РОЗМЕЖУВАННЯ КОНЦЕПЦІЙ ЦІННОСТЕЙ ТА ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ У ПСИХОЛОГІЧНІЙ НАУЦІ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-280-285Ключові слова:
цінності, ціннісні орієнтації, соціальні принципиАнотація
В даній статті здійснено теоретичний аналіз концепцій «цінності» та «ціннісні орієнтації», які мають ключове значення в соціальних та гуманітарних науках, таких як психологія, соціологія, культурологія та філософія. Показано, що цінності виступають як загальні культурні та соціальні принципи, які створюють основу для формування індивідуальних переконань. Ціннісні орієнтації, у свою чергу, є індивідуальною інтерпретацією і адаптацією цих цінностей, що безпосередньо впливають на поведінку людини та її соціальні взаємодії. Стаття розглядає існуючі підходи до розмежування цих понять у наукових дослідженнях і відзначає виражену недиференційованість цінностей і ціннісних орієнтацій, що ускладнює їх теоретичний аналіз і практичне застосування. Мета роботи полягає в детальному визначенні і уточненні відмінностей між цими концепціями. Огляд включає як історичні, так і сучасні підходи до вивчення цінностей і ціннісних орієнтацій, зокрема внесок українських та міжнародних дослідників у цю сферу. У статті акцентується на важливості розмежування цих понять для глибшого розуміння їх впливу на індивідуальні та соціальні процеси. Особлива увага приділяється міждисциплінарним підходам, таким як психологічний, соціологічний, культурологічний та філософський, які дозволяють розкрити різноманітні аспекти цих концепцій та їхню роль у формуванні ціннісних орієнтацій. Кожен з цих підходів пропонує унікальні перспективи для аналізу та розуміння складності взаємозв'язку між цінностями та ціннісними орієнтаціями. Підкреслюється, що цінності, як загальні культурні принципи, формують основу для індивідуальних ціннісних орієнтацій, які визначають специфічні переконання і поведінкові установки особи. Результати дослідження демонструють, що чітке розмежування цих концепцій є важливим для розвитку теоретичних і практичних підходів у відповідних наукових дисциплінах.
Завантаження
Посилання
Бабенко, Ю. (2013). Теоретичні аспекти дослідження цінностей. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Випуск 3. 88–93. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2013_3_23
Ковалькова, Т. (2017). Ціннісні орієнтації особистості як чинник запобігання емоційному вигоранню вчителів. Правничий вісник Університету «КРОК». № 29. 214–222. URL: https://library.krok.edu.ua/media/library/category/zhurnali/pravnychyi-visnyk-universytetu-krok/pravnychyi-visnyk-universytetu-krok-n29.pdf
Кононенко, О. & Кононенко, А. & Крошка, К. & Базика, Є. (2023). Життєстійкість та ціннісні орієнтації особистості як психологічні ресурси її психологічного здоров’я. Наукові перспективи. № 9 (39). 565–575. DOI: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2023-9(39)-565-575
Коханова, О. (2015). Цінності та ціннісні орієнтації, їх роль у розвитку особистості. Науковий вісник ХДУ. Серія: Психологічні науки. Випуск 3. 108–112. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/13895/1/O_Kokhanova_HVHDU_3_IL.pdf
Матяж, С. & Березянська, А. (2013). Класифікація цінностей та ціннісних орієнтацій особистості. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія: Соціологія. Випуск 213. 27-30. URL https://kse.ua/wp-content/uploads/2020/08/Npchdusoc_2013_225_213_7.pdf
Місенг, Д. (2020). Вплив ціннісних орієнтацій на стиль життя особистості. (Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук). Київ. URL: https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2020/09/Diser_Miseng.pdf
Панчук, Н. (2015). Ціннісні орієнтації як складова життєвих стратегій особистості. Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. Випуск 27. 411-421. DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-27.%25p
Полінкова, М. О., Сингаївська, І. В. (2022). Взаємозв'язок ціннісних орієнтацій та ставлення до шлюбу та сім'ї. Держава, регіони, підприємництво: інформаційні, суспільно-правові, соціально-економічні аспекти розвитку: тези доповідей ІV Міжнародної конференції (Київ, 07 грудня 2022 р.). К.: Університет "КРОК". 301-304. https://conf.krok.edu.ua/SRE/SRE-2022/paper/view/1276
Христенко, О. (2023). Теоретико-методичні засади розвитку системи цінностей студентів у медичних закладах вищої освіти України (друга половина ХХ – 20-ті рр. ХХІ ст.). (Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук). Тернопіль. Дрогобич. URL: https://uacademic.info/ua/document/0523U100257
Щербань, А. (2014). Ціннісні орієнтації особистості та їх класифікація. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. Випуск 64. 194–198. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stapttp_2014_64_25
Bogaert, S. & Boone, C. & Declerck, C. (2008). Social value orientation and cooperation in social dilemmas: A review and conceptual model. Social Psychology. Volume 47. Issue 3. 453-480. DOI: https://doi.org/10.1348/014466607X244970
Rokeach, M. (1973). The nature of human values. Free Press
Schwartz, S. H. (1992). The structure of human values: A fundamental approach. Sage Publications.
Thomas, W. I., & Znaniecki, F. (1920). The Polish peasant in Europe and America (Vol. 1 & 2). The University of Chicago Press.
Weber, J. (2017). Discovering the Millennials’ Personal Values Orientation: A Comparison to Two Managerial Populations. J Bus Ethics 143, 517–529. https://doi.org/10.1007/s10551-015-2803-1
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.