METHODOLOGICAL APPROACHES TO STUDYING THE DEVELOPMENT OF COPING STRATEGIES IN FUTURE PSYCHOLOGISTS
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-286-294Keywords:
personal resource, coping, emotional intelligence, stress resistance, emotional self-regulationAbstract
The article is devoted to an actual scientific problem - the role of coping strategies in the formation of the personality of the future psychologist. The importance of constructive coping strategies for ensuring the professional efficiency of psychological education students has been proved. The need for a systematic and early study of the formation of the profile of coping strategies in future psychologists is substantiated, due to the fact that the ability to freely disclose professional knowledge, skills and abilities at the workplace, retain accumulated experience and effectively navigate among various professional tasks depends on the configuration of the profile. The purpose of the article is the analysis and systematization of methodological approaches to the study of the psychological phenomenon of coping behavior, highlighting the contribution of each of them to the development of methods for determining the levels of formation of coping strategies in students of psychological education. For this, theoretical research methods were used: analysis of the source base, abstraction (identification of essential properties), comparative analysis (comparison of essential features of different methodological approaches), classification, systematization, generalization. The definition of the concept of "coping strategy" is considered. The relationship between coping strategies and professionally important competencies of future psychologists is explained. The necessity of a timely diagnosis of the development of coping strategies of this category of persons is substantiated and methodological approaches to the study of the development of coping strategies in students of psychological education are characterized. The contribution of each methodological approach to the development of methods for determining the levels of formation of coping strategies in students of psychological education was determined, and they were also systematized taking into account the specifics of the professional activity of psychological service specialists. Prospects for further research are related to the evaluation of the effectiveness of the outlined methodological approaches to the study of coping strategies in the process of professional training of psychologists, the study of the role of cultural and social contexts in the development of coping strategies in the personality structure of future psychologists.
Downloads
References
Абрамов, В. В. (2013). Теоретико-методологічні підходи до дослідження копінг поведінки. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки, (4), 108–114. http://nbuv.gov.ua/UJRN/apspp_2013_4_17
Войцеховська, О. (2016). Сучасні напрями досліджень копінг-стратегій особистості. Педагогіка і психологія професійної освіти, (2), 95–104.
Гринчук, О. (2022). Копінг-стратегії поведінки як чинник формування психологічної готовності майбутніх офіцерів-психологів до військової служби. Психологія особистості, 12(1). https://doi.org/10.15330/ps.12.1.26-34
Карамушка, Л. М., & Снігур, Ю. С. (2024). Психологія вибору копінг-стратегії керівниками освітніх організацій: Монографія. Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740194/1/monographia.pdf
Коваленко, А. Б., & Родіна, Н. В. (2011). Дослідження копінг-поведінки: тенденції та перспективи. Наука і освіта, (9), 110–113. https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2011/9_2011/28.pdf
Коляда, Н., & Золотар, Є. (2023). Копінг-стратегії та механізми психологічного захисту у студентів із різним рівнем антиципаційної спроможності. Перспективи та інновації науки, (4(22)), 45–49.
Никоненко, О., & Лимарева, І. (2024). Соціально-психологічні чинники формування мотивації досягнень в умовах війни. Вчені записки Університету «КРОК», 1(73), 244–253. DOI: 10.31732/2663-2209-2024-73-244-254
Нікітіна, О. П., & Дацун, Г. О. (2017). Специфіка копінг-поведінки майбутніх практичних психологів у ситуаціях навчального оцінювання та засади її оптимізації. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія. Психологічні науки, 1(2), 97–103. https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/262/237
Отич, Д. Д. (2013). Динаміка копінг-стратегій майбутніх психологів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка, (114), 145–151. http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/VchdpuPH_2013_114_31.pdf
Родіна, Н. В. (2013). Психологія копінг-поведінки: системне моделювання (дис. доктора психол. наук: 19.00.01). Київ.
