THE STRATEGIC DEVELOPMENT CHALLENGES OF TOURIST DESTINATIONS IN THE WARTIME CONDITIONS
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-74-116-124Keywords:
tourist destination, strategic management, tourism industry, martial law, sustainable developmentAbstract
The article presents a study on the peculiarities of managing a tourist destination during wartime. It outlines the main problems of destination management in these conditions and the obstacles that hinder the management of tourist destinations during wartime. The authors conducted a comprehensive study of critical factors that influence the strategic management of tourist destinations in unpredictable war conditions. The tasks, and main peculiarities of strategic management under such circumstances have been identified. Trends in the development of tourism entrepreneurship in Ukraine have been analyzed, and the main problems and threats have been systematized. The authors have categorized and summarized the challenges faced by tourism entrepreneurs in wartime, including decreased tourist demand, forced relocation of a significant part of the population, restrictions on men traveling abroad, closed airspace, increased operating costs, decreased tourist safety, and more. It is noted that the development of new tours and the reorientation of tourism activities to more promising tourist destinations in conflict areas could be the tools to address these problems. The advantages of tourist destinations as the basis for forming an optimal management strategy in wartime have been examined. Emphasis has been placed on the strategic and tactical opportunities to support the development of tourism entrepreneurship in the context of modern challenges. The scientific novelty of the obtained results lies in the comprehensive study of this issue and finding new approaches to managing tourist directions in uncertain conditions. The methodological basis of the study includes general theoretical and specific methods, including logical generalization, comparative analysis, theoretical interpretation, as well as analytical, systematic, comparative analysis, and systematization. The results of the study can be useful in the practical work of tourism enterprises seeking to improve the efficiency of their economic activities in wartime.Downloads
References
Ткачук, Л. М. (2015). Актуальні тенденції розвитку туризму в Україні: геополітичний контекст. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія 4: Географія і сучасність: зб. наук. праць. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. Вип. 33. С. 233–243.
Williams, N. L., Wassler, P., & Fedeli, G. (2023). Social representations of war tourism: A case of Ukraine. Journal of Travel Research, 62(4), 926-932.
Dolnicar, S. & McCabe, S. (2022), “Solidarity tourism - How can tourism help the Ukraine and other war-torn countries?” Annals of Tourism Research, 94,1–4, аvailable at: https://doi.org/10.31235/osf.io/4vcpz (Accessed 10 April 2024).
Simpson, J. J., & Schuler Scott, A. (2023). Enemy of my enemy is my friend: War volunteer tourism. Annals of Tourism Research, 101(C).
Державне агентство розвитку туризму (2022). 4,2 млн. іноземців та 14,7 млн. українців: дані про перетин державного кордону за 2021 рік. URL: https://www.tourism.gov.ua/blog/4-2-mln-inozemciv-ta-14-7-mln-ukrayinciv-dani-pro-peretin-derzhavnogo-kordonu-za-2021-rik (дата звернення: 10 квітня 2024)
Економічна правда (2023) «Дані Держприкордонслужби та ООН щодо українців, які покинули країну, відрізняються вдвічі – Opendatabot», URL: https://www.epravda.com.ua/news/2023/ 08/16/703274 (Дата звернення: 15 квітня 2024 р.).
Відвідайте Україну сьогодні (2024). «Скільки іноземців в’їхало в Україну у 2023 році та з яких країн вони прибували найчастіше?». URL: https://visitukraine.today/uk/blog/ 3270/how-many-foreigners-entered-ukraine-in-2023-and-from-which-countries-did-they-come-most-often. (Дата звернення: 16 квітня 2024).
Фінансовий клуб (2024). «Податки з туризму в Україні повернулися на довоєнний рівень». URL: https://finclub.net/ua/news/podatky-vid-turyzmu-v-ukraini-povernulysia-na-dovoiennyi-riven.html. (Дата звернення:17 квітня 2024 р.).
Міністерство культури та інформаційної політики України (2024). «Внаслідок російської агресії в Україні пошкоджено 1062 пам’ятки культурної спадщини», URL: https://mcip.gov.ua/news/cherez-rosijsku-agresiyu-v-ukrayini-postrazhdalo-1062-pamyatky-kulturnoyi-spadshhyny/ (Дата звернення: 18 квітня 2024).
Верховна Рада України онлайн: Офіційний веб-портал Верховної Ради України (2022) «Збережемо природно-заповідний фонд України», URL: https://www.rada.gov.ua/news/razom/220659. html (Дата звернення: 20 квітня 2024 р.).
The world bank (2021) «Travel & Tourism Competitiveness Index, 1-7 (best)», аvailable at: https://prosperitydata360.worldbank.org/ en/indicator/ WEF+TTCI+TTCI(Accessed 18 April 2024).
Дзеркало тижня (2022). «Гірший фінансовий стан понад 60% українців – опитування». URL: https://zn.ua/ukr/ UKRAINE/u-ponad-60-ukrajintsiv-pohirshilosja-materialne-stanovishche-opituvannja.html (Дата звернення: 19 квітня 2024 р.).
Романова, А. А. (2018). «Управління розвитком туризму в умовах збройних конфліктів». Сучасна економіка, вип. 9, С. 93–104. URL: https://modecon.mnau.edu.ua/issue/9-2018/romanova.pdf (Дата звернення: 29 квітня 2024).
Носирєв, О., Деділова, Т. & Токар, І. (2022) Розвиток індустрії туризму та гостинності в українській економічній стратегії постконфліктної реконструкції. Соціально-економічні проблеми і держава (електронний журнал), Вип. 26, вип. 1, стор 55-68.
Київська школа економіки (2024) «Загальна сума збитків, завданих Україні через війну, станом на січень 2024 року — $155 млрд». URL: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna -suma-zbitkiv-zavdana-infrastrukturi-ukrayini-zrosla-do-mayzhe-155-mlrd-otsinka-kse-institute-stanom-na-sichen-2024-roku/ (Дата звернення: 11 травня 2024 р.).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.