PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF PERSONAL PROFESSIONAL SELF-DEVELOPMENT OF FUTURE PSYCHOLOGISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-73-227-233

Keywords:

future psychologists, personal and professional self-development, readiness for personal and professional self-development, personal reflection, professional reflection

Abstract

The article analyzes modern theoretical and empirical studies of the problem of personal and professional self-development of future psychologists. The purpose of the theoretical and empirical research is to analyze the psychological factors (mechanisms) of the personal and professional self-development of future psychologists during the period of study in higher education institutions. The relationship and interdependence of personal and professional self-development is revealed, and approaches to determining their essence and structure are analyzed. The analysis of scientific sources of the essence of personal and professional self-development helps to define this phenomenon as a complex of personal attributes, professional knowledge and skills that determine the success of self-improvement and increase the efficiency of professional activities to the level of professionalism. The personal and cognitive features that determine the personal and professional self-development of the future specialist are analyzed. The results of an empirical study of reflection as the main mechanism of personal and professional self-development of future psychologists are presented. According to the results of empirical research, future psychologists have an average and low level of development of reflexivity, which indicates an incomplete analysis of their own behavior, their state in conditions of constant changes, past events and themselves in them; do not take into account their capabilities in planning the results of their activities, have difficulties in understanding the behavior of other people.  It is summarized that professional training has a positive effect on the development of reflection of future psychologists, but those with a low level revealed a lack of reflection skills and unpreparedness for personal and professional self-development. The conclusions describe ways to optimize the development of reflection and personal and professional self-development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Larisa Danilevich, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University

PhD of Psychological, Associate Professor of Psychology chair, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University,

References

Бугерко Я. (2003) Процеси розгортання інтелектуальної рефлексії у модульно розвивальному освітньому циклі. Психологія і суспільство. № 4. 46–53.

Брюховецька О.В., Гусєв А.І., Чаусова Т.В., Інжиєвська Л.А. (2022) Психологічні особливості розвитку професійно важливих якостей майбутнього психолога у закладі вищої освіти. Вісник післядипломної освіти. 4 Серія «Соціальні та поведінкові науки». Вип. 22(51). 47–62.

Васильєва Ольга (2020) Професійний саморозвиток майбутніх психологів. EUROPEAN HUMANITIES STUDIES: State and Society 1 (3), 215–223. URL : file:///D:/Downloads/221-Article%20Text-289-1-10-20201214.pdf

Іващенко А. І. (2020) Професійна рефлексія як механізм саморозвитку майбутніх психологів. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07. Націон. педаг. ун-тет ім. М.П. Драгоманова. 248 с.

Казанжи М. Й., Вдовіченко О.В.(2021) Креативність та рефлексія як особистісні механізми збагачення потенціалу самозмінювання. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. 2021. Т. 32 (71). № 3. 24–29.

Кетлер-Митницька Т.С. (2020) Інтернальність як чинник готовності майбутніх психологів до особистісно-професійного саморозвитку. автореф. дис. … канд. психол. наук 19.00.07. Київ.

Кузікова С.Б. (2020) Психологічні основи становлення суб’єкта саморозвитку в юнацькому віці. Монографія. Суми: Видавництво СумДПУ. 324.

Мирошник О. (2020) Рефлексивність та регуляторний потенціал особистості. Психологія і особистість. № 2 (18). 234 - 246. URL : https://psychpersonality.pnpu.edu.ua/article/view/211925/212137

Омельченко Т.В. (2018) Саморозвиток майбутніх психологів в період професійного навчання. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VI (75), Issue: 181. P. 69-72. URL : https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/526884.pdf

Сергєєнкова О. П. (2017) Рефлексія як механізм професіоналізації майбутніх психологів. Психолого-педагогічні особливості розвитку особистості в освітньому просторі : збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції / Ред.кол.: Т.Д. Щербан (гол.ред.) та ін. Мукачево : Вид-во МДУ. 124–126.

Сингаївська І. В. (2015) Аналіз особистісних особливостей викладача як чинника його професійної успішності. Правничий вісник Університету «КРОК». К.: Вищий навчальний заклад «Університет економіки та права «КРОК». Вип. 21. 150–157.

Сорокіна О. (2017) Вплив рефлексії на професійне становлення студентів-психологів. Науковий вісник МНУ імені В.О.Сухомлинського. Психологічні науки. Вип. 6. 190–193. URL : http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/psihol-visnik-18-2017-36.pdf

Published

2024-03-30

How to Cite

Danilevich, L. (2024). PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF PERSONAL PROFESSIONAL SELF-DEVELOPMENT OF FUTURE PSYCHOLOGISTS. Science Notes of KROK University, (1(73), 227–233. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-73-227-233