RELATIONSHIP OF SELF-ESTEEM AND SELF-PRESENTATION OF YOUTH IN SOCIAL NETWORKS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-71-142-149

Keywords:

self-esteem, self-presentation, self-attitude, youth, social networks

Abstract

The article describes the features of correlation of self-esteem and self-attitude of youth that uses social networks. The phenomenon of self-presentation has acquired great significance and relevance due to the emergence and spread of social networks that involve a demonstration of one’s Self in the dimension of social networks and taking of a certain position. In modern world, social networks help young people feel connected to others and present themselves as individuals. Self-esteem is an assessment that a person gives to themselves, their qualities and abilities, as well as their place in the social environment. A person's self-esteem shows their social adaptation, it plays a role of a regulator of behaviour and activity that accumulates the entire life experience of an individual. The phenomenon of self-presentation may be interpreted within one of three paradigms: 1) self-presentation is defined as a general characteristic of an individual's social behaviour, that is, purposeful and conscious behaviour aimed at creating a certain impression on others; the process or the subject’s constant desire to present the desired image to the external and internal public); 2) self-presentation as a mean for elimination of cognitive dissonance; 3) there is a relation between person’s self-presentation and self-awareness. The results of an empirical study of the features of the correlation between self-esteem and self-presentation of young people in social networks are presented. It was found empirically that half of the interviewees had a low level of self-esteem, it was also found that the self-presentation tactics of the assertive type predominate in terms of manifestation, and the tactics of the defensive type acquired comparatively less manifestation. In accordance with the results of the correlation analysis, it was determined that when the level of self-esteem increases, young people use defensive type defensive type of self-presentation less. In other words, when the level of self-esteem increases, young people begin to lean towards self-presentation strategies aimed primarily at managing impressions, and not at protecting their own image in the eyes of others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Larysa Berezovska, Lviv Polytechnic National University

Candidate of Psychological Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Theoretical and Practical Psychology, Lviv Polytechnic National University, Lviv

References

Бондар, Н. Є., Бондар, Ю. І., & Дубовська, К. М. (2012) Психологічні особливості самопрезентації студентської молоді в соціальних мережах інтернет. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки. Вип. 37. 261-266.

Диса, О. С. (2018) Особливості самопрезентації у соціальних мережах. Проблеми формування громадянського суспільства в Україні : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Дніпро, 12 квітня 2018 р.). Дніпро : ДДУВС, 2018. 81-83

Краснякова, А. О. (2016) Інтернет-середовище як новий комунікативний простір самопрезентації особистості. Наукові студії із соціальної та політичної психології. Вип. 38. 286-297.

Тканова, В. В. (2022) Особистісна самопрезентація сучасної молоді у соціальних мережах. Актуальні проблеми психології в закладах освіти, 7, 140–144.

Huang, W. (2018) Analysis on Self-presentation in Internet Social Media. 3rd international social sciences and education conference. 19–22.

Zarghooni, S. A (2007) Study of Self-Presentation in Light of Facebook. – [Електронний ресурс]. – https://zarghooni.files.wordpress.com/2011/09/zarghooni-2007- selfpresentation_on_facebook.pdf

Ляховець, Л.О., Лісневська, А.О. (2020) Особливості само презентації юнаків-користувачів мережі Instagram. Теорія і практика сучасної психології. 1 (2). 89-94.

Березова, Д.О. (2021) Я-образ як фактор самопрезентації в соціальних мережах у менеджерів по роботі з клієнтами. Національний авіаційний університет. Київ. Режим доступу: https://dspace.nau.edu.ua/handle/NAU/54144

Вислоух, І.С. (2021) Самопрезентація у соціальних мережах як елемент стратегії пошуку роботи. Національний авіаційний університет. Київ. Режим доступу: https://dspace.nau.edu.ua/handle/NAU/51665

Колеснікова, Т.В., Сингаївська, І.В. (2020) Психологічні передумови формування іміджу сучасної жінки в соціальних мережах. Держава, регіони, підприємництво: інформаційні, суспільно-правові, соціально-економічні аспекти розвитку: тези доповідей ІІ Міжнародної конференції (Київ, 20 листопада 2020 р.). К.: Університет «КРОК». 44–46.

Настояща, К. В. (2019) Практики самопрезентації в інтернет-просторі: форми і тенденції . Науково-теоретичний альманах «Грані». 22 (1). 20-28

Duffy, B., Pruchniewska, U., Scolere, L. (2017) Platform-specific self-branding: Imagined affordances of the social media ecology. 8th International International Conference on Social Media and Society. 5. 1–9.

Вавілова, А.С. (2021) Стратегії самопрезентації дорослих та підлітків у соціальних мережах. Науковий вісник Херсонського державного університету. Психологічні науки (2). 14-21.

Макогончук, Н.В. (2022) Соціальні мережі та передумови хибної самопрезентації особистості у Facebook. Особистість та суспільство в цифрову еру: психологічний вимір ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 24 черв. 2022 р.). Нац. ун-т «Одес. юрид. акад.». Одеса: Національний університет «Одеська юридична академія». 141-144.

Кутішенко, В.П., Ставицька, С.О. (2009) Психологія розвитку та вікова психологія: Практикум: навч. посіб. К.: Каравела.

Капустюк, О.М. (2007) Самопрезентація як засіб створення позитивного іміджу особистості. Проблеми загальної та педагогічної психології. 2. 95–102.

Зелінська, Т.М., Михайлова, І.М. (2009) Практикум із загальної психології: Навч.посібн. К.:Каравела.106-108.

Published

2023-09-30

How to Cite

Berezovska, L. (2023). RELATIONSHIP OF SELF-ESTEEM AND SELF-PRESENTATION OF YOUTH IN SOCIAL NETWORKS. Science Notes of KROK University, (3(71), 142–149. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-71-142-149