АКТУАЛІТЕТИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ОСВІТНІМИ ОРГАНІЗАЦІЯМИ / УСТАНОВАМИ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ МОТИВАЦІЙНОЇ ПРИРОДИ ЛІДЕРСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-77-228-235

Ключові слова:

лідерство, теорії мотивації, освітні організації, освітні установи, моделі лідерства, hard skills, soft skills, адаптивні стратегії мотивації, постіндустріальне суспільство, стейкхолдери, мотиваційна природа лідерства

Анотація

У статті досліджено роль лідерства у розвитку освітніх установ / організацій як явища, що справляє визначальний вплив на формування стратегічного напряму їхнього функціонування, забезпечує ефективне управління ресурсами та сприяє створенню сприятливого освітнього середовища. Воно є ключовим чинником розвитку освітніх установ, визначає їхню ефективність, конкурентоспроможність та здатність відповідати на виклики сучасного суспільства. Стаття направлена на дослідження взаємозв’язку ефективності управління освітніми організаціями / установами у ракурсі мотиваційної природи лідерства. У процесі проведення дослідження використано ряд наукових та спеціальних методів, що слугували у якості підтвердження достовірності одержаних результатів, основними з яких є: логічний, теоретичного узагальнення, структурно-функціонального аналізу. Використання яких у комплексі дало підстави для використання системного підходу до визначення актуальних аспектів підвищення ефективності управління освітніми організаціями / установами у ракурсі мотиваційної природи лідерства. Проведено дослідження сутності вищої освіти як соціального інституту у ракурсі її амбівалентності та відповідній взаємодії традиційних освітніх парадигм із сучасними викликами глобалізації, діджиталізації та чинниками впливу ринкової кон’юнктури. Розглянуто заходи, що ініціюються та реалізуються на рівні вітчизняних освітніх організацій / установ задля забезпечення безперервності освітнього процесу й збереження доступності до освіти, зокрема вищої. Акцентовано увагу на ролі людського чинника у розвитку та відновленні економіки України у післявоєнний період, на формуванні та розвитку так званих «hard skills» та «soft skills» й ролі в управлінні лідерства як явища та відповідних теорій. Здійснено порівняльний аналіз з виокремленням сильних та слабких сторін моделей лідерства з урахуванням амбівалентності вищої освіти й зроблено відповідний висновок про можливість подолання амбівалентності вищої освіти через ефективне лідерство, що базується на мотиваційних підходах. Акцентовано увагу на необхідності виявлення та розвитку потенціалу керівників й відповідному удосконаленню «hard skills» та «soft skills» для забезпечення результативної взаємодії з колективом та стейкхолдерами. Зроблено висновок про доцільність розроблення адекватних заходів підвищення ефективності управління освітніми організаціями / установами через призму мотиваційної природи лідерства та проведення поглиблених досліджень у ракурсі розроблення удосконалених механізмів взаємодії суб’єктів та об’єктів управління у межах формування та розвитку лідерських навичок керівників на всіх рівнях управління ними й внесення відповідних змін у межах адаптивних стратегій, що базуються на мотиваційній природі лідерства.

 

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Світлана Бреус, Європейський університет

Доктор економічних наук, професор, професор кафедри менеджменту та маркетингу, ПВНЗ «Європейський університет», м. Київ

Посилання

Ballesteros, L. A. A., Esquivel, F. A., Moreno, S. E. R., García, S. J. A., & Cerrillo, M. A. R. (2023). Motivation and leadership in higher education. Revista Caribeña De Ciencias Sociales, 12(5), 2021–2034. DOI: https://doi.org/10.55905/rcssv12n5-002

Breus, S., & Harnaha, M. Management potential: formation and development in the context of the post-war recovery of the economy of Ukraine. The 10th International scientific and practical conference “Innovative scientific research: theory and practice” (November 21-24, 2023) Stockholm, Sweden. International Science Group. 2023. 516 p. P. 86-91.

Chamorro-Premuzic, T., Kirschner, J. How the Best Managers Identify and Develop Talent. HBR (2020). URL: https://hbr.org/2020/01/how-the-best-managers-identify-and-develop-talent

Denysenko, M., Breus, S., Panchenko, V., & Harnaha, M. Economic security of the state as the basis structure of national security: investment management taking into account the importance of the development of the education system at all levels in the conditions of the post-war recovery of Ukraine. International Conference on economics, accounting and finance-2023. Scientific Center of Innovative Researches OÜ. December 15, 2023. URL: https://conf.scnchub.com/index.php/ICEAF/ICEAF-2023/paper/view/683

Erasmus +. Україна 2025: п’ять ключових аспектів після трьох років повномасштабного вторгнення. URL: https://erasmusplus.org.ua/news/ukrayina-2025-pyat-klyuchovyh-aspektiv-pislya-troh-rokiv-povnomasshtabnogo-vtorgnennya/

