького віку. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія»: Збірник наукових праць, 6, 4–8. DOI: 10.25264/2415-7384-2018-6-4-8

Войцеховська, О. (2016). Сучасні напрями досліджень копінг-стратегій особистості. Педагогіка і психологія професійної освіти, 2, 95–104.

Володарська, Н. (2024). Розгляд копінг-стратегій як фактор розвитку внутрішніх ресурсів студентів в умовах війни. Наукові інновації та передові технології, 4(32), 1269–1282. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-4(32)-1269-1282

Карамушка, Л. М., & Снігур, Ю. С. (2024). Психологія вибору копінг-стратегії керівниками освітніх організацій: Монографія. Київ: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740194/1/monographia.pdf

Коляда, Н., & Золотар, Є. (2023). Копінг-стратегії та механізми психологічного захисту у студентів із різним рівнем антиципаційної спроможності. Перспективи та інновації науки, 4(22), 45–49.

Кузьменко, О. М., & Сингаївська, І. В. (2022). Взаємозв’язок між часовими орієнтаціями особистості та базовими копінг-стратегіями, активованими під час війни. Держава, регіони, підприємництво: інформаційні, суспільно-правові, соціально-економічні аспекти розвитку: тези доповідей ІV Міжнародної конференції. К. : Університет "КРОК", 277–280.

Сингаївська І. В. (2012). Особливості підготовки магістрів за спеціалізацією «Бізнес-психологія» магістратури «Бізнес-адміністрування» в Університеті «КРОК». Правничий вісник Університету «КРОК», 14, 120–123.

Сова, Т. В., & Литвиненко, О. О. (2024). Психічний стан особистості в умовах дистанційної роботи. Слобожанський науковий вісник. Серія: Психологія, 1, 175–182. DOI: https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.1.31

Ткачук, Т. А., & Тарасенко, І. (2016). Копінг-поведінка як основа конструктивного опанування важких життєвих ситуацій. Технології розвитку інтелекту, Т. 2, Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tri_2016_2_1_12

Черкашин, А. (2021). Стресостійкість та копінг-стратегії поведінки студентів під час освітнього процесу у закладах вищої освіти. Теорія і практика управління соціальними системами, 1, 98–107.

Чухрій, І. В. (2023). Особливості розвитку адаптивних копінг-стратегій майбутніх фахівців з психології юнацького віку. Габітус, 45, 85–88. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.45.14

Шеленкова, Н. Л. (2019). Дослідження копінг-стратегій в процесі адаптації студентів першого року навчання. Науковий вісник Херсонського державного університету, 1, 72–77. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2019-1-11

Boekaerts, M. (2010). Coping with stressful situations: An important aspect of self-regulation. In Peterson, P., Baker, E., & McGaw, B. (Eds.). International encyclopedia of education, 570–575. Elsevier. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.00602-3

Carver, C. S., & Connor-Smith, J. (2010). Personality and coping. Annual Review of Psychology, 61, 679–704. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.093008.100352

Connor-Smith, J. K., & Flachsbart, C. (2007). Relations between personality and coping: A meta-analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 93(6), 1080–1107. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.93.6.1080

Elman, N. & Illfelder-Kaye, J. & Robiner, W. (2005). Professional Development: Training for Professionalism as a Foundation for Competent Practice in Psychology. Professional Psychology-research and Practice – PROF PSYCHOL-RES PRACT, 36. DOI: 10.1037/0735-7028.36.4.367

Freire, C., Ferradás, M. del M., Regueiro, B., Rodríguez, S., Valle, A., & Núñez, J. C. (2020). Coping strategies and self-efficacy in university students: A person-centered approach. Frontiers in Psychology, 11. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00841

Freire, C., Ferradás, M. del M., Valle, A., Núñez, J. C., & Vallejo, G. (2016). Profiles of psychological well-being and coping strategies among university students. Frontiers in Psychology, 7. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01554

Mytnyk, A., Ivashkevych, E., Chanchykov, I., Predko, V., & Stakhova, O. (2023). Professional training of future psychologists in the information space in higher education institutions. Amazonia Investiga, 12(61), 112–121. DOI: https://doi.org/10.34069/AI/2023.61.01.12

Pichurin, V. (2015). Coping strategies and psychological readiness of students for professional work. Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 19(2), 53–59. DOI: https://doi.org/10.15561/18189172.2015.0209

Suprun, D. (2017). Professional training of psychologists in the field of special education. IJPINT, 4 (2), 90–96. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0011.5918.

Wadsworth, M. E. (2015). Development of maladaptive coping: A functional adaptation to chronic, uncontrollable stress. Child Development Perspectives, 9(2), 96–100. DOI: https://doi.org/10.1111/cdep.12112

Published

2024-12-30

How to Cite

Shynkarenko , Y. (2024). FEATURES OF THE DEVELOPMENT OF COPING STRATEGIES IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING OF PSYCHOLOGISTS: COGNITIVE AND BEHAVIORAL ASPECTS. Science Notes of KROK University, (4(76), 402–408. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-76-402-408