MODERN TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF MAJOR TYPES OF TOURIST BUSINESS

Authors

  • Nataliia Maliarchuk Uman State Pedagogical University named after Pavlo Tychyna

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-62-115-124

Keywords:

tourism, market of tourist services, subjects of tourism entrepreneurship, tourist business, strategy, trends in tourist business development

Abstract

Modern tourism business is one of the largest and fastest growing sectors of the economy. Often the tourism industry is seen as a mediator of economic and social change in society. In addition, tourism is able to support national unification through the inflow of foreign currency, encourage cultural activities and traditional crafts, and make a significant impact on various service sectors. The tourism industry plays a significant role in creating jobs, reducing unemployment, mainly through the development of tourism entrepreneurship, able to eliminate social problems, give impetus to the country's development and replenish the budget, which leads to growth in gross domestic product. The purpose of the work is to determine the level of development of entrepreneurial activity in the field of tourism in the regions. The study is based on the analysis of tourist flows, the share of tourism in GDP, the number of active actors in the field of tourism in the dynamics of recent years, the analysis of the dynamics of changes in the fund of collective accommodation; analysis of the level and quality of transport services and how it affects the development of tourist flows; analysis of the correlation between the number of confirmed cases of COVID-19 and the number of daily flights. The results of the study were ratings on the development of entrepreneurial activity in tourism; identification of factors hindering the development of entrepreneurship in tourism, proposals to improve the development of major types of tourism entrepreneurship. The scope of the study is the activities of the tourism industry: the Ministry of Culture and Sports, tourism development departments, tour operators and travel agents, industry organizations, consumers. The results of the study can be used in the development of regional programs for tourism development in the framework of the state program for tourism development until 2027.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nataliia Maliarchuk, Uman State Pedagogical University named after Pavlo Tychyna

lecturer of the department of marketing, management and business management

References

WTTC. «Safe Travels»: Global Protocols & Stamp for the New Normal. 2020. URL: https://wttc.org/COVID-19/Safe-Travels-Global-Protocols-Stamp.

Фролова Т. А. Экономика и предпринимательство в сфере социальнокультурного сервиса и туризма. Конспект лекций. СПбАУиЭ. 2000. 68 с.

Ильина Е. Н. Менеджмент туризма. Туризм как вид деятельности : учебник. Финансы и статистика. 2001. 96 с.

Розвиток українського та світового готельного господарства. URL: http://ru.osvita.ua/vnz/reports/management/15286/.

Офіційний сайт Всесвітньої туристичної організації. URL: http://www2.unwto.org/en.

Всесвітня рада з туризму та подорожей WTTC. URL: http://www.wttc.org/research/economic-research/economic-impact-analysis/.

Офіційний сайт Державної служби статистики України. Колективні засоби розміщування в Україні (юридичні особи, відокремлені підрозділи юридичних осіб) у 2019 році. URL: https://ukrstat.org/uk/operativ/operativ2019/tyr/kol_zas_ukr/arch_kol_zas_ukr.htm.

Офіційний сайт Державної служби статистики України. Колективні засоби розміщування в Україні (юридичні особи, відокремлені підрозділи юридичних осіб) у 2011–2019 рр. URL: https://ukrstat.org/uk/operativ/operativ2013/tur/zr_u.html

Давидова О. А. Сучасний стан та перспективи розвитку готельного господарства України. Вісник Хмельницького національного університету. 2017. № 2, Т. 2. С. 257-260.

Берещак В. Як COVID-19 змінить готельний бізнес в Україні. URL: https://thepage.ua/ua/exclusive/sho-stanetsya-z-gotelyami-cherez-koronavirus.

Орлова О. М. Актуальні проблеми туристичного бізнесу в Україні. БізнесІнформ. 2017. № 1. С. 153-160.

Економічна статистика. Економічна діяльність. Туризм. Державна служба статистики України. 2020. URL: http://www.ukrstat.gov.ua.

Думська О. «Буде туристичний Майдан». Як коронавірус вплинув на туризм в Україні та світі. Радіо Свобода. 2020. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/tourism-aftercoronavirus/ 30586049.html.

Про схвалення Стратегії розвитку туризму та курортів на період до 2026 року: розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 берез. 2017 р. № 168. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249826501.

Всесвітня туристична організація (ЮНВТО). Світовий туристичний барометр. Травень. 2020. URL: https://tourlib.net/wto/UNWTO_Barometer_2020_02.pdf.

Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09669582.2020.1758708.

Офіційний сайт Студопедія. URL: https://studopedia.com.ua/1_32944_vidi-pidpriiemnitstva-v-turizmi.html.

Статистичний щорічник України за 2019 р. Державна служба статистики України. URL: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwixr9PUgJ_yAhW8_7sIHQqOByMQFnoECAUQAw&url=http%3A%2F%2Fwww.ukrstat.gov.ua%2Foperativ%2Foperativ2020%2Ftyr%2Ftyr_dil%2Ftur_d_19_u.xlsx&usg=AOvVaw0eC8t2lHfw692yzB8Y971M.

Про туризм: Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95-вр#Text.

FlightRadar24. Total number of flights tracked by Flightradar24, per day, last 90 days. 2020. URL : https://www.flightradar24.com/data/statistics.

European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC). (2020). COVID-19 Situation update worldwide. Retrieved April 4, 2020. URL : https://www.ecdc.europa.eu/en/geographical-distribution-2019-ncov-cases.

Офіційний сайт Worldometer. URL: https://www.worldometers.info/coronavirus/.

Published

2021-06-13

How to Cite

Maliarchuk, N. (2021). MODERN TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF MAJOR TYPES OF TOURIST BUSINESS. Science Notes of KROK University, (2 (62), 115–124. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-62-115-124

Issue

Section

Chapter 7. Entrepreneuship, trade and stock exchanges