METHODOLOGY OF SCIENTIFIC RESEARCH IN THE ECONOMICS: TRADITIONAL AND UPDATED APPROACHES
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-73-11-19Keywords:
methodology of scientific research, economics, traditional approach, updated approach, course structure, components, challengesAbstract
This article solves the problem of identifying the traditional and the so-called "updated" approach to the methodology of scientific research. The authors find arguments in favor of appropriate changes in the methodology of scientific research as a special field of knowledge. Accordingly, this refers to changes in the methodology of scientific research both in the educational component of the training programs for doctors of philosophy (PhD) programs. The purpose of the study is to justify the structure of the updated course in the methodology of scientific research. The main factors (circumstances) of such an update are defined as: changes taking place in the organization of modern science, education and society, as well as an insufficiently substantiated identification of the philosophy of science and the methodology of scientific research. The article presents the structure of the methodology of scientific research course, created by the authors of this article and tested in the educational program for training doctors of philosophy (PhD) in the Economics at the "KROK" University. The structure of course includes three components, each of them subordinate to a specific task, namely: the formation of ideas about the products of scientific activity and the content of scientific novelty, the development of the structure of scientific research taking into account the formulated problem and the purpose of the research, the creation of a research source base and the correct use of sources. The authors used comparative, historical analysis and factor analysis of qualitative relationships between processes (phenomena). This made it possible to work out the so-called "updated" approach to the methodology of scientific research from the standpoint of historical achievements in this field of knowledge and from the standpoint of necessary changes related to modern requirements. The result of the research is the structure of the methodology of scientific research course in Economics proposed by the authors. It has a features of relevance to the challenges caused by changes in modern science and society. That is why such a structure, according to the authors, can be considered as an acceptable option for changes in the methodology of scientific research in economics and become the subject of discussions among educators.Downloads
References
Darwish, M.A. (2022). Methodology of scientific research and its modern divisions according to Whitney, Marquis, Good and Scates, and Van Dalen. https://www.researchgate.net/publication/359442630
Rebeca, R. (2024). Research Methods in Science. https://sciencing.com/research-methods-in-science-12748094.html
Camarinha-Matos, L.M. (2022). Scientific research methodologies and techniques. https://sites.fct.unl.pt/doutoramento-engenharia-electrotecnica-computadores/files/srmtunit2-2022.pdf
Pandey, P., & Pandey, M.M. (2015). Research methodology: tools and techniques, Bridge Center. https://www.euacademic.org/BookUpload/9.pdf
Gunnel, M. (2016). Research Methodologies: A Comparison of Quantitative, Qualitative and Mixed Methods. https://www.linkedin.com/pulse/research-methodologies-comparison-quantitative-mixed-methods-gunnell/
Шишкіна, Є.К., & Носирєв О.О. (2014). Методологія наукових досліджень : Навч. посібник. Харків : Вид-во «Діса плюс». Доступ через: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/492556a5-18fd-4ec4-8c5e-167c653338a6/content
Самсонов, В.В., Сільвестров, А.М., & Тачиніна О.М. (2022). Методологія наукових досліджень та приклади її використання : Навч. посібник. Київ : НУХТ. Доступ через: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/47687/1/MND.pdf
Радіонова, І.Ф. (2010). Методологія наукових досліджень: прикладний аспект : Навч. посібник. Київ : КНЕУ. Доступ через: https://studfile.net/preview/2399374/
Румик, І.І. (2021). Застосування інтерактивних форм і методів вивчення фінансових дисциплін. Освіта та наука: трансформація, відповідальність, академічна свобода : тези допов. наукової конференції (Київ, 5 березня 2021 року). Київ : Університет «КРОК». Доступ через: https://conf.krok.edu.ua/ONTR/ESTR/paper/view/393
Mihus, I. (2020). Use of scientific profiles to present the results of scientific research of universities. Economics, Finance and Management Review, 3, 89-94. DOI: https://doi.org/10.36690/2674-5208-2020-3-89
Небрат, В.В. (2016). Історико-економічні дослідження в Інституті економіки АН УРСР. Історія народного господарства та економічної думки України, 49, 9-26. Доступ через: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ingedu_2016_49_3
Blaug, M. (1992) The methodology of economics or how economists explain. Second edition. http://digamo.free.fr/blaug80.pdf
Blaug, M. (1997). Economic theory in retrospect. Fourth edition. http://pratclif.com/2014/blaug-economic-theory-in-retrospect.pdf
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII (в редакції від 27.12.2023). Доступ через: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Зразок освітньо-професійної програми : лист Міністерства освіти і науки України від 28.04.2017 р. № 1/9-239. https://pstu.edu/wp-content/uploads/2019/01/
Про затвердження Національної рамки кваліфікацій : постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1341 (в редакції від 25.06.2020 р. № 519). Доступ через: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#n37
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.