ADVANTAGES OF FACT-BASED DECISION-MAKING PRINCIPLE ON TQM IMPLEMENTATION AT LIBYAN IRON & STEEL COMPANY LISCO

Authors

  • Hisham Safar «KROK» University
  • Olena Bielova «KROK» University

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-61-147-153

Keywords:

project management, Total Quality Management (TQM), TQM implementation, quality, quality control, rejected and defected products, fact-based decision-making

Abstract

The article is devoted to the study of the peculiarities of the formation and management decisions, based on facts in the process of implementing the principle of Total Quality Management in the Libyan Iron & Steel Company LISCO. The aim of the article is to determine the role of the principles of implementation of total quality management (TQM) in relation to product quality in the Libyan Metallurgical Company (LISCO). The article examines the peculiarities of Libyan companies and found that Libyan manufacturing companies, on the example of the Libyan Iron & Steel Company LISCO, face many difficulties and obstacles in implementing and maintaining modern quality management systems. The article presents the definitions of "Quality", "Quality Management" and "Total Quality Management". It is proven that since today "Total Quality Management" is still a new concept that is currently being implemented in the activities of the Libyan company LISCO, the question arises about improving the applied quality management methods. This article demonstrated that Libyan companies and their management still have lack of knowledge about programs and approaches to Total Quality Management. In addition, the study and analysis of the current activities of the Libyan company will help managers and executives who make decisions based on facts in the management of manufacturing companies and projects implemented in the course of their activities; also, these studies will allow companies to focus on the strengths and weaknesses of management systems in general, which are associated with the implementation of common quality systems. The article also notes that the Libyan company LISCO makes many efforts to try to develop and implement a system of Total Quality Management and effectively apply it in the company as a whole and in the process of implementing individual projects in particular. However, the article emphasizes that due to the large number of threats and difficulties in implementing a Total Quality Management system in the company's activities (the most powerful of which are the impact of exogenous factors, some technical aspects, integration and development of Libyan company’s staff), it becomes clear that systems to date is only partially possible and requires phased implementation. The article also raises the question of the need for a comprehensive approach to research on the formation and implementation of the Total Quality Management system in LISCO and argues the relevance of further research in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hisham Safar , «KROK» University

postgraduate student

Olena Bielova, «KROK» University

PhD (Economics), associate professor at marketing and behavioral economics department

References

Данченко О. Б., Бєлова О. І., Сафар Х. М. Забезпечення ефективного управління якістю торгових підприємств шляхом використання концепції TQM. Вчені записки університету «КРОК». 2019. Вип. 2 (54). С. 90-96.

Абдуссалам Шибані, Мессауд Сайдані, Наваль Гербал, Оцінка перешкод, що заважають впровадженню TQM в лівійських організаціях. Впровадження загального управління якістю в лівійській будівельній галузі. Організація та управління проєктами, 2010. Вип. 2, No 4, С.382–403.

Шибані А., Соєнтано Р., Ганджан Е., Сагу А., Гербал Н. Емпіричне дослідження повного управління якістю в Лівії: запропонований настанова щодо впровадження. Міжнародний журнал інформаційних систем у секторі послуг, 2012. Вип. 4 (1): С. 40-52. URL : http://www.igi-global.com/article/empirical-investigation-total-qualitymanagement/62249.

Мохаммад Мунір Ахмад Редха Ельхуні. Критичні фактори якості для успішного впровадження TQM в лівійському нафтогазовому секторі. Бенчмаркінг. 2014. №. 21. Вип. 5. С. 713-733. DOI: http://dx.doi.org/10.1108/BIJ-06-2012-0045.

Салех А., Сассі Р., Інтеграція звіту про якість витрат із прикладом використання інструментів TQM: на барі та штанговому млині (TS-4) LISCO, 1-а конференція промислових технологій (CIT2017). 2017.

Шетван А., Айфа А., Баді І. Мінімізація витрат на виробництво рідкої сталі в лівійській металургії. Міжнародний журнал інженерії та інформаційних технологій (IJEIT), Том.5, №1, 2018.

Елхусейн Х. Еласфер, Аждар Карамі. Ефективність обраних практик управління людськими ресурсами щодо результативності діяльності організації та цілей. Тематичне дослідження Лівійської металургійної компанії. 2014.

Хуан Хосе Тарі. Компоненти успішного загального управління якістю. The TQM Magazine. Вип. 17. № 2, 2005. С. 182-194.

Аль-Шдайфат Е. А. Впровадження загального управління якістю в лікарнях. Журнал медичних наук університету Тайба. 2015. 10 (4), С. 461-466.

Топалович С. Впровадження загального управління якістю з метою покращення виробничих показників та підвищення рівня задоволеності споживачів. Технологія Procedia, 2015. № 19, с. 1016-1022.

Демінг В. Едвардс. Поза кризою / Центр перспективних інженерних досліджень MIT, Кембридж, Массачусетс: MIT, 1982.

Кросбі Філіп. Якість безкоштовна. Нью-Йорк: McGraw-Hill, 1979.

Джуран Джозеф. Джуран про планування якості. Нью-Йорк: McGraw-Hill, 1988.

Фейгенбаум A. В. Загальний контроль якості. Нью-Йорк: McGraw-Hill, 1983.

Шонбергер Річард. Побудова ланцюжка клієнтів. Нью-Йорк: Вільна преса, 1990.

Downloads

Published

2021-03-02

How to Cite

Safar , H., & Bielova, O. (2021). ADVANTAGES OF FACT-BASED DECISION-MAKING PRINCIPLE ON TQM IMPLEMENTATION AT LIBYAN IRON & STEEL COMPANY LISCO. Science Notes of KROK University, (1 (61), 147–153. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-61-147-153

Issue

Section

Chapter 6. Management and marketing