АСОЦІАТИВНА МОДЕЛЬ КОМПЕТЕНЦІЙ В УПРАВЛІННІIT ПРОЄКТОМ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-69-70-77Ключові слова:
компетенція, компетентність, управління компетенціями, асоціативна модель компетенцій, бізнес-процес, ІТ-проектАнотація
У світі менеджменту все більшого поширення набуває компетентністний підхід, який базується на визнанні важливої ролі людського фактору у будь-яких сучасних бізнес-процесах. Від якісного рівня підготовки фахівців і відповідності їх знань та навичок вимогам конкретних робіт залежить якість і ефективність виконання практичних завдань та отриманих результатів. Не зважаючи на те, що тема управління, заснованого на компетенціях, є певною мірою розкритою, достатньо широке коло питань залишаються не визначеними. Це торкається як теоретичного обґрунтування дефініцій компетенція, компетентність, модель компетенцій, так і практичного застосування компетентнісного підходу до управління процесами в конкретній сфері, а саме в управлінні проектами. Специфіка останнього пов’язана з впливом швидко змінюваного середовища та слабкою передбачуваністю реалізації самих проектів та їх результатів. У зв’язку з цим набір потрібних компетенцій та їх зміст часто змінюються, що негативно позначається на якості виконання проекту, особливо в сфері ІТ – технологій. Для управління таких проектів авторами статті запропонований новий інструмент - асоціативна модель компетенцій, до складу якої включено Застосування професійних знань та навичок, Аналітичні та інтерпретаційні здібності, Комунікативність, Творчість, Адаптивність та гнучкість, Організованість, Співпраця, Прийняття рішень, Сприйняття ризику. Особливістю авторського підходу є те, що розробка асоціативної моделі компетенцій ґрунтується на аналізі бізнес-процесів для створення ІТ-продукту. Серед останніх виділено Створення ідеї продукту, Планування та виконання роботи, Збір та обробка вимог, Підпорядковування визначеними організацією робіт рамками, Генерація, архівування та використання знань. Саме зміст і специфіка зазначених процесів обумовлюють зміст та рівень необхідних для їх виконання компетенцій. Впровадження компетентнісного підходу є необхідним для правильного формування команди виконання ІТ-проекту, об’єктивного оцінювання фахівців, досягнення якісних результатів від реалізації ІТ-проекту у складному та невизначеному бізнес-середовищі.
Завантаження
Посилання
OMG Essence 1.2. URL:https://www.omg.org/spec/Essence/1.2/PDF
A guide to the project management body of knowledge (PMBOK guide) / Project Management Institute.
Осташевський, Б. В. (2020). УПРАВЛІННЯ ЗНАННЯМИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМАЛІЗАЦІЇ ПРОЦЕСІВ ПРОЕКТУ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ. Вчені записки Університету «КРОК», (1 (57), 125–131. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-57-125-131.
Kurz R., Bartram D. Competency and individual performance: Modeling the world of work. 2002.
Дейнека. А.В. (2013). Управление человеческими ресурсами.
McClelland D.C. (1973). Testing for Competence Rather Than for Intelligence. American Psychologist, 28 (1): 1-14.
Klemp, G.O. (1980). The assessment of occupational competence. Washington, D.C.: Report of the National Institute of Education.
Spencer L. & Spencer S. (1993). Competence at Work: Model for Superior Performance. John Wiley & Sons, New York.
Dubois D. (1998). Competency-based HR Management. Black Well Publishing.
Chouhan, V. & Srivastava, S. (2014). Understanding Competencies and Competency Modeling — A Literature Survey. IOSR Journal of Business and Management.
Davis Z. (2021). The 2022 State of IT. URL: https://swzd.com/resources/state-of-it
Петрова, І. (2020). РИЗИК-ОРІЄНТОВАНЕ УПРАВЛІННЯ ЯК СОЦІАЛЬНА ІННОВАЦІЯ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ. Вчені записки Університету «КРОК», (3 (59), 243–248. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2020-59-243-248.
Петрова І.Л. (2008). Інтеграційна роль компетенцій у стратегічному управлінні людськими ресурсами. Україна: аспекти праці, №8, с.23-28.
Поскрипко, Ю. А., & Данченко, О. Б. (2019). КОМПЕТЕНЦІЯ І КОМПЕТЕНТНІСТЬ: КОНСЕНСУС. Вчені записки Університету «КРОК», ((3) 55), 117–127. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2019-55-117-127.
Закон України «Про вищу освіту». Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/go/1556-18
Слюсарчук, Ю., Джавала, Л., Угрин, Л. Компетентністний підхід до підготовки ІТ – фахівців на основі проектного навчання. – Режим доступу: https://www.google.com.conf.ztu.edu.ua
Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.