АКТУАЛЬНА ІДЕНТИЧНІСТЬ СУЧАСНОЇ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-79-445-450Ключові слова:
особистість, ідентичність, темпоральні аспекти ідентичності, актуальна ідентичність, студентський вікАнотація
Стаття присвячена дослідженню одного з темпоральних аспектів ідентичності особистості – актуальній ідентичності. Актуальність теми зумовлена необхідністю визначення особливостей актуальних ідентичностей сучасних студентів, які у сьогоденні стикаються з низкою проблем соціальної дійсності, викликаних війною. Метою статті є визначення структури та змісту актуальних ідентичностей сучасної студентської молоді. У статі здійснено узагальнений короткий огляд напрямків класичних та останніх вітчизняних досліджень за темою ідентичності як одного з основних понять загальної, соціальної та вікової психології.
У статті наведено критерії індивідуально-психологічної та соціальної зрілості – основного досягнення студентського віку як визначеного вікового періоду, вказано на значущість формування системи соціальних і особистісних ідентичностей майбутніх фахівців. Надано авторське визначення актуальної ідентичності як соціокультурно обумовленого, динамічного компоненту Я-концепції особистості, який забезпечує суб’єкту орієнтацію у соціальному оточенні та знаходження там власного місця. Актуальна ідентичність являє собою цілісну систему, що поєднує певну кількість взаємозалежних конструктів та має різну структуру, обумовлена індивідуальними особливостями суб’єкта та його соціокультурним оточенням. Представлено результати пілотажного емпіричного дослідження, здійсненого за допомогою «Тесту двадцяти висловлювань» М. Куна і Т. Мак-Партленда на вибірці 54 особи – студентів молодших курсів, у тому числі чоловіків – 20 осіб (37,04%), жінок – 34 (62,96%) особи. Представлено створену за допомогою контент-аналізу колективну матрицю актуальної ідентичності студентів, яка складається з 13 категорій. Визначено та інтерпретовано провідні ідентичності: «Сім’я», «Характеристики і ролі у спілкуванні», «Метафоричні визначення», «Особистісні якості», «Студентство». Окреслено перспективи подальших досліджень, які мають бути спрямовані на визначення темпоральних аспектів ідентичності сучасного студенства– ретроспективній, актуальній та проспективній ідентичностям та їх динаміці.
Завантаження
Посилання
Васютинський, В. О. (2010). Психологічна структура соціальної ідентичності російськомовних жителів України. Психологічні перспективи, (16), 12 – 18.
Дроздова, М. А. (2024). Динаміка ідентичності молодих громадян в умовах російсько-української війни. Науковий вісник Ужгородського національного університету, 113-119.
Іщук, О. В. (2011).Усвідомлення ідентичності як чинник успішної соціалізації / О. В. Іщук // Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України, (12), 449 – 458.
Журба, К. & Шкільна, І. (2023). Формування громадянської ідентичності студентів як умови національної солідарності у воєнний час. Advanced Linguistics, (11), 146-153.
Найдьонова, Л. А. (2013). Медіапсихологія: основи рефлексивного підходу : підручник. НАПН України, Ін-т соціальної та політичної психології. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2013. 244.
Панок, В. Г. & Острова, В.Д. (2010). Психологічна служба вищого навчального закладу (організаційно-методичні аспекти). Київ: Освіта України, 2010. 230.
Горностай, П .П, Ліщинська, О. А. & Чорна, Л.Г. (2014). Психологія групової ідентичності: закономірності становлення : монографія. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Київ: Міленіум, 2014. 252.
Степико, М. Т.(2011) .Українська ідентичність: феномен і засади формування : монографія. Київ: НІСД, 2011. 336 с.
Титаренко, Т.М., Кочубейник, О.М. & Черемних К. О. (2014). Психологічні практики конструювання життя в умовах постмодерної соціальності: монографія. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Київ: Міленіум, 2014. 206.

Downloads
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.