Fahmin, N., Jamrizal, J., & Anwar Us, K. (2023). Kepemimpinan Organisasi Pendidikan Unggul (Jenis, Gaya, dan Model). Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 2(1), 90–101. DOI: https://doi.org/10.54066/jikma.v2i1.1316

Fariha, A. S. & Muttaqin, I. (2024). Kepemimpinan Pendidikan meliputi Pengertian, Karakteristik, Model, Strategi, serta Keberhasilannya. Jurnal pendidikan dan ilmu sosial (Jupendis), 3(1), 117–133. DOI: https://doi.org/10.54066/jupendis.v3i1.2753

Kedemi, J. L. (2024). Leadership and the Higher Education Context. Journal of Education, 4(5), 1-22. URL: https://edinburgjournals.org/journals/index.php/journal-of-education/article/view/296/315

Kuchava, M., & Bakhtadze, I. (2023) Impact of Innovative Approaches of University Leadership on Administrative and Academic Staff Motivation. The Barcelona Conference on Education 2023: Official Conference Proceedings (pp. 129-141). DOI: https://doi.org/10.22492/issn.2435-9467.2023.11

Lysokon, I., Vasyliuk, T., Barulina, Y., Razmolodchykova, I., & Zakharova, H. (2024). Educational Management in Higher Education Institutions: Strategies for Quality and Competitiveness Management. Cadernos De Educação Tecnologia E Sociedade, 17(se1), 73–84. DOI: https://doi.org/10.14571/brajets.v17.nse1.73-84

Molina Vicuna, G. del P., Romero Saldarriaga, M. A., Molina Vicuna, B. E., & Gualpa Sarmiento, C. M. (2025). Transformational leadership model as a strategy to optimize the work environment for teachers in educational institutions. Universidad Ciencia Y Tecnología, 29(Special), 80-91. DOI: https://doi.org/10.47460/uct.v29iSpecial.879

Siddique, M., & Saadat A. (2024). Effects of Leadership Styles on Employees’ Motivation: A Literary Debate. Administrative and Management Sciences Journal, 2(2), 187–192. DOI: https://doi.org/10.59365/amsj.2(2).2024.91

Varalakshmi, D. (2024). Role of Academic Leadership in The Context of Transformationof Higher Education in India. Іnternational Research Journal on Advanced Engineering and Management, 02(05), 1269-1275. DOI: https://doi.org/10.47392/IRJAEM.2024.0172

Varyvoda, K., & Gordenko, S. (2024). Structure and assessment of emotional leadership in human resource management of higher education institutions. Scientia et Societus, 3(1), 57-69. DOI: https://doi.org/10.69587/ss/2.2024.57

Velychko, O., Velychko, L., & Kharytonov, M. (2018). Managing Efficiency in Higher Education: A Case of Ukrainian Universities. Social Sciences, 7(8), 138. DOI: https://doi.org/10.3390/socsci7080138

Zhao, M. (2024). Strategies for improving performance and motivation among academic staff in higher education. Pacific International Journal, 7(1), 73–80. DOI: https://doi.org/10.55014/pij.v7i1.522

Декалюк, О. (2022). Формування в роботі керівника алгоритмів стратегічного управління потенціалом підприємства. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична, 35, 189-196.

Коляда, Н., & Кравченко, О. (2020). Практичний досвід формування «soft-skills» в умовах закладу вищої освіти. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2020. Вип. 27. Том 3. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/27_2020/part_3/26.pdf

Костецька, Н. І. (2021). Стратегічне управління потенціалом підприємства: теоретико-методичні аспекти Економічний вісник НТУУ "Київський політехнічний інститут", 20. URL: http://ev.fmm.kpi.ua/article/view/252604/251605

Микитюк, П. П. (2019). Інноваційний менеджмент: підручник. Тернопіль : Екон. думка ТНЕУ, 518.

Освітній хаб міста Києва. Що таке hard skills і soft skills: як нас оцінює роботодавець. URL: https://eduhub.in.ua/news/shcho-take-hard-skills-i-soft-skills-yak-nas-ocinyuye-robotodavec

Філатова, Н. В. (2020). Креативне мислення, «гнучкі навички» і конкурентоспроможність на ринку праці військовослужбовців, випускників курсів у межах проекту «Україна – Норвегія». URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/2158/1/Filatova%20Nina%20Valentynivna%202018%20.pdf

Downloads

Опубліковано

2025-03-30

Як цитувати

Бреус, С. (2025). АКТУАЛІТЕТИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ОСВІТНІМИ ОРГАНІЗАЦІЯМИ / УСТАНОВАМИ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ МОТИВАЦІЙНОЇ ПРИРОДИ ЛІДЕРСТВА. Вчені записки Університету «КРОК», (1(77), 228–235. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-77-228-235

Номер

Розділ

Розділ 2. Управління та адміністрування