MODERN STRATEGIES IN INTERNATIONAL MARKETING

Authors

  • Oksana Losheniuk Chernivtsi Institute of Trade and Economics of State University of Trade and Economics
  • Liudmyla Halan State University of Intelligent Technologies and Telecommunications
  • Igor Posokhov National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-66-123-131

Keywords:

globalization, modern marketing strategies, international marketing, digital marketing, multinational companies, investments, competition, innovations, marketing communications, branding, success

Abstract

The realities of globalization processes in the world economy create new requirements for sustainable business development, especially for innovative companies engaged in foreign economic activity or aiming to develop new markets. The importance of applying the latest marketing strategies, both in Ukrainian and foreign companies, was due to the need to reorient business in accordance with new challenges and threats provoked by the consequences of the crown crisis and the processes of active digital transformation in almost all sectors. The purpose of the study is the analysis of theoretical aspects and the development of practical recommendations for the formation of effective marketing strategies for multinational companies in the context of modern market trends. The article considers the peculiarities of the process of developing modern strategies in international marketing through the prism of major market trends. Theoretical and practical aspects of formation of competitive marketing strategies are analyzed. The procedure of selection of marketing tools is proposed, the application of which will promote the development of the most effective management business solutions when companies enter foreign markets. Interpretations of the concept of "marketing strategy" are generalized, and the main factors influencing the process of forming an international marketing strategy in terms of the main business strategy of the company are identified. The types of marketing strategies are considered and their classification is given. An algorithm for creating an international marketing strategy for companies entering the world commodity and high-tech markets is proposed. Proposals for the implementation of effective marketing measures, the application of which will contribute to the achievement of certain marketing goals of companies in the long run. In particular, the expediency of using digital marketing tools to strengthen the competitive position of companies in international markets, ensure quality communication and feedback from consumers and business partners. Practical recommendations have been developed to help companies create their own authentic international marketing strategy to achieve competitive advantage and long-term success in entering new international markets.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oksana Losheniuk, Chernivtsi Institute of Trade and Economics of State University of Trade and Economics

PhD (Economics), аssociate рrofessor of marketing, digital economics and entrepreneurship department

Liudmyla Halan, State University of Intelligent Technologies and Telecommunications

PhD (Economics), аssociate рrofessor of public administration department

Igor Posokhov, National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”

Doctor of science (Economics), professor, professor of business economics and international economic relations department

References

Гриценко О. А. Цифрова економіка: сучасні виклики для економістів та правознавців. Економічна теорія та право. 2018. № 2(33). С. 77‒90. DOI: https://doi.org/10.31359/2411-5584-2018-33-2-77.

Шталь Т. В., Козуб В. О., Нахметов А. Н. Формування міжнародної маркетингової стратегії виходу компанії на зовнішній ринок. БІЗНЕСІНФОРМ. 2018. № 1. С. 345–351.

Кіржецька М., Кіржецький Ю. Особливості цифрової стратегії підприємства залежно від розміру бізнесу. Галицький економічний вісник. 2020. № 5(66). С. 7‒15.

Войтович Н. В. Особливості маркетингової стратегії в умовах цифрової трансформації. Соціальна економіка. 2021. № 62. С.122–129.

Джадан І. М. Підходи до трактування сутності міжнародної стратегії маркетингу промислового підприємства. Технологический аудит и резервы производства. 2014. № 6(2). С. 7–12.

Циганкова Т. М. Міжнародний маркетинг: теоретичні моделі та бізнес-технології: монографія. Київ : КНЕУ, 2004. 400 с.

Мельник Д. Л. Маркетингова стратегія підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2009. № 3. С. 213–219.

Корж М. В. Стратегії міжнародного маркетингу в умовах глобалізації: автореф. дис. д-ра екон. наук : 08.00.02. Донецьк, 2010. 38 с.

Morgan N. A., Whitler K. A., Feng H. et al. Research in marketing strategy. Journal of the Academy of Marketing Science. 2019. Vol. 47, Issue 1. P. 4‒29. DOI: https://doi.org/10.1007/s11747-018-0598-1.

Сокол К. М. Стратегії міжнародного маркетингу в контексті виходу компаній на світовий ринок інформаційних технологій : дис. на здобуття наук. ступеня к.е.н. : 08.00.02 / Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, Харків, 2016, 262 с.

Плотницька С. І. Стратегії виходу організації на міжнародні ринки : конспект лекцій. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2020. 47 с.

Співаковська Т. В. Формування маркетингових стратегій машинобудівних підприємств в умовах інтернаціоналізації ринків: автореф. дис. канд. екон. наук : 08.00.04. Київ, 2009. 20 с.

Hossain R. M. Analysis of Marketing Strategy and Quality Policy of Nestlé. International Journal of Scientific Research and Engineering Development. 2020. Vol. 3, Issue 2. P. 1145‒1152.

Abugre J. B., Anlesinya A. Corporate social responsibility strategy and economic business value of multinational companies in emerging economies: The mediating role of corporate reputation. Business Strategy and Development. 2020. Vol. 3, Issue 1. P. 4‒15. DOI: https://doi.org/10.1002/BSD2.70.

Ibrahim E. B., Harrison T. The impact of internal, external, and competitor factors on marketing strategy performance. Journal of Strategic Marketing. 2019. Vol. 28, Issue 7. P. 639‒658.DOI: https://doi.org/10.1080/0965254X.2019.1609571.

Weinstein A. (2020). Houdini’s magical marketing strategies. Journal of Strategic Marketing. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0965254X.2020.1825985.

Published

2022-06-20

How to Cite

Losheniuk, O., Halan, L., & Posokhov, I. (2022). MODERN STRATEGIES IN INTERNATIONAL MARKETING. Science Notes of KROK University, (2(66), 123–131. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-66-123-131

Issue

Section

Chapter 2. Management and administration