Сингаївська І. В. (2012). Особливості підготовки магістрів за спеціалізацією «Бізнес-психологія» магістратури «Бізнес-адміністрування» в Університеті «КРОК». Правничий вісник Університету «КРОК», 14, 120–123.
Ткачук, Т.А., & Тарасенко, І. (2016). Копінг-поведінка як основа конструктивного опанування важких життєвих ситуацій. Технології розвитку інтелекту, 2(1). http://nbuv.gov.ua/UJRN/tri_2016_2_1_12
Черкашин, А. (2021). Стресостійкість та копінг-стратегії поведінки студентів під час освітнього процесу у закладах вищої освіти. Теорія і практика управління соціальними системами, (1), 98–107.
Швець, Д. В. (2017). Копінг-поведінка майбутніх правоохоронців у контексті прогностичної компетентності. Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 6, 188–197.
Шевченко, С., & Варіна, Г. (2022). Особливості дослідження копінг-стратегій майбутніх фахівців в проєкції збереження психологічної безпеки особистості. Актуальні проблеми формування творчої особистості педагога в контексті наступності дошкільної та початкової освіти: збірник матеріалів VI Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції, 653-656. http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/12739/
Шеленкова, Н.Л. (2019). Дослідження копінг-стратегій в процесі адаптації студентів першого року навчання. Науковий вісник Херсонського державного університету, (1), 72–77.
https://doi.org/10.32999/ksu2312–3206/2019–1-11
Ярош, Н. С., & Розумна, М. В. (2020). Features of Coping Strategies in Students Brought Up in a Single-Parent Family. The Journal of Karazin V. N. Kharkiv National University. A Series of «Psychology», (69), 29–36. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2020-69-04
Booth, J. & Neill, J. (2017). Coping strategies and the development of psychological resilience. Journal of Outdoor and Environmental Education, 20, 47–54. DOI: 10.1007/BF03401002.
Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Carver, C. S. (1997). You want to measure coping but your protocol’s too long: Consider the Brief COPE. International Journal of Behavioral Medicine, 4(1), 92–100.
Creswell, J. W. & Poth, C. N. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design Choosing among Five Approaches. 4th Edition, SAGE Publications, Inc., Thousand Oaks.
Esmaeili M., Oveisi, K., Alizadeh, F., Kheirabadi, M. & Jamalpour, H. (2018). An Investigation on Coping Skills Training Effects on Mental Health Status of University Students. Research Paper - Journal of Humanities Insights, 02, 37–42. DOI: 10.22034/jhi.2018.61430.
Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1980). An analysis of coping in a middle-aged community sample. Journal of Health and Social Behavior, 21(3), 219–239.
Freud, A. (1923). The Ego and the Mechanisms of Defense. London: Hogarth Press.
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. New York: Bantam Books.
Gustems-Carnicer, J., Calderón, C. (2013). Coping strategies and psychological well-being among teacher education students. European Journal of Psychology of Education, 28, 1127–1140. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0158-x
Henry, M. A., Shorter, S., Charkoudian, L. K., et al. (2022). Coping behavior versus coping style: characterizing a measure of coping in undergraduate STEM contexts. International Journal of STEM Education, 9, 17. https://doi.org/10.1186/s40594-022-00331-5
Lazarus, R. S. (1993). Coping theory and research: Past, present, and future. Psychosomatic Medicine, 55(3), 234–247.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. Springer Publishing.
Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397–422.
Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2008). Emotional Intelligence: New Ability or Eclectic Traits? American Psychologist, 63(6), 503–517.
Santos de Almeida, Z., & Soares Benevides, A. (2020). The impact of social skills and coping strategies on problem solving in psychology university students. Ciencias Psicológicas, 14(2), e-2228. DOI: https://doi.org/10.22235/cp.v14i2.2228
Schon, D. A. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York: Basic Books
Skinner, E. A., & Zimmer-Gembeck, M. J. (2007). The development of coping. Annual review of psychology, 58, 119–144. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.psych.58.110405.085705.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.