ЕКОНОМІКА ТА ДЕРЖАВНІ ФІНАНСИ – ФЕНОМЕН УКРАЇНСЬКОЇ НЕЗЛАМНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-74-42-55Ключові слова:
державні фінанси, управління державними фінансами, воєнний стан, План Ukraine Facility, реформування державних фінансів в умовах поствоєного відновлення, міжнародні фінансові організації, бюджет, доходи бюджету, витрати бюджету, дефіцит бюджету, державний борг, аграрний сектор економікиАнотація
Окреслено значення державних фінансів як феномену української незламності, котрі втілюються в Плані Ukraine Facility на 2024–2027 рр. та створенні «контурів» моделі управління змінами й найкращими практиками реалізації секторальних і міжгалузевих реформ, об’єднаних незламністю та українським духом. Основна мета роботи полягає у дослідженні ролі та значення державних фінансів в ефективному використані фінансових ресурсів для забезпечення стійкого розвитку країни, а також їх впливу на економічну та соціальну «реабілітацію» після війни. Під час дослідження застосовували різноманітні наукові та спеціальні методи для аналізу, оцінки й узагальнення інформації, які не лише уможливили глибше розуміння проблем і викликів у сфері економіки та державних фінансів, а й надали конкретний набір інструментів для розроблення та реалізації стратегій зміцнення фінансової стійкості України в умовах складної геополітичної та економічної ситуації. Автори висловили думку, що стратегічні та головні напрями розвитку України потребують поліпшення стратегії управління державними фінансами в контексті виконання Меморандуму про економічну та фінансову політику, зокрема, стосовно досягнення окремих ключових показників, визначених МВФ, співпраці зі Світовим банком та Європейським інвестиційним банком. Дослідники також проаналізували законодавчі зміни, які відповідають потребам України в контексті виконання вимог МВФ щодо втілення Національної стратегії доходів. Висловлено пропозиції щодо розроблення проєкту Стратегії розвитку державних фінансів України на поствоєнний період. Доведено, що мейнстрімом розвитку державних фінансів є проєвропейське регуляторне бачення позиціонування держави, стабілізації економіки та забезпечення її повоєнного відновлення. Цей процес охоплює архетип фіскальної політики, системи управління державними фінансами й розробку дієвих механізмів фінансової резильєнтності. Стаття спрямована на виявлення ефективних стратегій співпраці між державними органами, інститутами громадянського суспільства та партнерами з розвитку у відновленні фінансового сектору національної економіки в період воєнних конфліктів.
Завантаження
Посилання
Богдан, Т. (2022). Війна і державні фінанси: скільки потрібно грошей на відновлення і де їх брати. Доступ через: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/11/3/693382.
Gasanov, S., Ivashchenko, O., Bartosh, S., Klymenko, K., & Ukhnal, N. (2024). Transformation of the budget system of Ukraine in the face of extraordinary challenges and threats. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 1(54), 84–101. Доступ через: https://doi.org/10.55643/fcaptp.1.54.2024.4261.
Кабінет Міністрів України. (2024). Уряд затвердив План для реалізації програми Ukraine Facility. Доступ через: https://www.kmu.gov.ua/news/uriad-zatverdyv-plan-dlia-realizatsii-prohramy-ukraine-facility.
Єфименко, T. (2023). Управління державними фінансами в період воєнного стану та повоєнної відбудови України: науковий супровід трансформацій. Фінанси України, 1, 7–25. Доступ через: https://doi.org/10.33763/finukr2023.01.007.
IMF. (2024). World Economic Outlook. Доступ через: https://www.imf.org/en/Publications/WEO.
European Commission. (2024). Commission endorses Ukraine Plan, paving the way for regular payments under the Ukraine Facility. (2024). Доступ через: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/uk/ip_24_1982.
Kлименко, K. & Савостьяненко, M. (2022). Підходи до оцінки наслідків повномасштабної російської агресії та пріоритети фінансового забезпечення повоєнного відновлення в Україні, Фінанси України, 9, 53–78. Доступ через: https://doi.org/10.33763/finukr2022.09.053.
Maрченко, С. (2022). Стратегічне управління державними фінансами: євроінтеграційний курс, міжнародні тренди, національні особливості. Фінанси України, 1, 7–26. Доступ через: https://doi.org/10.33763/finukr2022.01.007.
Метеленко, Н, Сумма, В., Шарапов, В. & Сілін, А. (2023). Стратегічні вектори управління державними фінансами під час війни в контексті відбудови України. Humanities studies: Collection of Scientific Papers / Ed. V. Voronkova. Zaporizhzhia : Publishing house «Helvetica», 17 (94), 190–199. Доступ через: https://doi.org/10.32782/hst-2023-17-94-20.
