МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ РОЗВИТКУ КОПІНГ-СТРАТЕГІЙ У МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-286-294Ключові слова:
особистісний ресурс, копінг, емоційний інтелект, стресостійкість, емоційна саморегуляціяАнотація
Статтю присвячено актуальній науковій проблематиці – ролі копінг-стратегій у формуванні особистості майбутнього психолога. Доведено значущість конструктивних копінг-стратегій для забезпечення професійної ефективності здобувачів психологічної освіти, а також готовності до здійснення професійної діяльності. Обґрунтовано необхідність системного та раннього вивчення сформованості профілю копінг-стратегій у майбутніх психологів, у зв’язку з тим, що від конфігурації профілю залежить здатність вільно розкривати професійні знання, вміння та навички на робочому місці, зберігати накопичений досвід та ефективно орієнтуватися серед різноманітних професійних завдань. Метою статті є аналіз та систематизація методологічних підходів до дослідження психологічного явища копінг-поведінки з виділенням внеску кожного з них у розробку методів визначення рівнів сформованості копінг-стратегій у здобувачів психологічної освіти. Для цього використано теоретичні методи дослідження: аналіз джерельної бази, абстрагування (виділення істотних властивостей), компаративний аналіз (порівняння сутнісних особливостей різних методологічних підходів), класифікація, систематизація, узагальнення. Розглянуто дефініцію поняття «копінг-стратегія». Пояснено зв’язок копінг-стратегій з професійно важливими компетентностями майбутніх психологів. Обґрунтувано необхідність своєчасної діагностики розвитку копінг-стратегій цієї категорії осіб та охарактеризовано методологічні підходи до вивчення розвитку копінг-стратегій у здобувачів психологічної освіти. Визначено внесок кожного методологічного підходу у розробку методів визначення рівнів сформованості копінг-стратегій у здобувачів психологічної освіти, а також систематизовано їх з урахування специфіки професійної діяльності фахівців психологічних служб. Перспективи подальших досліджень пов’язані з оцінкою ефективності окреслених методологічних підходів до дослідження копінг-стратегій у процесі професійної підготовки психологів, вивченням ролі культурних та соціальних контекстів розвитку копінг-стратегій у структурі особистості майбутніх психологів.
Завантаження
Посилання
Абрамов, В. В. (2013). Теоретико-методологічні підходи до дослідження копінг поведінки. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки, (4), 108–114. http://nbuv.gov.ua/UJRN/apspp_2013_4_17
Войцеховська, О. (2016). Сучасні напрями досліджень копінг-стратегій особистості. Педагогіка і психологія професійної освіти, (2), 95–104.
Гринчук, О. (2022). Копінг-стратегії поведінки як чинник формування психологічної готовності майбутніх офіцерів-психологів до військової служби. Психологія особистості, 12(1). https://doi.org/10.15330/ps.12.1.26-34
Карамушка, Л. М., & Снігур, Ю. С. (2024). Психологія вибору копінг-стратегії керівниками освітніх організацій: Монографія. Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740194/1/monographia.pdf
Коваленко, А. Б., & Родіна, Н. В. (2011). Дослідження копінг-поведінки: тенденції та перспективи. Наука і освіта, (9), 110–113. https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2011/9_2011/28.pdf
Коляда, Н., & Золотар, Є. (2023). Копінг-стратегії та механізми психологічного захисту у студентів із різним рівнем антиципаційної спроможності. Перспективи та інновації науки, (4(22)), 45–49.
Никоненко, О., & Лимарева, І. (2024). Соціально-психологічні чинники формування мотивації досягнень в умовах війни. Вчені записки Університету «КРОК», 1(73), 244–253. DOI: 10.31732/2663-2209-2024-73-244-254
Нікітіна, О. П., & Дацун, Г. О. (2017). Специфіка копінг-поведінки майбутніх практичних психологів у ситуаціях навчального оцінювання та засади її оптимізації. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія. Психологічні науки, 1(2), 97–103. https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/262/237
Отич, Д. Д. (2013). Динаміка копінг-стратегій майбутніх психологів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка, (114), 145–151. http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/VchdpuPH_2013_114_31.pdf
Родіна, Н. В. (2013). Психологія копінг-поведінки: системне моделювання (дис. доктора психол. наук: 19.00.01). Київ.
