QUALITY ASSURANCE OF THE DEVELOPMENT OF THE MANAGEMENT SYSTEM OF A HEALTH CARE INSTITUTION
DOI:
https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-78-256-264Keywords:
quality management, system, management, health care institution, management principles, management mechanism, health care institution management systemAbstract
The article studies theoretical and conceptual issues and practical aspects of quality assurance of the development of the management system of a health care institution.
The relevance of the topic of the study is due to the fact that ensuring the provision of high-quality medical care at an appropriate, modern and technical level, the organization of patient care at a high level in order to preserve the life and health of people is the primary goal facing the heads of health care institutions in the organizations and development of the management system of a health care institution. However, the achievement of such goals is impossible without the introduction of a quality system at all levels of management of a medical institution, both at the level of direct provision of medical care, and at the level of organization and implementation of control of patient care processes, and at the level of organization of the entire management system of a health care institution.
The article is aimed at considering theoretical and conceptual issues and practical aspects of quality assurance of the development of the management system of a health care institution.
The methodological basis of the study was the methods of analysis and synthesis, observation, comparison; system approach, process, complex, functional, logical-dialectical and methodological approaches.
The scientific results obtained consist in the fact that the article identifies the main components of quality assurance for the development of the management system of a health care institution. These include: purpose, goals, tasks, objects and subjects of management that have a direct impact on the objects of quality management of a medical institution; principles of systematic, purposefulness, comprehensiveness, evidence, patient orientation, implementation of continuous improvement, involvement of all staff of the institution in quality assurance processes; quality management functions, namely: planning, organization, motivation, regulation and control; criteria for the quality of medical care, in particular: patient orientation, science, efficiency, accessibility, timeliness, safety.
The main goal of such research is to develop the basic principles of building an effective quality system capable of adapting to modern conditions of functioning, informatization and digitalization processes of all areas of a medical institution. Particular attention should be paid to the analysis of trends and opportunities for the introduction of innovative therapeutic technologies while ensuring the appropriate level of safety and quality of medical care. This, in turn, will contribute to the further effective development of health care institutions in a dynamic external environment.
Downloads
References
Бухало, Г. (2024). Система управління якістю медичної допомоги в закладі охорони здоров’я. Topical aspects of modern scientific research : Proceedings of IX International Scientific and Practical Conference, Tokyo, Japan, 16-18 May 2024. Tokyo: CPN Publishing Group, С. 92-96.
Валах, В., Рудінська О., Бусел, С. & Князькова, В. (2024). Управління якістю медичних послуг в Україні в контексті міжнародного досвіду. Економічний аналіз. № 2. С. 94-105. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2024.02.094
Вороненко, Ю. & Горачук, В. (2012). Методичні підходи до впровадження стандартизації організаційних технологій в систему управління якістю медичної допомоги. Український медичний часопис. № 5. С. 108-110.
Гуржий, П. (2024). Управління якістю медичних послуг закладів охорони здоров’я. Підприємництво та інновації. №33. С. 95-99. https://doi.org/10.32782/2415-3583/33.16
Касянчук, В. (2019). Впровадження системи управління якістю у лікувально-профілактичних організаціях ISO 9001:2015. Суми: СумДУ. 246 с.
Соколовський, С., Павлов, С., Черкашина, М. & Науменко, М., Грабовський, Є. (2015). Управління якістю виробництва та обслуговування. Харків. Фоліо. 218 с.
Сміянов, В., Степаненко, А. & Тарасенко, С. (2013). Модель управління якістю медичної допомоги на основі механізму внутрішнього аудиту в закладі охорони здоров’я. Медицина сьогодні і завтра. № 4(61). С.106-109.
Сміянов, В. & Степаненко, А. (2012). Управління якістю медичної допомоги в закладі охорони здоров’я. Східноєвропейський журнал громадського здоров’я. №2-3. С 64-67.
Мережко, Н., Осієвська, В. & Ясинська, Н. (2010). Управління якістю. Київ: КНТЕУ, 2010. 216 с.
Мельничук, С., Боровиков, О., & Баль-Прилипко, Л. (2012). Основи системи державного технічного регулювання. Київ : НУБіП, 2012. 283 с.
Момот, О. (2007). Менеджмент якості та елементи системи якості. Київ : Центр учбової літератури. 368 с.
Резнікова, Н., Іващенко, О. & Войтович, О. (2018). Моделі конкуренції на ринку послуг в сфері охорони здоров’я: проблеми використання потенціалу медичної галузі та її регулювання в умовах глобалізації. Ефективна економіка. 2018. №1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2 018/13.pdf.
Русавська, В., & Таран, М. (2021). Теорія та практика управління якістю в історичній ретроспективі та їх вплив на сучасні концепції управління якістю. Економіка та суспільство. № 31. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-31-39
Шорнікова, С., Підопригора, Ю., & Топчій Н. (2023). Якість продукції як об’єкт управління на виробництві. Використання системи управління якістю. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка, (18), С.162-169. https://doi.org/10.32782/2708-0366/2023.18.18

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.