ECONOMIC APPROACHES TO THE FUNCTIONING OF THE MARKETING SYSTEM AT INDUSTRIAL ENTERPRISES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-68-9-19

Keywords:

marketing activity, economic approaches, marketing system, industrial enterprise, 3D-marketing, marketing tools

Abstract

The article examines the current issues of organizing marketing activities and the functioning of modern marketing systems at industrial enterprises. The main goal of marketing activity of industrial enterprises is determined. Based on this, the authors formulated the task of marketing industrial enterprises. The content of the enterprise's marketing activity is defined and all its modern components are described in detail. The structural approach to the economic description of the process of managing the marketing activity of an industrial enterprise is applied, its main stages are indicated. The article pays considerable attention to the description of the economic reasons that necessitate the introduction and use of modern methods and means of marketing. Also, the components and specific functional tasks that marketing activities must perform to ensure a sufficient level of competitiveness of domestic industrial enterprises are given. The stages of the formation of the marketing system and its management at the enterprise are disclosed. Separately, the authors substantiated the understanding that precisely the system (complex) approach to marketing management of an industrial enterprise involves the use of various economic tools in the management process. It has been specified which main marketing tools should be used in the work of industrial enterprises. The author paid considerable attention to the study of the main elements of the marketing management system of an industrial enterprise. The main features are determined and the content of the forms of manifestation of the main features of the formation of marketing systems at industrial enterprises in the modern conditions that have developed on the market have been investigated. A new tool - 3D-marketing is singled out as the latest tool of marketing activity of an industrial enterprise. The author cited the main areas of application of 3D marketing, the undeniable advantages of its use, the peculiarities of the impact on the consumer, as well as the characteristic features that distinguish it from traditional marketing tools. The author schematically described the organization of functioning of marketing systems at domestic industrial enterprises. The article also indicates the prospects for the development of marketing of domestic industrial enterprises.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ihor Rumyk, KROK University

Doctor of Science (Economics), Professor, Professor of national economy and finance department, KROK University, Kyiv, Ukraine

Serhii Pyzhianov, KROK University

postgraduate student, KROK University, Kyiv, Ukraine

References

Гудзь О.Є. Модернізація інформаційного забезпечення корпоративного управління на основі сучасних цифрових технологій. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2018. № 3 (25). С. 4-12.

Ковтун Е.О., Бондар І.О., Гуменюк А.А. Особливості розробки маркетингової стратегії для здійснення оптимізації зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2016. Вип. 6(1). С. 169-171.

Мосійчук І.В. Особливості управління маркетинговою діяльністю підприємств в Україні. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/25081

Нечаєв В.П. Промисловий маркетинг : навч.-метод. посіб. для самост. вивчення дисципліни. Кривий Ріг : МІНЕРАЛ, 2016. 185 с.

Петрова І.Л., Лойко Є.М. Методичний засади розробки маркетингової стратегії підприємства. Вчені записки Університету «КРОК». 2022. № 1(65). С. 95-104. URL: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-65-95-104.

Пилипенко О.О., Румик І.І. Управління фінансово-господарською діяльністю інтегрованих підприємств на інноваційній основі. Вчені записки Університету «КРОК». №2 (62). Київ, 2021. С. 166-175. URL: http://snku.krok.edu.ua/vcheni-zapiski-universitetu-krok/article/view/419/448

Пилипенко О.О., Румик І.І. Фінансове забезпечення підприємств: можливості використання когнітивного моделювання. Вчені записки Університету «КРОК». 2022. №2(66). С. 44-52. URL: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-66-44-52

Rumyk I. Modeling the impact of economic indicators on food security. Economics, Finance and Management Review. 2021. Iss. 2(6). Pp. 4-13.

Румик І.І. Розвиток фінансового сектору: стан, фінансова інклюзія, візія та стратегія дій. Соціально-економічні та правові аспекти розвитку суспільства : колективна монографія. Київ: ВНЗ «Університет економіки та права «КРОК», 2020. С. 132-145.

Терещенко І.О., Кібальник В.О. Маркетингові аспекти стратегічного управління підприємством. Інвестиції: практика та досвід. 2019. №20. С. 56-60.

Тимохіна Я.О. Інтегровані маркетингові комунікації: періодизація розвитку та визначення понять. Сталий розвиток економіки. 2013. №4. С. 324-328.

Фоміченко І.П, Кондратенко О.О, Руденко Т.Є, Брант М.А. Організація маркетингової діяльності промислових підприємств у сучасних умовах господарювання. Економічний вісник Донбасу. № 3(61), 2020. С. 139-145.

Швець Н.В., Шевцова Г.З. Удосконалення методичних підходів до оцінювання конкурентоспроможності галузі. Економічний вісник Донбасу. 2018. № 2 (52). С. 114-123.

Шевченко Т.М., Шевченко О.А. Маркетингова стратегія підприємства: формування та розвиток в умовах ринкових відносин національної економіки. Ефективна економіка. 2020. №12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8414

Шульга Л.В., Терещенко І.О., Шарлай О.В. Сучасні маркетингові стратегії управління підприємством. Ефективна економіка. 2020. №9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8192

Янчук Т.В. Стратегія формування конкурентних переваг підприємства в сучасних умовах ринку. Галицький економічний вісник. (58). 2022. С. 115-120.

Published

2022-12-30

How to Cite

Rumyk, I., & Pyzhianov, S. (2022). ECONOMIC APPROACHES TO THE FUNCTIONING OF THE MARKETING SYSTEM AT INDUSTRIAL ENTERPRISES. Science Notes of KROK University, (4(68), 9–19. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-68-9-19

Most read articles by the same author(s)