Міністерство фінансів України (2024). Зведений бюджет України. Доступ через: https://index.minfin.com.ua/ua/finance/budget/cons.
Міністерство фінансів України (2023). Національна стратегія доходів до 2030 року. Доступ через: https://mof.gov.ua/storage/files/National%20Revenue%20Strategy_2030_.pdf.
Міністерство фінансів України (2024). Україна отримала 1,5 млрд євро перехідного фінансування від ЄС в рамках Інструменту Ukraine Facility. Доступ через: https://mof.gov.ua/uk/news/ukraine_received_eur_15_billion_in_bridge_financing_from_the_eu_under_the_ukraine_facility-4581.
Міністерство фінансів України (2024а). Фінансування державного бюджету України з початку повномасштабної війни. Доступ через: https://mof.gov.ua/uk/news/ukraines_state_budget_financing_since_the_beginning_of_the_full-scale_war-3435.
Міністерство фінансів України (2024b). Прем’єр-міністр України та Міністр фінансів зустрілись у Вашингтоні з Президентом Світового банку та Директоркою-розпорядницею МВФ, DC. Доступ через: https://mof.gov.ua/en/news/prime_minister_of_ukraine_and_minister_of_finance_meet_with_the_president_of_the_world_bank_and_the_managing_director_of_the_imf_in_washington_dc-4562.
Міністерство фінансів України (2024с). Лист про наміри та Меморандум про економічну і фінансову політику від 11 березня 2024 року. Доступ через: https://mof.gov.ua/en/memorandum_of_economic__financial_policies-677.
Міністерство фінансів України (2024d). Україна та ЄІБ підписали Меморандум про взаєморозуміння: сторони визначили пріоритети співпраці на наступні 10 років. Доступ через: https://www.kmu.gov.ua/en/news/ukraina-ta-ieib-pidpysaly-memorandum-pro-vzaiemorozuminnia-storony-vyznachyly-priorytety-spivpratsi-na-nastupni-10-rokiv.
Ministry of Finance of Ukraine (2024е). Бюджет 2023. Доступ через: https://mof.gov.ua/uk/budget_2023-582.
Petrukha, S. & Stakhov, B. (2020). Imperatives and Determinants of Sustainable Development of the Agrarian Sector of the Economy in the Context of Modernization of the Public Finance Management System. Black sea economic studies, 52–2, 112–127. Доступ через: https://doi.org/10.32843/bses.52-40.
Petrukha, N., Petrukha, S., Alekseienko, N., Kushneruk, O., & Mazur, A. (2023). Social imperatives of public finance: war adaptation and principles of post-war recovery. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 3(50), 358–371. Доступ через: https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.50.2023.403.
Petrukha, S., Petrukha, N. & Krupelnytska, O. (2022). Sustainable development goals and triggers for the government finance modernization / The russian-ukrainian war (2014–2022): historical, political, cultural-educational, religious, economic, and legal aspects. Riga, Latvia: Izdevnieciba «Baltija Publishing», 252–263. Доступ через: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-223-4-33.
Petrukha, N., Petrukha, S., Hudenko, B. & Hudenko, O. (2024). The Policy of Heroes – A New Philosophy of Veteran Business. Business Inform, 1, 392–404. Доступ через: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2024-1-392-404.
Петруха, Н., Куцовський, О., & Петруха, С. (2024). Іманентність та типологізація державного боргу й боргової політики в кризових умовах. Вчені записки Університету «КРОК», (1(73), 93–104. Доступ через: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-73-93-104.
President of Ukraine. (2022). On introducing martial law in Ukraine (Decree No. 64/2022, February 24). Retrieved from: https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397.
Radionov, Yu. (2022). Public finance in the war and post-war periods. Finance of Ukraine, 10, 44–65. Доступ через: 10.33763/finukr2022.10.044.
RRR4U. (2024). Monitoring of the IMF and EU Assistance Program (March 2024). Доступ через: https://rrr4u.org/en/analytics/monitoring-of-the-imf-and-eu-assistance-program-march-2024.
Свірко, С., Бардаш, С., & Краєвський, В. (2023). Оцінка рівня трансформації інформаційного забезпечення управління публічними фінансами. Економіка, управління та адміністрування, 3(105), 89–97. https://doi.org/10.26642/ema-2023-3(105)-89-97.
The Kyiv independent. (2024): Ukraine needs $42 billion in budget support for 2024. Доступ через: https://kyivindependent.com/imf-ukraine-needs-42-billion-in-budget-support-for-2024.
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.