COMMUNICATIVE MANAGEMENT: FACTORS INFLUENCE ON THE EMERGENCE OF ORGANIZATIONAL BARRIERS IN COMMUNICATIONS OF STAFF OF DOMESTIC ENTERPRISES, FIRMS AND COMPANIES
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-174-184Keywords:
communicative management, communications, personnel, organizational barriers, influencing factors, organizational structure, enterprise, firm, companyAbstract
The relevance of the research materials presented in the article is due to the growing role of communicative processes in establishing sustainable management of organizations. The effectiveness of communicative processes depends on a large number of factors. Among the variety of such factors, most researchers point to barriers that arise in the communications of personnel of enterprises, firms and companies. One of the most significant barriers is identified as organizational barriers, which in themselves generate various kinds of secondary barriers. Therefore, at this point in time, the primary task for both researchers and practitioners is to develop recommendations for avoiding or significantly weakening organizational barriers. And the solution to this task is possible only if the factors influencing the emergence of organizational barriers are identified, quantitatively and qualitatively analyzed. This situation requires a thorough study of the factors influencing the emergence of organizational barriers in the communications of personnel of domestic enterprises, firms and companies.
The purpose of the article: to investigate the factors that generate organizational barriers in communications between personnel of enterprises, firms and companies, and to develop typical recommendations for their avoidance.
The main methods of scientific research used in writing the article were abstract-logical, monographic and comparative methods.
Results. The article substantiates the significance of the problem of studying the factors that cause the emergence of organizational barriers in communications of personnel of domestic enterprises, firms, companies and institutions. The interpretation of the concept of "organizational barriers to communications" is clarified. A list of factors that have a significant impact on the emergence of organizational barriers in communications of personnel of various organizations is formed. An expert study of the factors influencing the emergence of organizational barriers has been conducted. The most significant factors that generate the emergence of organizational barriers have been identified. Typical recommendations for managers and leaders are offered to avoid or significantly weaken organizational barriers in personnel communications.
Scientific novelty: the achievements of domestic and foreign scientists have been further developed in the formation of a scientific and methodological basis for studying organizational barriers in personnel communications of organizations and the factors that determine their occurrence.
The practical significance of the research results lies in providing managers with the opportunity to thoroughly develop industry recommendations for eliminating organizational barriers in personnel communications of enterprises, firms, companies and institutions.
Downloads
References
Березовська, Л. (2020). Комунікативні бар’єри у спілкуванні соціального працівника: шляхи подолання. Український педагогічний журнал. № 2. 87-94.
Бойко, Т. Г. (2010). Огляд методів визначення вагових коефіцієнтів показників властивостей продукції. Методи та прилади контролю якості. № 24. 84-89.
Гордієнко, В. Шляхи подолання комунікативних бар’єрів у професійній діяльності викладачів закладів фахової передвищої освіти. Доступ через : https://lib.iitta.gov.ua..pdf.
Дмитрієва, С. М. Психологічні особливості комунікативних бар’єрів у міжособистісному спілкуванні. Доступ через : http://eprints.zu.edu.ua/.pdf.
Зборовська, О. М. (2011). Системне управління потоковими процесами промислового підприємства на підставі логістичного підходу : монографія. Дніпропетровськ : Дніпропетровський ун-т імені Альфреда Нобеля. 312 с.
Кіш-Вайда, Г. М. (2018). Причини виникнення комунікативних бар’єрів у процесі вивчення іноземних мов. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота». Вип. 24. Доступ через : https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/11950//.pdf.
Ковбасюк, О. В. (2009). Комунікативні бар’єри в професійному спілкуванні співробітників органів внутрішніх справ та їх мінімізація. URL : https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2009/5_2009/18.pdf.pdf.
Козирєв, М. П. (2014). Комунікативні бар’єри спілкування та шляхи їх подолання. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. № 1. 201-211.
Ліпич, Л. Г., Волинець, І. Г. (2024). Організаційні бар’єри ефективної комунікації на підприємстві. Економічний простір. № 189. 98-103. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/189-18 .
Марчук, В. О., Корнієнко, В. О. Комунікативні бар’єри та шляхи їх подолання. Доступ через : http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/ 40444/15643.pdf?sequence=3&isAllowed=y.
Муравський, В. В. (2015). Комунікаційні бар’єри в організації обліку і контролю. Наук. вісник Ужгородського університету. Серія «Економіка». Вип. 1(45). Т. 2. 402-405.
Смірнова, К. А. (2021). Комунікативні бар’єри в Інтернет-спілкуванні та шляхи їх подолання. Доступ через : https://jvestnik-sss.donnu.edu.ua/article/view/11287 .
Сумець, О. М. (2024). Комунікативний менеджмент : навч. посібник. Київ : Ун-т економіки і права «КРОК». 178.
Сумець, О. (2024). Комунікативний менеджмент: бар’єри комунікацій персоналу організацій. Вчені записки Університету «КРОК». № 4 (74). https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-76-134-145.
Щілінська, Г. (2015). Комунікативні бар’єри у процесі міжкультурної взаємодії студентів та шляхи їх вирішення. Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. Вип. 18. 50-58.
Zerfass, Ansgar & Link, Jeanne (2024). Business models for communication departments: a comprehensive approach to analyzing, explaining and innovating communication management in organizations. Journal of Communication Management. Issue 3. Access via : https://www.emerald.com/insight/ content/doi/10.1108/jcom-02-2023-0027/full/html?skipTracking=true .
Jones, E., Watson, B., Gardner, J. & Gallois, C. (2004). Organizational Communication: Challenges for the New Century. The Journal of Communication. № 54 (4). 722–750. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2004.tb02652.x .
Pfanneedoerfer, G. (1995). Kommunikatios management. Baden-Baden. «Nomos Verlags gesellschaft». 9-11.
Singh, Vinay Kumar (2023). Communications Management. Definition, Process & Systems. Access via : https://study.com/academy/lesson/communications-management-definition-process-systems.html .
Рудень, В. В., Гутор, Т. Г., (2011). Методика проведення та оцінки результатів експертних оцінок (на прикладі впровадження системи моніторингу здоров’я населення на рівні первинної медико-санітарної допомоги). Доступ через : www.umj.com.ua/uk/publikatsia-9571-metodika-provedennya-ta-ocinki-rezultativ-ekspertnix-ocinok-na-prikladi-vprovadzhennya-sistemi-monitoringu-zdorov-ya-naselennya-na-rivni-pervinnoi-mediko-sanitarnoi-dopomogi) .

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.