АКТУАЛІТЕТИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ОСВІТНІМИ ОРГАНІЗАЦІЯМИ / УСТАНОВАМИ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ МОТИВАЦІЙНОЇ ПРИРОДИ ЛІДЕРСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-77-228-235Ключові слова:
лідерство, теорії мотивації, освітні організації, освітні установи, моделі лідерства, hard skills, soft skills, адаптивні стратегії мотивації, постіндустріальне суспільство, стейкхолдери, мотиваційна природа лідерстваАнотація
У статті досліджено роль лідерства у розвитку освітніх установ / організацій як явища, що справляє визначальний вплив на формування стратегічного напряму їхнього функціонування, забезпечує ефективне управління ресурсами та сприяє створенню сприятливого освітнього середовища. Воно є ключовим чинником розвитку освітніх установ, визначає їхню ефективність, конкурентоспроможність та здатність відповідати на виклики сучасного суспільства. Стаття направлена на дослідження взаємозв’язку ефективності управління освітніми організаціями / установами у ракурсі мотиваційної природи лідерства. У процесі проведення дослідження використано ряд наукових та спеціальних методів, що слугували у якості підтвердження достовірності одержаних результатів, основними з яких є: логічний, теоретичного узагальнення, структурно-функціонального аналізу. Використання яких у комплексі дало підстави для використання системного підходу до визначення актуальних аспектів підвищення ефективності управління освітніми організаціями / установами у ракурсі мотиваційної природи лідерства. Проведено дослідження сутності вищої освіти як соціального інституту у ракурсі її амбівалентності та відповідній взаємодії традиційних освітніх парадигм із сучасними викликами глобалізації, діджиталізації та чинниками впливу ринкової кон’юнктури. Розглянуто заходи, що ініціюються та реалізуються на рівні вітчизняних освітніх організацій / установ задля забезпечення безперервності освітнього процесу й збереження доступності до освіти, зокрема вищої. Акцентовано увагу на ролі людського чинника у розвитку та відновленні економіки України у післявоєнний період, на формуванні та розвитку так званих «hard skills» та «soft skills» й ролі в управлінні лідерства як явища та відповідних теорій. Здійснено порівняльний аналіз з виокремленням сильних та слабких сторін моделей лідерства з урахуванням амбівалентності вищої освіти й зроблено відповідний висновок про можливість подолання амбівалентності вищої освіти через ефективне лідерство, що базується на мотиваційних підходах. Акцентовано увагу на необхідності виявлення та розвитку потенціалу керівників й відповідному удосконаленню «hard skills» та «soft skills» для забезпечення результативної взаємодії з колективом та стейкхолдерами. Зроблено висновок про доцільність розроблення адекватних заходів підвищення ефективності управління освітніми організаціями / установами через призму мотиваційної природи лідерства та проведення поглиблених досліджень у ракурсі розроблення удосконалених механізмів взаємодії суб’єктів та об’єктів управління у межах формування та розвитку лідерських навичок керівників на всіх рівнях управління ними й внесення відповідних змін у межах адаптивних стратегій, що базуються на мотиваційній природі лідерства.
Завантаження
Посилання
Ballesteros, L. A. A., Esquivel, F. A., Moreno, S. E. R., García, S. J. A., & Cerrillo, M. A. R. (2023). Motivation and leadership in higher education. Revista Caribeña De Ciencias Sociales, 12(5), 2021–2034. DOI: https://doi.org/10.55905/rcssv12n5-002
Breus, S., & Harnaha, M. Management potential: formation and development in the context of the post-war recovery of the economy of Ukraine. The 10th International scientific and practical conference “Innovative scientific research: theory and practice” (November 21-24, 2023) Stockholm, Sweden. International Science Group. 2023. 516 p. P. 86-91.