Сингаївська І. В. (2012). Особливості підготовки магістрів за спеціалізацією «Бізнес-психологія» магістратури «Бізнес-адміністрування» в Університеті «КРОК». Правничий вісник Університету «КРОК», 14, 120–123.
Ткачук, Т.А., & Тарасенко, І. (2016). Копінг-поведінка як основа конструктивного опанування важких життєвих ситуацій. Технології розвитку інтелекту, 2(1). http://nbuv.gov.ua/UJRN/tri_2016_2_1_12
Черкашин, А. (2021). Стресостійкість та копінг-стратегії поведінки студентів під час освітнього процесу у закладах вищої освіти. Теорія і практика управління соціальними системами, (1), 98–107.
Швець, Д. В. (2017). Копінг-поведінка майбутніх правоохоронців у контексті прогностичної компетентності. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 6, 188–197.
Шевченко, С., & Варіна, Г. (2022). Особливості дослідження копінг-стратегій майбутніх фахівців в проєкції збереження психологічної безпеки особистості. Актуальні проблеми формування творчої особистості педагога в контексті наступності дошкільної та початкової освіти: збірник матеріалів VI Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції, 653-656. http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/12739/
Шеленкова, Н.Л. (2019). Дослідження копінг-стратегій в процесі адаптації студентів першого року навчання. Науковий вісник Херсонського державного університету, (1), 72–77.
https://doi.org/10.32999/ksu2312–3206/2019–1-11
Ярош, Н. С., & Розумна, М. В. (2020). Features of Coping Strategies in Students Brought Up in a Single-Parent Family. The Journal of Karazin V. N. Kharkiv National University. A Series of «Psychology», (69), 29–36. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2020-69-04
Booth, J. & Neill, J. (2017). Coping strategies and the development of psychological resilience. Journal of Outdoor and Environmental Education, 20, 47–54. DOI: 10.1007/BF03401002.
Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Carver, C. S. (1997). You want to measure coping but your protocol’s too long: Consider the Brief COPE. International Journal of Behavioral Medicine, 4(1), 92–100.
Creswell, J. W. & Poth, C. N. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design Choosing among Five Approaches. 4th Edition, SAGE Publications, Inc., Thousand Oaks.
Esmaeili M., Oveisi, K., Alizadeh, F., Kheirabadi, M. & Jamalpour, H. (2018). An Investigation on Coping Skills Training Effects on Mental Health Status of University Students. Research Paper - Journal of Humanities Insights, 02, 37–42. DOI: 10.22034/jhi.2018.61430.
Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1980). An analysis of coping in a middle-aged community sample. Journal of Health and Social Behavior, 21(3), 219–239.
Freud, A. (1923). The Ego and the Mechanisms of Defense. London: Hogarth Press.
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. New York: Bantam Books.
Gustems-Carnicer, J., Calderón, C. (2013). Coping strategies and psychological well-being among teacher education students. European Journal of Psychology of Education, 28, 1127–1140. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0158-x
Henry, M. A., Shorter, S., Charkoudian, L. K., et al. (2022). Coping behavior versus coping style: characterizing a measure of coping in undergraduate STEM contexts. International Journal of STEM Education, 9, 17. https://doi.org/10.1186/s40594-022-00331-5
Lazarus, R. S. (1993). Coping theory and research: Past, present, and future. Psychosomatic Medicine, 55(3), 234–247.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. Springer Publishing.
Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397–422.
Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2008). Emotional Intelligence: New Ability or Eclectic Traits? American Psychologist, 63(6), 503–517.
Santos de Almeida, Z., & Soares Benevides, A. (2020). The impact of social skills and coping strategies on problem solving in psychology university students. Ciencias Psicológicas, 14(2), e-2228. DOI: https://doi.org/10.22235/cp.v14i2.2228
Schon, D. A. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York: Basic Books
Skinner, E. A., & Zimmer-Gembeck, M. J. (2007). The development of coping. Annual review of psychology, 58, 119–144. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.58.110405.085705.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.