Chamorro-Premuzic, T., Kirschner, J. How the Best Managers Identify and Develop Talent. HBR (2020). URL: https://hbr.org/2020/01/how-the-best-managers-identify-and-develop-talent
Denysenko, M., Breus, S., Panchenko, V., & Harnaha, M. Economic security of the state as the basis structure of national security: investment management taking into account the importance of the development of the education system at all levels in the conditions of the post-war recovery of Ukraine. International Conference on economics, accounting and finance-2023. Scientific Center of Innovative Researches OÜ. December 15, 2023. URL: https://conf.scnchub.com/index.php/ICEAF/ICEAF-2023/paper/view/683
Erasmus +. Україна 2025: п’ять ключових аспектів після трьох років повномасштабного вторгнення. URL: https://erasmusplus.org.ua/news/ukrayina-2025-pyat-klyuchovyh-aspektiv-pislya-troh-rokiv-povnomasshtabnogo-vtorgnennya/
Fahmin, N., Jamrizal, J., & Anwar Us, K. (2023). Kepemimpinan Organisasi Pendidikan Unggul (Jenis, Gaya, dan Model). Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 2(1), 90–101. DOI: https://doi.org/10.54066/jikma.v2i1.1316
Fariha, A. S. & Muttaqin, I. (2024). Kepemimpinan Pendidikan meliputi Pengertian, Karakteristik, Model, Strategi, serta Keberhasilannya. Jurnal pendidikan dan ilmu sosial (Jupendis), 3(1), 117–133. DOI: https://doi.org/10.54066/jupendis.v3i1.2753
Kedemi, J. L. (2024). Leadership and the Higher Education Context. Journal of Education, 4(5), 1-22. URL: https://edinburgjournals.org/journals/index.php/journal-of-education/article/view/296/315
Kuchava, M., & Bakhtadze, I. (2023) Impact of Innovative Approaches of University Leadership on Administrative and Academic Staff Motivation. The Barcelona Conference on Education 2023: Official Conference Proceedings (pp. 129-141). DOI: https://doi.org/10.22492/issn.2435-9467.2023.11
Lysokon, I., Vasyliuk, T., Barulina, Y., Razmolodchykova, I., & Zakharova, H. (2024). Educational Management in Higher Education Institutions: Strategies for Quality and Competitiveness Management. Cadernos De Educação Tecnologia E Sociedade, 17(se1), 73–84. DOI: https://doi.org/10.14571/brajets.v17.nse1.73-84
Molina Vicuna, G. del P., Romero Saldarriaga, M. A., Molina Vicuna, B. E., & Gualpa Sarmiento, C. M. (2025). Transformational leadership model as a strategy to optimize the work environment for teachers in educational institutions. Universidad Ciencia Y Tecnología, 29(Special), 80-91. DOI: https://doi.org/10.47460/uct.v29iSpecial.879
Siddique, M., & Saadat A. (2024). Effects of Leadership Styles on Employees’ Motivation: A Literary Debate. Administrative and Management Sciences Journal, 2(2), 187–192. DOI: https://doi.org/10.59365/amsj.2(2).2024.91
Varalakshmi, D. (2024). Role of Academic Leadership in The Context of Transformationof Higher Education in India. Іnternational Research Journal on Advanced Engineering and Management, 02(05), 1269-1275. DOI: https://doi.org/10.47392/IRJAEM.2024.0172
Varyvoda, K., & Gordenko, S. (2024). Structure and assessment of emotional leadership in human resource management of higher education institutions. Scientia et Societus, 3(1), 57-69. DOI: https://doi.org/10.69587/ss/2.2024.57
Velychko, O., Velychko, L., & Kharytonov, M. (2018). Managing Efficiency in Higher Education: A Case of Ukrainian Universities. Social Sciences, 7(8), 138. DOI: https://doi.org/10.3390/socsci7080138
Zhao, M. (2024). Strategies for improving performance and motivation among academic staff in higher education. Pacific International Journal, 7(1), 73–80. DOI: https://doi.org/10.55014/pij.v7i1.522
Декалюк, О. (2022). Формування в роботі керівника алгоритмів стратегічного управління потенціалом підприємства. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична, 35, 189-196.
Коляда, Н., & Кравченко, О. (2020). Практичний досвід формування «soft-skills» в умовах закладу вищої освіти. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип. 27. Том 3. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/27_2020/part_3/26.pdf
Костецька, Н. І. (2021). Стратегічне управління потенціалом підприємства: теоретико-методичні аспекти Економічний вісник НТУУ "Київський політехнічний інститут", 20. URL: http://ev.fmm.kpi.ua/article/view/252604/251605
Микитюк, П. П. (2019). Інноваційний менеджмент: підручник. Тернопіль : Екон. думка ТНЕУ, 518.
Освітній хаб міста Києва. Що таке hard skills і soft skills: як нас оцінює роботодавець. URL: https://eduhub.in.ua/news/shcho-take-hard-skills-i-soft-skills-yak-nas-ocinyuye-robotodavec
Філатова, Н. В. (2020). Креативне мислення, «гнучкі навички» і конкурентоспроможність на ринку праці військовослужбовців, випускників курсів у межах проекту «Україна – Норвегія». URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/2158/1/Filatova%20Nina%20Valentynivna%202018%20.pdf

Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.